G Gote39 skrev:
Nej
Är dimensionerna på den rätt? Skopan verkar ju vara andra dimensioner på ...

S sjoelund skrev:
Är dimensionerna på den rätt? Skopan verkar ju vara andra dimensioner på ...
Ja du har helt rätt skopan i beskrivningen säger 0,4 medans plåten på maskinen säger 0,3.
En annan sak som inte stämmer är larvföttarna som i beskrivningen säger 23 cm medans verkligheten är 18 cm och fel modell av larvfötter.

Ja det finns fler saker.
Men…
Det är ju därför jag skriver detta, för i sak, menar jag att jag har rätt….
- men jag får inte rätt av Alibaba, de uppmuntrar såna här lurendrejare.
Eller i vart fall säger inte ifrån.

Har ingen ambition på att bli någon grossist av dessa, utan tog in en för arbete på tomten.
Därmed har jag inget kommersiellt intresse och gjorde ingen grundlig utredning utan gick väldigt mycket på pris samt att den vägde 2500 kg med förare och oljor.
Så köp inte där jag köpt och försäkra er flera gånger om att det är rätt maskin.
För ni får inte rätt av Alibaba även om det är en leksak som skickas.
Det är min tråkiga slutsats.

• Gilla
m96thorn och 4 till
  • Laddar…
Finns det någon som fått vad de beställt från Alibaba?
Eller någon som förväntar sig att få vad man beställer från Alibaba?

Internet är väl fullt av exempel på att det är en scamsite - eller åtminstone en site där man måste kontrollera allt extremt noga i förväg.

/ Hälsningar Fredrik

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ifall man betalat med kort går det ju att reklamera den vägen. Värt ett försök kanske.

• Gilla
eplgh
  • Laddar…
G Gote39 skrev:
Hej
Inte gjort så mycket på forumet, mest läst.

Tänkte bara sprida lite kunskap och erfarenhet om att köpa minigrävare via alibaba.
Köpte en minigrävare enligt typ skylten på bild av shandong huateng machinery limited.

Enligt specifikation som jag köpte, vägde grävaren 2500 kg inklusive förare olja etc.
Den maskinen jag fick vägde 1200 kg.

Företaget menar att specifikationen avser arbetsvikt, att förare, olja, diesel etc gör maskinens vikt enligt specifikation men förklarar inte hur det är möjligt att nå vikten.

Rötägg finns lite här och där men då hade jag en tilltro till Alibaba.
De har en reklamations avdelning och den säger att jag inte har rätt till ersättning för att de skickat fel grävare.
Har inte fått någon motivering bara avslag.
Så i min värld så är det idag fritt fram på alibaba för de kinesiska företagen att sol och våra genom att skicka någon leksak som inte har samma värde.
Jättetråkigt tycker jag att man förstör konkurrensen genom att sol och vårarna lägger lockpriser för att få sälja en felaktig vara och att Alibaba backar upp detta beteende.

Och hur går den?
Puttrar finfint i motor och hydraulik efter 20 timmar men de har monterat fel larvfötter så de har gett upp.
Är tvungen att skaffa nya förstärkta då de underliggande hjulen är utanpåliggandes.
Vilket medfört brott på befintliga.
Almost good is good enough! Som kineserna säger…
Förvånar mig inte. Jag beställde för första gången för 10 år sedan 2 elcyklar. De kom men i fel färg och fel effekt, jag fick ingen kompensation. Sedan för 5 år sedan gjorde jag ett nytt försök och tänkte att jag hade nog otur första gången. Beställde 2 st ATV som skulle ha fyrhjulsdrift, automat, drag, axeldrift och väga 250kg st. Så vad fick jag, jo kedjedrift, bakhjulsdrift, manuell, utan drag. Ramarna är tunna ihåliga rostar. Slangar vittrar sönder muttrar lossnar mm mm. Jag försökte såklart få pengarna tillbaka från Alibaba men de drog ut på tiden mes all kommunikation så till slut sa de att tiden för reklammation gått ut. Så att beställa från Alibaba får man se som ett lotteri och förmodligen blir man lurad i slutändan.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Ifall man betalat med kort går det ju att reklamera den vägen. Värt ett försök kanske.
Precis. Kreditgivaren är normalt sett lika ansvarig för ditt köp som säljaren. Det är bara att reklamera köpet till kontokortsföretaget. Jag fick göra så när jag köpt flygbiljetter till vårt basketlag, och flygbolaget konkade.

En annan öppning är om man använder PayPal för att betala köpet, de har 180 dagars reklamationsrätt om jag minns rätt.

