57 068 läst ·
240 svar
57k läst
240 svar
Hur blev mitt falsade plåttak tycker ni?
Starkt ändå av ägaren slänga på sig kostymen till företagsfotograferingen. Finns inget som signalerar hantverksskicklighet och trovärdighet så mycket som det 😅Coco748 skrev:
Idag hade vi slutbesiktningen, besiktningsmannen godkände taket.
Besiktningsmannen hade tagit med sig takläggaren. Jag motsade mig att han skulle deltaga. Men så sa besikningsmannen att vi skulle dela på kostnaden. Nu efteråt så fattar jag att jag borde fått skriftligt på det.
Jag har spelat in vad besikningsmannen sa till mig i slutet när det stod klart att han tyckte det var godkänt arbete.
Den här plåtfirman har gjort ny hemsida där man har en Ai genererad plåtslagare som heter Tomas Andersson. Helt sjukt att man träffat sånna bedragare. Men nu måste vi ju betala notan.
Undrar om han knutit slipsen med falstången.
Produkter som diskuteras: "falstången"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Tycker du satte besiktningsmannen i en situation som han inte "har betalt för" att behöva "vara i/hamna i".Coco748 skrev:
Att göra en besiktning av ett utförande & att både bedöma utförandet & funktion är hans uppdrag & yrke.
Sedan skickar han en sammanställt besiktningsprotokoll till dig, med alla uppgifter du behöver.
Men att som du gör nu i ljudupptagningen, försöka få honom att "stå helt på din sida" & försöka få honom att säga "vissa saker" som du "trycker på"....det är väl inte supernajs gjort direkt tycker jag.
Jag förstår din "frustration" i allt med detta, men det är inte besiktningsmannens sak att "hamna mitt i skiten" mellan dig & byggföretaget.
Du kan läsa mina tidigare inlägg i frågan.J Jansson69 skrev:
Jag har i alla fall lärt mig att det finns 2 sidor på ett mynt, så att dra "för stora växlar" utan full insyn i allt är bara dumt.
Ja och jag har som tidigare svarat att denne klopare som har gjort detta aldrig skulle platsa på dom plåtslagerierna jag har använt..J jawen skrev:
Dessa bilder visar allt att alla falsändar är öppna säger att det är en klopare av rang som har utfört arbetet för dom är ju helt öppna för vatten att tränga in, det är uppenbart att det inte är en plåtslagare som utfört dessa..
Besiktningsmannen sa nu på besiktningen att det falsade plåttaket anses inte vara ett tätskikt. Så det är okej att det rinner vatten igenom och ner på ytskiktet under och sedan ut i hängrännan. Plåten ska endast ses som ett skydd mot solen. Och att hålla skiktet under på plats. Låter hur snurrigt som helst men eftersom han godkände taket så kan jag inte göra någonting annat än betala för skiten. Men han låter som han är hög!J Jansson69 skrev:Ja och jag har som tidigare svarat att denne klopare som har gjort detta aldrig skulle platsa på dom plåtslagerierna jag har använt..
Dessa bilder visar allt att alla falsändar är öppna säger att det är en klopare av rang som har utfört arbetet för dom är ju helt öppna för vatten att tränga in, det är uppenbart att det inte är en plåtslagare som utfört dessa..
Det kan inte ha varit en besiktningsman, snarare en kompis till dom som lagt taket.
Jag ville ju bara förstå och bad om en stund själv med besiktningsmannen för ett samtal. Det är ju inte mitt fel om den där idioten dundrar in ändå och avbryter, som han gjorde hela tiden, lite som ljudtortyr!J jawen skrev:Tycker du satte besiktningsmannen i en situation som han inte "har betalt för" att behöva "vara i/hamna i".
Att göra en besiktning av ett utförande & att både bedöma utförandet & funktion är hans uppdrag & yrke.
Sedan skickar han en sammanställt besiktningsprotokoll till dig, med alla uppgifter du behöver.
Men att som du gör nu i ljudupptagningen, försöka få honom att "stå helt på din sida" & försöka få honom att säga "vissa saker" som du "trycker på"....det är väl inte supernajs gjort direkt tycker jag.
Jag förstår din "frustration" i allt med detta, men det är inte besiktningsmannens sak att "hamna mitt i skiten" mellan dig & byggföretaget.
Vem har utsett besiktningsmannen?
Jag kan inte förstå hur detta har gått igenom..Coco748 skrev:
Besiktningsmannen sa nu på besiktningen att det falsade plåttaket anses inte vara ett tätskikt. Så det är okej att det rinner vatten igenom och ner på ytskiktet under och sedan ut i hängrännan. Plåten ska endast ses som ett skydd mot solen. Och att hålla skiktet under på plats. Låter hur snurrigt som helst men eftersom han godkände taket så kan jag inte göra någonting annat än betala för skiten. Men han låter som han är hög!
En möjlig väg är överbesiktning men är lite osäker på om det krävs att ni har avtalat enligt Hantverkaformuläret-17 eller ABS 18. Annars kan du ju kontakta Konsumentverket för rådgivning gällande överbesiktning..
Vad hade ni avtalat?