Hej! Har en fråga gällande vart man vänder sig när ens husleverantör inte åtgärdar det fel som finns i ett nybygge?

Vi flyttade i 2020 och har sedan start haft en trappa som knarrar extremt mycket. Vi påpekade det på besiktning och de skrev till att två trappsteg knarrade. De kom hit och ”fixade” dem men det började knarra mer, och i varje trappsteg. Då fick vi till svar att det kan vara så när trappan ska ”sätta sig” så vi avvaktade och det blev värre och värre. Samtidigt som vi hade en lättväckt nyfödd som gjorde att vi inte kunde använda trappan när han somnat.

Det här ärendet vi har uppe med vår hustillverkare är så orimligt dåligt skött. I snart två års tid har vi behövt leva med det här felet som de gång på gång skickar samma person för att åtgärda med flera månaders mellanrum som uppenbarligen inte kan detta. I två år har vi bott i ett hus med småbarn där man inte kan använda trappan på kvällar, nätter eller på morgonen när man ska gå till jobbet utan att den lilla vaknar för att trappan knakar som om det skulle braka ihop i nästan varje trappsteg. Det är en enorm stress och irritation som vi behöver leva med varje dag för att de inte kan lösa vad de har gjort fel.

Nu är det även fem gånger som vi har fått ta ledigt från jobb för att kunna låsa upp dörren och gång på gång behövt tömma förrådet under trappan för att de ska komma och ”titta” på den eller skruva lite fler hål och försöka ”fixa” den vilket de inte gör.

Hustillverkaren skyller på snickaren men jag bryr mig inte om att det är en enskilds snickares fel utan det är deras ansvar att se till att lösa detta för vi har ju valt totalentreprenad. Det är så fruktansvärt dåligt skött hela det här ärenden och vi får knappt någon återkoppling.

De ger hela tiden olika budskap om vad som ska göras och vem som ska komma och fixa det.

Jag känner mig så otroligt less på hela situationen och undrar vart man vänder sig när hustillverkaren inte bryr sig? Någon som har något tips på hur vi går vidare med detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.