Men båda ovanstående förutsätter nog att du inte börjar använda det du köpt. Har du gjort det blir det nog knepigt...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
för det priset hade jag nog köpt en begnad märkes grävare

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det finns en norsk youtuber som gjorde en liknande grej. Skillnaden är att han gjorde ett betydligt grundligare jobb innan beställning och han blev inte blåst. Med lite tur kommer jag på vad han heter.
Homesteading Uncontained är en toutubekanal med ett brittiskt par som driver cykelturism (för masochister i lycra som gillar berg) i Franska Pyrineerna.
De självbygger också sitt hus (ursprunglig plan var baserad på containrar, därav kanalnamnet, men de bytte till byggsats från baltikum.
Tog hem en minigrävare från Kina och den verkar ha fungerat bra, även om de inte överjobbat den utan tagit in stor maskin i några timmar för större jobb.

E eplgh skrev:
Exactly. The lender is normally just as responsible for your purchase as the seller. Just complain about the purchase to the credit card company. I had to do that when I bought plane tickets for our basketball team, and the airline conked.

Another opening is if you use PayPal to pay for the purchase, they have a 180-day warranty if I remember correctly.

But both of the above probably assume that you do not start using what you bought. If you have done that, it will probably be tricky... On
E eplgh skrev:
Precis. Kreditgivaren är normalt sett lika ansvarig för ditt köp som säljaren. Det är bara att reklamera köpet till kontokortsföretaget. Jag fick göra så när jag köpt flygbiljetter till vårt basketlag, och flygbolaget konkade.

En annan öppning är om man använder PayPal för att betala köpet, de har 180 dagars reklamationsrätt om jag minns rätt.

Men båda ovanstående förutsätter nog att du inte börjar använda det du köpt. Har du gjort det blir det nog knepigt...
Sedan 2024 ger PayPal endast 30 dagar för reklamationer gällande varor som inte är som beskrivna (SAND).

• Ledsen
eplgh
  • Laddar…
B Byggsnyggt skrev:
Doesn't surprise me. I ordered 2 electric bikes for the first time 10 years ago. They came but in the wrong color and the wrong effect, I didn't get any compensation. Then 5 years ago I made a new attempt and thought that I was probably unlucky the first time. Ordered 2 ATVs that would have four-wheel drive, automatic, tow, axle drive and weigh 250kg each. So what did I get, yes chain drive, rear-wheel drive, manual, without traction. The frames are thin hollow grates. Hoses crumble, nuts loosen, etc. Of course I tried to get the money back from Alibaba but they dragged on with all communication so in the end they said that the time for complaints had expired. So ordering from Alibaba is seen as a lottery and probably you will be scammed in the end.
B Byggsnyggt skrev:
Förvånar mig inte. Jag beställde för första gången för 10 år sedan 2 elcyklar. De kom men i fel färg och fel effekt, jag fick ingen kompensation. Sedan för 5 år sedan gjorde jag ett nytt försök och tänkte att jag hade nog otur första gången. Beställde 2 st ATV som skulle ha fyrhjulsdrift, automat, drag, axeldrift och väga 250kg st. Så vad fick jag, jo kedjedrift, bakhjulsdrift, manuell, utan drag. Ramarna är tunna ihåliga rostar. Slangar vittrar sönder muttrar lossnar mm mm. Jag försökte såklart få pengarna tillbaka från Alibaba men de drog ut på tiden mes all kommunikation så till slut sa de att tiden för reklammation gått ut. Så att beställa från Alibaba får man se som ett lotteri och förmodligen blir man lurad i slutändan.
Du och den ursprungliga postaren borde anse er lyckliga, för ni fick åtminstone något!

För ungefär två år sedan bestämde jag mig för att försöka köpa värmepellets på Alibaba.

Jag lade en beställning på 5 ton och betalade med kort. Leveransen skulle ske inom en vecka.

När leveransfristen löpte ut och säljaren försvann kontaktade jag omedelbart min bank och krävde att de skulle göra en chargeback.

Jag lyckades få tillbaka mina pengar i sin helhet.

Jag hade tur eftersom jag agerade snabbt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
TRJBerg
Min personliga åsikt är att beställer man via Alibaba etc måste man ha järnkoll på både leverantören och produkten.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Min personliga åsikt är att beställer man via Alibaba etc måste man ha järnkoll på både leverantören och produkten.
Hur skaffar man sig det?

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det finns en norsk youtuber som gjorde en liknande grej. Skillnaden är att han gjorde ett betydligt grundligare jobb innan beställning och han blev inte blåst. Med lite tur kommer jag på vad han heter.
Torkelsen heter han nog.

Torkelsen köpte en Rippa R322L den väger in på ungefär 1.8ton. Kostar kring 150-200tkr med frakt.

Rippa har även återförsäljare i Sverige sen en tid tillbaka.

G Gote39 skrev:
Nej
Jag har följt tråden en stund och jag påstår att man nog, förhoppningsvis, avser 2500 lbs.
Det vi ser på bilden kan inte väga 2,5 ton enl mitt ögonmått, jämför med storleken på stolen.

Screenshot 2026-07-11 at 15-46-18 Huateng_ Alibaba importera minigrävare Byggahus.se.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.