Solcellsbatterier verkar vara en underlig marknad.
Här i Sverige kostar ett solcellsbatteri ca 8 000kr/kWh, där man sedan får ett grönt avdrag på 50%.

Kikar jag på Nederländska Nkon.nl så kan jag köpa ett batteri för 1200kr/kWh, förvisso utan växelriktare och installation.
https://www.nkon.nl/en/nkon-ess-pro-51-2v-32kwh-thuisbatterij.html

Har jag missat nått, eller är det bara den svenska marknaden som är helt galen?

13th Marine 13th Marine skrev:
Solcellsbatterier verkar vara en underlig marknad.
Här i Sverige kostar ett solcellsbatteri ca 8 000kr/kWh, där man sedan får ett grönt avdrag på 50%.

Kikar jag på Nederländska Nkon.nl så kan jag köpa ett batteri för 1200kr/kWh, förvisso utan växelriktare och installation.
[länk]

Har jag missat nått, eller är det bara den svenska marknaden som är helt galen?
Vad kostar endast batteriet på den Svenska marknaden ?
För det är ju svårt att jämföra ett helt paket med installation mm, som dessutom ger 50% rabatt sen, med att bara köpa batteriet ?

Men kollar man istället på bara batterier så kostar tex ett Sunwind 9,6 kWh 49900 kr
Det är då ca 5000 kr/kWh. Kollar jag på din länk så kostar ett 10 kWh ca 1400 Euro, så ca 1500 kr/kWh då. Så fortfarande rejält dyrare.

Nu har jag inte jämfört övrig prestanda, batterikemi osv, men EU marknaden är ju fri - så bara att beställa från Holland isf. Förhoppnignsvis äter inte den längre frakten upp alltför mycket.

https://www.sunwind.se/alla-produkt...um/batteri-sunwind-lithium-heat-pro-200ah-48v

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad kostar endast batteriet på den Svenska marknaden ?
För det är ju svårt att jämföra ett helt paket med installation mm, som dessutom ger 50% rabatt sen, med att bara köpa batteriet ?
Jag tycker svenska marknaden är knepig, de flesta vill knappt ge mig ett pris direkt utan bara en offert.
Men jag tycker inte prisskillnaden motsvarar merkostnaden av växelriktare och installation.
Men kollar man istället på bara batterier så kostar tex ett Sunwind 9,6 kWh 49900 kr
Det är då ca 5000 kr/kWh. Kollar jag på din länk så kostar ett 10 kWh ca 1400 Euro, så ca 1500 kr/kWh då. Så fortfarande rejält dyrare.
Precis, det är mer än tre gånger dyrare.
Vi kan också jämföra med om man utökar sin Homevolt:
https://tibber.com/se/store/produkt/homevolt-battery-blade
6800kr/kWh, förvisso med installation.

Nu har jag inte jämfört övrig prestanda, batterikemi osv, men EU marknaden är ju fri - så bara att beställa från Holland isf. Förhoppnignsvis äter inte den längre frakten upp alltför mycket.

[länk]
Nu är jag långa vägar från expert utan har bara skummat ytan lite för att få en känsla av vad som finns.
Nkon-batteriet verkar gå att expandera utan bekymmer och kan prata med flera olika växelriktare.

Jag hittar 30kWh stående batteripack för $2700 (ink leverans) som sägs finnas i EU. Till det så behöver man en växelriktare för kring 15-20tkr. Mer än en dag borde det inte ta att installera allt ~8tkr. Det borde då hamna på 2tkr/kWh installerat och klart. Så nog finns det möjligheter att kommer ner från 5000kr/kWh.

M merbanan skrev:
Jag hittar 30kWh stående batteripack för $2700 (ink leverans) som sägs finnas i EU. Till det så behöver man en växelriktare för kring 15-20tkr. Mer än en dag borde det inte ta att installera allt ~8tkr. Det borde då hamna på 2tkr/kWh installerat och klart. Så nog finns det möjligheter att kommer ner från 5000kr/kWh.
Första posten!🤘

En polares firma som ändå är ganska stora fixar installationer med bra märken som inte är Kinesiskt bottenslam som Dyness, mfl. kring 2000kr/kWh, så allt hopp är inte förlorat.

Så fort man går till stora bolag som Svea Solar, 1k5, Sesol (ironin..), Nordpolen, etc. så får man stå för deras overheadkostnader på elektriker, supportnissar, teamleaders, projektörer, etc.
Det är smått fascinerande hur solcellsbolag – som egentligen bör vara som elektriker-firmor, fast med snäppet högre kompetens (på någon nivå) – har försökt sätta sig i en säregen kategori, där de tar minst 4x markup på inköpt material.

Testade installera 30 kWh själv vintern 24 då jag tycker att det alltid är roligare att pilla själv än att någon skulle springa genom installationen för att hinna till nästa jobb; importerade 30 kWh Dyness Stack100 för 55k, installation på 10k (rot 30%), och skiten började fela efter en vecka då något var vajsing i Dyness Stack:en, elektrikern har varit här och det är inget fel på installationen, har försökt felsöka men Dyness support är lika kass som min social credit skulle vara om man väl var i Kina.

Each to their own, i min mening är det inte värt att köpa in från ex. EU och hyra in en elektriker, då man alltid bör ha att firman som installerade ska stå för garantier. Tips från en gubbe som borde vetat bättre: gå via ett bra bolag som kan sina grejer, har en stabil kassa, och verkar ha egna elektriker så kommer allt bli redigt bra. Märken som Dyness (köp ej), Pylontech, Easyway, Enershare, etc. bör inte kosta mer än 2k / kWh när man väl kommer över 30 kWh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.