70 446 läst ·
309 svar
70k läst
309 svar
Hur blev mitt falsade plåttak tycker ni?
Ett problem i besiktningsmannens åsikt här, är att din takpapp som ligger under plåten kommer smälta totalt när solen legat på ett par dagar nästa sommar.Coco748 skrev:
Finns ingen takpapp som klarar temperaturen undertill lagd plåt heta sommardagar.
Så sett ut "läckage synpunkt/ läckage möjligheter", så måste din nylagda takplåt vara tätt & kunna motstå regn & slagregn, för att din underliggande takpapp kommer INTE fungera som ett tätskikt efter nästa sommar.
Fråga besiktningsmannen hur han menar med orden "plåttaket anses inte vara ett tätskikt", när han också bör veta vad solen & värmen på just plåttak gör med underliggande takpappen.
För besiktningsmannen bör ju just pga detta INTE acceptera glipor & håligheter i takbeklädnaden.
Om det är sant som du skriver, varför lägger man över huvud taget papp under plåttak?J jawen skrev:Ett problem i besiktningsmannens åsikt här, är att din takpapp som ligger under plåten kommer smälta totalt när solen legat på ett par dagar nästa sommar.
Finns ingen takpapp som klarar temperaturen undertill lagd plåt heta sommardagar.
Så sett ut "läckage synpunkt/ läckage möjligheter", så måste din nylagda takplåt vara tätt & kunna motstå regn & slagregn, för att din underliggande takpapp kommer INTE fungera som ett tätskikt efter nästa sommar.
Fråga besiktningsmannen hur han menar med orden "plåttaket anses inte vara ett tätskikt", när han också bör veta vad solen & värmen på just plåttak gör med underliggande takpappen.
För besiktningsmannen bör ju just pga detta INTE acceptera glipor & håligheter i takbeklädnaden.
Jag kan typ ingenting om plåttak men det låter orimligt att det skulle ”smälta totalt” under plåten när solen ligger på.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Hur fan kan en besiktningsman om personen nu är det.. godkänna det där pajasjobbet..
Är det klåparens kompis eller...
Enligt vilka regler och monterings anvisningar är jobbet utfört?
Den där besiktningsmannen känns ju inte riktigt trovärdig i mina ögon /öron..
Jag hade nog fortsatt vägrat betala och anlitat en besiktningsman med kunnande om valsat plåttak och hur ett sånt ska göras och se ut...
Problemet är ju att materialet i mesta dels är förstört / förbrukat och att många grejer inte går att få rätt med samma material..
Oväntat att det är klåpare som talar med brytning ..är stöddiga ,okunniga ,hotfulla och inte begriper vad dom håller på med.... eller inte..
Har man beställt ett falsat plåttak så ska man ha ett korrekt utfört falsat plåttak inte det där skiten oavsett att nån köpt skrämd besiktningsman inte vågar berätta att änden på varenda skarv är felgjord och det är svårt att fixa då det saknas material i längden på plåt för att göra rätt...
Jag hade hållt inne pengarna och letat på en kunnig besiktningsman som kan falsade plåttak och drivit skiten vidare och troligen hinner klåparna gå i konkurs innan det blir dags för rätten...
Jag hade nog fortsatt vägrat betala och anlitat en besiktningsman med kunnande om valsat plåttak och hur ett sånt ska göras och se ut...
Problemet är ju att materialet i mesta dels är förstört / förbrukat och att många grejer inte går att få rätt med samma material..
Oväntat att det är klåpare som talar med brytning ..är stöddiga ,okunniga ,hotfulla och inte begriper vad dom håller på med.... eller inte..
Har man beställt ett falsat plåttak så ska man ha ett korrekt utfört falsat plåttak inte det där skiten oavsett att nån köpt skrämd besiktningsman inte vågar berätta att änden på varenda skarv är felgjord och det är svårt att fixa då det saknas material i längden på plåt för att göra rätt...
Jag hade hållt inne pengarna och letat på en kunnig besiktningsman som kan falsade plåttak och drivit skiten vidare och troligen hinner klåparna gå i konkurs innan det blir dags för rätten...
Alltså det är någon special som är typ gummiduk som dom lägger under. Men hallå, smälta, vem är du?J jawen skrev:Ett problem i besiktningsmannens åsikt här, är att din takpapp som ligger under plåten kommer smälta totalt när solen legat på ett par dagar nästa sommar.
För besiktningsmannen bör ju just pga detta INTE acceptera glipor & håligheter
J jawen skrev:Ett problem i besiktningsmannens åsikt här, är att din takpapp som ligger under plåten kommer smälta totalt när solen legat på ett par dagar nästa sommar.
Nu hittade jag en detalj som visar hur en ståndfalls ska göras och vikas ner vid bandtäckning..
Det känns som TS tak har blivit bedömt under dom billigare och enklare klicktaken.
https://mataki.se/storage/78DBEAFDC7315172188750EAEB037B5AEE428E543040590CE240146F31354427/664a9ff8be7f49c3b88c786adec2bad5/pdf/media/bca1087c8d1141a28315462f7720060a/Mataki_HalotenSTEEL_Anslutning vid fotplat.pdf
Det känns som TS tak har blivit bedömt under dom billigare och enklare klicktaken.
https://mataki.se/storage/78DBEAFDC7315172188750EAEB037B5AEE428E543040590CE240146F31354427/664a9ff8be7f49c3b88c786adec2bad5/pdf/media/bca1087c8d1141a28315462f7720060a/Mataki_HalotenSTEEL_Anslutning vid fotplat.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpappen skyddar ju hela huset från regn och snö under hela byggtiden & fram tills den permanenta takbeläggningen är installerad, så den är ju fortfarande viktig oavsett.Y YuGi skrev:
Varför tycker du att det låter orimligt att pappen smälter sommartid när solen är stark?
Pappen kan ju inte kyla sig överhuvudtaget under ett plåttak, så endast råsponten kan hjälpa till lite att avleda värmen, men det räcker inte.
Det är nästan omöjligt att hitta en besiktningsman. Jag betalar nu gärna för att slippa se dom där idioterna igen. Jag skulle dock vilja recensera dom, men jag ligger lågt just nu.P polaris78 skrev:Hur fan kan en besiktningsman om personen nu är det.. godkänna det där pajasjobbet..
Jag hade hållt inne pengarna och letat på en kunnig besiktningsman som kan falsade plåttak och drivit skiten vidare och troligen hinner klåparna gå i konkurs innan det blir dags för rätten..
P polaris78 skrev:Hur fan kan en besiktningsman om personen nu är det.. godkänna det där pajasjobbet..
Vidare på detta med att besiktningsmannen säger att bandtäckningen inte är vattentät så håller inte Teknikhandboken Byggnadsplåt med om..
Enligt dom så tar underlagspappen hand om kondensvattnet..
https://plat.teknikhandboken.se/handboken/underlag-for-plat/underlagstyper/byggpapp/
Enligt dom så tar underlagspappen hand om kondensvattnet..
https://plat.teknikhandboken.se/handboken/underlag-for-plat/underlagstyper/byggpapp/