15 251 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Hur åtgärda fel som inte sågs på besiktningen
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Vet inte hur Du har märr, eller med vad, men där 4 är inkopplade ligger de på rätta platser i kontakten
Har Du öppnat uttaget och sett om kontakteringen ser riktigt ut , ligger ledarna på plats men inte bottnar så kan Du trycka ner parterna med en liten mejsel
Hur har Du kommunicerat med firman, mail eller telefon
Har Du öppnat uttaget och sett om kontakteringen ser riktigt ut , ligger ledarna på plats men inte bottnar så kan Du trycka ner parterna med en liten mejsel
Hur har Du kommunicerat med firman, mail eller telefon
Vilken entreprenadform är det i beställningen?N NextG skrev:Nu är det 171 dagar sedan vi fick tillträde till huset efter besiktningen. Det har visat sig att 13 utav 14 st Ethernetuttag (RJ45) inte fungerar i huset och det var ju inget som kontrollerades på besiktningen utan som jag upptäckte när Telia kopplade in fiber i huset. Elektrikerna har antingen kopplat tråd paren fel eller inte kunnat använda kroneverktyg. Har kontaktat elektrikerna och husfirman (vi hade totalentrepenad) flera gånger men inget har hänt. De har ju fått sina pengar men inte levererat vad som stod i kontraktet.
Vad gör man?
Är Garbo försäkringen till någon hjälp? Måste jag vänta tills 1 års besiktningen?
Kan man ta in en annan elfirma som fixar felet och debiterar husfirman? ARN?
Började med att ha 30 meter CAT kabel liggande i korridoren genom hela huset för att kunna se på TV men det är opraktiskt så jag köpte 3 st Wifi6 mesh burkar som fungerar sådär. Huvudroutern får nu stå på golvet vid mediaskåpet i tvättstugan (får inte plats i skåpet som dessutom är en Farradays bur). Kapaciteten blir lidande då backhaul trafiken från de olika enheterna måste samsas om bandbredden i luften (det är bättre att koppla in de som AP via trådbunden 1000BaseT säger "Kjell", men det är ju IEEE802.3 som inte fungerar i huset). Ibland lyckas jag komma upp till 50Mbps till TV:n trots att jag har 500Mbps till huset. Finns dragen ej fungerande RJ45 Ethernet till det andra mediaskåpet bakom TV:n som jag vill kunna använda. Betalade dessutom extra för detta andra mediaskåp.
Betackar mig för lustiga kommentarer som köpa fler Wifi mesh, lägga kabel eller RFC1149...
Vid AB04 och ABT06 har man 6 månader på sig efter slutbesiktningen att reklamera fel som inte upptäcktes på slutbesiktningen.
Du skriver 171 dagar sedan tillträde, är det samma dag som slutbesiktningen?
Sen så tar ju ett seriöst företag som vill kunna göra framtida affärer sitt ansvar även om det har gått 12 månader.
Kostnaden att kontaktera om kan inte va mer än typ 3000kr räknat i timmar.
Dagens uttag använder man oftast inte ens Krone-verktyg till...
Man trycker ihop kontakten..
Vilket fabrikat på grejerna är det ?
Men att vara färgblind sätter ju sina begränsningar...
Vilket landskap befinner du dig i?
Du borde kunna ifrågasätta varför det inte finns mätprotokoll..
Man trycker ihop kontakten..
Vilket fabrikat på grejerna är det ?
Men att vara färgblind sätter ju sina begränsningar...
Vilket landskap befinner du dig i?
Du borde kunna ifrågasätta varför det inte finns mätprotokoll..
Antingen gör du det själv på en eftermiddag, eller så strider du några månader för att få någon annan att göra det.N NextG skrev:Har kört med kabeltestare och mellan 0-4 ledare funkar mellan uttag och patcha-panel. Har inte velat öppna upp alla uttag och patchpanel för att se att de följt TIA/EIA T568. Jag bara gissade att de inte använt kroneverktyget rätt och pressat i ledarna i slitsarna. Tycker att detta borde elektrikerna fixa. Det är något jag betalat för.
Det är fritt val…
Började fundera lite när jag läste denna tråd. Borde finnas en kameraapp som kan hjälpa färgblinda. Och det verkar det göra!
Har inte använt eller kollat upp någon av apparna i denna diskussion:
https://www.reddit.com/r/ColorBlind/comments/13u42bc/best_color_blind_assist_app
Nedan forum känner jag inte till, men en lite utförligare diskussion:
https://talk.tidbits.com/t/is-there-an-iphone-app-to-tell-you-what-color-youre-looking-at/21887/11
Har inte använt eller kollat upp någon av apparna i denna diskussion:
https://www.reddit.com/r/ColorBlind/comments/13u42bc/best_color_blind_assist_app
Nedan forum känner jag inte till, men en lite utförligare diskussion:
https://talk.tidbits.com/t/is-there-an-iphone-app-to-tell-you-what-color-youre-looking-at/21887/11
Nä, det är klart att om alla i bekantskapskretsen också är färgblinda så blir det besvärligt. Vi tror väl olika, för i min värld är det högst osannolikt att alla ts bekanta är färgblinda…krillek skrev:
Klart det går att lösa på egen hand. Personligen hade jag krävt att betald tjänst ska levereras, eller återbetalas. Om det är så enkelt att göra så borde företaget bara åka förbi och lösa det.
Skulle jag lägga en massa tid på det? Antagligen inte, men jag skulle i alla fall försöka. Det får inte bli normalfallet att konsumenter vänjer sig vid, och accepterar att betala för tjänster som aldrig levereras.
Skulle jag lägga en massa tid på det? Antagligen inte, men jag skulle i alla fall försöka. Det får inte bli normalfallet att konsumenter vänjer sig vid, och accepterar att betala för tjänster som aldrig levereras.
Japp 171 dagar efter slutbesiktning men jag rapportera felet för förra året.maah skrev:
Vilken entreprenadform är det i beställningen?
Vid AB04 och ABT06 har man 6 månader på sig efter slutbesiktningen att reklamera fel som inte upptäcktes på slutbesiktningen.
Du skriver 171 dagar sedan tillträde, är det samma dag som slutbesiktningen?
Sen så tar ju ett seriöst företag som vill kunna göra framtida affärer sitt ansvar även om det har gått 12 månader.
Kostnaden att kontaktera om kan inte va mer än typ 3000kr räknat i timmar.
Mail och tfn får öppna dosan och låta frun kolla färgerna. Hoppas det bara är att han inte använt kronevektyget och tryckt ned ledningen i sliten och fått kontakt.hsd skrev:
Vet inte hur Du har märr, eller med vad, men där 4 är inkopplade ligger de på rätta platser i kontakten
Har Du öppnat uttaget och sett om kontakteringen ser riktigt ut , ligger ledarna på plats men inte bottnar så kan Du trycka ner parterna med en liten mejsel
Hur har Du kommunicerat med firman, mail eller telefon