Här är huatengs 1.2 tons maskin och har inga pilospakar och tycker den ser mindre ut.inte många kina grävare som har pilotspakar som väger1.2 ton.Tycker den ser ut som min maskin i storlek.

• Screenshot_20260712_001451_Samsung Browser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gote39 skrev:
En spade är en spade och inte en kratta. Kineserna är kapabla att skicka folk till månen så rimligen borde specifikationen stämma för en minigrävare.
får man fråga varför du inte bara köpt ett gräv kit till avant istället ?

M maria01 skrev:
får man fråga varför du inte bara köpt ett gräv kit till avant istället ?
Ja, avant 225 som jag har, är den mindre men är enormt bra för mig.
Grävagregatet ligger på en bit över 100” och det fanns ett aggregat men fungerade sådär.
Anledningen är framförallt vikten på grävagregatet och lätt att tippa med avanten.
Ingen dålig kombo, funkade bara inte bra på fastighet med lutningar.
Andra fungerar grävagregatet finfint hos, speciellt där avanten är ngt större.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
1783835328312.png
Skapa konto
1783835379978.png
Skapa konto

Det verkar som speditören som ordnade importdeklarationen åt dig glömde importmomsen. Den faktureras speditören eftersom du som privatperson inte är momsregistrerad och antagligen kommer de skicka en till faktura till dig när de kommer på det. Måste också säga att lokalkostnaderna var extremt billiga så där hade du tur, CIF frakt är annars extremt vanskligt då speditören kan lägga på i princip vilka hitte-på kostnader som helst.

CIF innebär som du säger att transportrisken hamnar på dig även om själva frakten är förbetald fram till hamn men vad många inte vet är att sjötransporter inte är som vanliga transporter - om något händer fartyget, grundstötning, sjunker, brinner, träffas av missil, tappar stora mängder last etc, kan du bli betalningsskyldig även av vad din last motsvarar av värdet på fartyget, utöver själva varuvärdet som då blir en totalförlust. Det kallas "gemensamt haveri" om du vill googla. Rekommenderar DAP vid framtida köp så slipper du höga lokalkostnader och ekonomiska risken.

ERS och CISF är bara kryptonymer för kickback till säljaren så du har egentligen delvis frakten två gånger 😟

Är själv i branschen och har jobbat med detta tidigare i karriären - tack och lov långt före kreti och pleti kunde börja beställa hem över nätet. Råkade ut för att en thai-restaurang importerade en tuk-tuk med CIF-villkor för att ha som matbud. Fartyget knäcktes i två delar i en storm och rederiet deklarera gemensamt haveri. Om jag minns rätt fick de betala mer än dubbla varuvärdet till rederiet utöver att de gick miste om tuk-tuken.

• Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
G Gote39 skrev:
Menar du din?
Den är tjusig men min vikt är fastställd i bill of lading samt kontrollerat vikten själv till 1438 kg i containern. I denna vikt är 200 kg extrautrustning samt själva träcontainern närmare 100 kg.
En fråga.Säljare skriver själv att inte vikten stämmer så hur vet man att vikten 1438 stämmer?Tänkte själv impotera min minigrävare men avstod när frakten och priset varierade från dag till dag.

Kvackatore Kvackatore skrev:
[bild][bild]

Det verkar som speditören som ordnade importdeklarationen åt dig glömde importmomsen. Den faktureras speditören eftersom du som privatperson inte är momsregistrerad och antagligen kommer de skicka en till faktura till dig när de kommer på det. Måste också säga att lokalkostnaderna var extremt billiga så där hade du tur, CIF frakt är annars extremt vanskligt då speditören kan lägga på i princip vilka hitte-på kostnader som helst.

CIF innebär som du säger att transportrisken hamnar på dig även om själva frakten är förbetald fram till hamn men vad många inte vet är att sjötransporter inte är som vanliga transporter - om något händer fartyget, grundstötning, sjunker, brinner, träffas av missil, tappar stora mängder last etc, kan du bli betalningsskyldig även av vad din last motsvarar av värdet på fartyget, utöver själva varuvärdet som då blir en totalförlust. Det kallas "gemensamt haveri" om du vill googla. Rekommenderar DAP vid framtida köp så slipper du höga lokalkostnader och ekonomiska risken.

ERS och CISF är bara kryptonymer för kickback till säljaren så du har egentligen delvis frakten två gånger 😟

Är själv i branschen och har jobbat med detta tidigare i karriären - tack och lov långt före kreti och pleti kunde börja beställa hem över nätet. Råkade ut för att en thai-restaurang importerade en tuk-tuk med CIF-villkor för att ha som matbud. Fartyget knäcktes i två delar i en storm och rederiet deklarera gemensamt haveri. Om jag minns rätt fick de betala mer än dubbla varuvärdet till rederiet utöver att de gick miste om tuk-tuken.
Jo momsen kommer komma men inte ännu.
Om gemensamt haveri… ever green och ever given.. vet inte om den härvan är uppnystad.
Och cif är vansklig med det blev så…kickback till säljaren…
Hmm trist, inte vill man dricksa dem…
Man lär sig.

D datpsu skrev:
Det är klart att det inte går att lita på Kina företag.
Det var lite för allmänt hållet. Vissa går, andra inte.
D datpsu skrev:
Stora risker att handla på deras siter.
Kolla som sagt Frengen engineering. Han är tydlig med att han "åkte" runt ganska länge på Alibaba innan han hittade någon som faktiskt representerade tillverkaren och inte bara snackade runt och antagligen bara skulle köpt en maskin för att skicka vidare.

När han väl var i kontakt med fabriken mer eller mindre direkt så fick han precis vad han beställde.

Men han hittade rätt till slut, och håller idag som sagt på att bli återförsäljare. Även fabriken har svårt att hitta förbi Alibaba och nå till verkliga kunder.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det var lite för allmänt hållet. Vissa går, andra inte.

Kolla som sagt Frengen engineering. Han är tydlig med att han "åkte" runt ganska länge på Alibaba innan han hittade någon som faktiskt representerade tillverkaren och inte bara snackade runt och antagligen bara skulle köpt en maskin för att skicka vidare.

När han väl var i kontakt med fabriken mer eller mindre direkt så fick han precis vad han beställde.

Men han hittade rätt till slut, och håller idag som sagt på att bli återförsäljare. Även fabriken har svårt att hitta förbi Alibaba och nå till verkliga kunder.
kan du hålla samma priser då som att det kostar att ta hem en själv

M maria01 skrev:
kan du hålla samma priser då som att det kostar att ta hem en själv
Nej, det förutsätter jag att han inte kan. Men kunden tar mycket mindre risk och får mycket mindre krångel.

Och det har ett värde. Annars så skulle vi inte haft ICA utan att skulle köpt sin säd och mjölk direkt från bonden.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det förutsätter jag att han inte kan. Men kunden tar mycket mindre risk och får mycket mindre krångel.

Och det har ett värde. Annars så skulle vi inte haft ICA utan att skulle köpt sin säd och mjölk direkt från bonden.
då blir han en av många som har försökt problemen blir så många att dom konkar efter ett tag

M maria01 skrev:
då blir han en av många som har försökt problemen blir så många att dom konkar efter ett tag
Den som lever får se. Han var som sagt rejält skeptisk till en början men övertalade sig själv.

Och Norrmännen spenderar ju pengar i en helt annan takt än vi svenskar, och det skulle inte förvåna mig alls om de har många fler maskiner per capita än vi. Det ser iaf ut så när man jobbar där och reser omkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.