Coco748
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det gröna röret är falsat i takplåten.
Ja men det läcker in

• Haha
jawen
  • Laddar…
Coco748
Hej, följer upp med lite bilder för dom som är intresserade för att göra tråden komplett för att hjälpa andra som kanske råkar ut för klåpare och söker hjälp här.
Bilderna är tagna idag efter att plåtfirman varit på plats och bytt ut vindskivor , målat dom nya och tagit bort det ruttna i hörnen. Även verkar ha falsat där dom glömde bort på taket.
Dock fortfarande en glipa mellan stoden och skorstensröret.

Det verkar som dom kunde lite bättre och jag tycker det ser rimligare ut…

• Grön plåt vid skorstensrör med en tydlig glipa, efter renovering av plåtfirma för att åtgärda tidigare brister och byta ut vindskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt tak med ny plåt runt hörnet och stuprör; ny plasttakränna installerad. Notera målat trä samt avlägsnat ruttet hörn.
    Skapa konto
  • Tak med ny plåt, bytta vindskivor och kvarvarande glipa vid skorstensröret. Skog i bakgrunden och utemöbler täckta av en blå presenning.
    Skapa konto
  • Vindskivor och takkant efter reparation, nymålade i grönt och vitt; synliga detaljer av tak och omgivande träd.
    Skapa konto
  • Nyinstallerade och målade vindskivor på ett tak, med fokus på hörnet som reparerats och falsats, under en blå och molnig himmel.
    Skapa konto
  • Nymålat hus med bytta vindskivor, fotograferat från sidan. En skog i bakgrunden och molnig himmel ovanför.
    Skapa konto
  • Utbytta och målade vindskivor samt takdetaljer av en plåtfirma, med träd och himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nära bild på ett grönt plåttak och hängränna med rester av smuts och löv. Detalj av reparationer och hörn av taket syns tydligt.
    Skapa konto
  • Närbild på ett grönt plåttak med en kant och barr som samlats vid kanten, nyfångat efter reparation av plåtfirma.
    Skapa konto
  • Närbild av ett nyligen falsat plåttak med synlig kant, omgiven av träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grönt falsat plåttak med löv och smuts, nyinstallerat och målat efter byte av vindskivor. Glipa vid falsning synlig.
    Skapa konto
  • Takplåt med ny falsning, några barr på ytan och en synlig glipa vid kanterna. Hittad efter plåtfirma bytt vindskivor och reparerat hörn.
    Skapa konto
  • Tak med nymålade vindskivor och nytt stuprör, omgiven av träd och stenar i en skogsmiljö. Problem med glipa och falsning åtgärdade.
    Skapa konto
  • Närbild på nyligen utbytta och målade vindskivor med reparationer under ett tak, omgiven av höstlövverk.
    Skapa konto
  • Närbild av takfotskant med nyligen bytta och målade vindskivor på ett hus, samt träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vitmålad vindskiva och grå stupränna sett underifrån, träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nya vitmålade vindskivor och rensat hörn där det ruttna tagits bort efter plåtfirmans besök. Skog i bakgrunden och ljusblå himmel syns.
    Skapa konto
  • Vit byggnad med blå dörr, nybytta vindskivor och målning. Nya hörn utan röta. Glipa mellan skorsten och stöd synlig på taket.
    Skapa konto
  • Närbild på takfot med nymålade vindskivor och hängränna, med träd i bakgrunden och del av byggnadsdetalj.
    Skapa konto
  • Grönt plåttak med nya vindskivor, synlig regnvattensrör och skorstensrör, omgiven av träd. Taket nyligen renoverat och målat.
    Skapa konto
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
Coco748 Coco748 skrev:
Hej, följer upp med lite bilder för dom som är intresserade för att göra tråden komplett för att hjälpa andra som kanske råkar ut för klåpare och söker hjälp här.
Bilderna är tagna idag efter att plåtfirman varit på plats och bytt ut vindskivor , målat dom nya och tagit bort det ruttna i hörnen. Även verkar ha falsat där dom glömde bort på taket.
Dock fortfarande en glipa mellan stoden och skorstensröret.

Det verkar som dom kunde lite bättre och jag tycker det ser rimligare ut…
Jag är ledsen , jag anser fortfarande att arbetet är dåligt utfört. Ingenting jag hade godtagit..

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Coco748
S Simonstahl skrev:
Jag är ledsen , jag anser fortfarande att arbetet är dåligt utfört. Ingenting jag hade godtagit..
Ja, jag förstår det, men det är bättre.

Coco748 Coco748 skrev:
Ja, jag förstår det, men det är bättre.
Även om det marginellt ser bättre ut , är arbetet under all kritik.

Jag råder dig att absolut inte acceptera detta som åtgärder på tidigare besiktnings anmärkningar. Sen väljer du helt klart vad du gör.

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Skorstenen skulle ha haft en kant ut ,och sedan ett lock på som täcker hålet

Coco748
Skorstenen skulle ha haft en kant ut ,och sedan ett lock på som täcker hålet
Om jag skulle påpeka detta, är det lätt att åtgärda, kan någon annan plåtslagare åtgärda det. Vill helst inte ha dom på besök igen.

Coco748
M Mortsken skrev:
[länk]
Kan det vara stora hål där?
Alltså det ser ju fruktansvärt ut. Besiktningsmannen sa att dom var bristfälliga och i samtal sa han att det inte är någon större fara att det var så. Jag vet inte, han uttryckte sig inte så chockat om taket som alla här. Jag gissar att man som besiktningsman inte ska ha så mycket känslouttryck över det utförda arbetet?

M Mortsken skrev:
[länk]
Kan det vara stora hål där?
Nja falsen är 25mm hög,så inte stora..
Det ska åxå vara tätmedel mellan plåtarna

Coco748 Coco748 skrev:
Om jag skulle påpeka detta, är det lätt att åtgärda, kan någon annan plåtslagare åtgärda det. Vill helst inte ha dom på besök igen.
Ja det skulle jag tro

Coco748
Ja det skulle jag tro
Vad ska jag söka på för att hitta någon bild på detta????

Det vore ju intressant att höra vad företagets ursäkt var när de kom för att åtgärda.

Coco748
J jliljeha skrev:
Det vore ju intressant att höra vad företagets ursäkt var när de kom för att åtgärda.
Det är 2 bröder i företaget som jobbar. Dom pratade så mycket om yrkesstolthet när jag träffade dom första gången och när dom började jobba. Sedan under under besiktningen så var det försvarstal. Dom har verkligen ingen självkritik och verkar ärligt tycka att dom är bäst. Mycket märkligt!

• Arg
  • Ledsen
  • Wow
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Nja falsen är 25mm hög,så inte stora..
Det ska åxå vara tätmedel mellan plåtarna
Ja, det är ju mycket mindre än vad jag tänkte när jag såg bilderna.
Jag trodde man böjde plåten så att det inte blev mellanrum. Detta är ju böjt som ett ut, jag trodde man tryckte ihop det så att det blev platt.

• Gilla
Hussebysse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.