Vi börjar såhär, Varför? Jo, eftersom det blir flerfaldigt billigare än ett svenskt hus (många svenska leverantörer har även de produktion i utlandet).

Vi överväger att importera ett modulhus (fritidshus, vinterbonat) från Polen, och vill gärna dra nytta av forumets samlade erfarenhet innan vi går vidare.

Vad behöver vi stämma av med tillverkaren för att huset ska uppfylla svensk standard och godkännas i en bygglovsprocess? Jag vet att vissa undantag gäller för fritidshus (t.ex. tillgänglighet, energikrav), men vill ha full koll innan något beställs.

Frågor vi funderar över:

Teknik & standarder:

• Vilka tekniska specifikationer är kritiska? (U-värden, isolering, ventilation, brandskydd, el/VVS, radon, snölast etc.)
  • Hur säkerställer man att polska komponenter och lösningar möter svenska krav?
  • Vad krävs gällande CE-märkning, byggvarudeklarationer och dokumentation?
Projektering & ritningar:
  • Vilket typ av ritningspaket förväntas vid bygglov? (Arkitekt, konstruktör, VVS/el-ritningar m.m.)
  • Är det värt att ta in en svensk arkitekt eller byggingenjör som mellanhand för att anpassa/översätta dokumentationen till svensk praxis?
  • Kan en svensk kontrollansvarig (KA) hjälpa till redan i förberedelserna?
Markarbete & samordning:
  • Hur samordnar man grundläggningen (betongplatta) med tillverkaren i Polen?
  • Vad behöver en svensk markentreprenör få för ritningar/specifikationer för att gjuta rätt?
  • Vanliga problem med mått, toleranser, kommunikation eller olika byggnormer?
Entreprenörer i Sverige:

Vilka aktörer behöver vi här hemma?

• Markentreprenör för platta
  • El- och VVS-installatör som kan koppla in mot modulens system
  • Lyftfirma / kran för montering
  • Kontrollansvarig (KA)
  • Eventuellt besiktningsman eller byggledare
  • Hur brukar kommuner ställa sig till importerade hus? Återigen: det gäller ju att huset är anpassat efter svenska normer och föreskrifter.
Erfarenheter:
  • Någon här som redan har importerat hus från Polen?
  • Positiva exempel? Fallgropar? Tips på tillverkare eller varningar?
Alla tips, erfarenheter och varningar är mycket uppskattade. Tack på förhand!

Här har varit några trådar om liknande. Där det blivit problem framförallt med vatteninstallationerna. De svenska reglerna om att kopplingar bara får finnas i vattentätt åtkomligt utrymme kan påverka hela konstruktionen av huset. Även våtrum (tätskiktet) byggs ofta undermåligt i förhållande till svenska regler. Till det hör golvbrunnen som både är en del av VVS och en vital del för tätskiktet. Du behöver ha en golvbrunn som är typgodkänd enl. svenska regler.

Det har även förekommit väldigt udda el installatrioner i sådana här projekt. Kanske inte direkt farliga, men med lösningar som är främmande för svenska elektriker.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa "färdigt" från utlandet om det inte är en tillverkare som har mångårig erfarenhet av svenska marknaden, och väldigt bra referenser.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här har varit några trådar om liknande. Där det blivit problem framförallt med vatteninstallationerna. De svenska reglerna om att kopplingar bara får finnas i vattentätt åtkomligt utrymme kan påverka hela konstruktionen av huset. Även våtrum (tätskiktet) byggs ofta undermåligt i förhållande till svenska regler. Till det hör golvbrunnen som både är en del av VVS och en vital del för tätskiktet. Du behöver ha en golvbrunn som är typgodkänd enl. svenska regler.

Det har även förekommit väldigt udda el installatrioner i sådana här projekt. Kanske inte direkt farliga, men med lösningar som är främmande för svenska elektriker.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa "färdigt" från utlandet om det inte är en tillverkare som har mångårig erfarenhet av svenska marknaden, och väldigt bra referenser.
Tack för ditt svar!

Har varit en del i Polen på grund av arbete och har förstått att tätskikt har fler definitioner än vår (i mitt tycke bättre) svenska standard. Håller med om att även elinstallationer kan göras mer frikostigt än Sverige (känner igen det från Frankrike, Italien med fler länder).

En tanke hade varit att endast beställa ett skal och kanske förbereda för installationer såsom el men utföra elinstallation i Sverige.

Min målbild kvarstår, men dina och säkert även andras råd kanske kan hjälpa mig att tratta ned denna vision till en pragmatisk lösning. Det kommer handla om något hybridprojekt, det råder det ingen tvekan om.

Som exempel kan jag köpa ett fint hus (dock ej inrett, kräver tex golvläggning, badrum och köksinstallation) för ca 250-300”kr, på 60-70m2.

Genaugenau Genaugenau skrev:
Som exempel kan jag köpa ett fint hus (dock ej inrett, kräver tex golvläggning, badrum och köksinstallation) för ca 250-300”kr, på 60-70m2
Iofs ett väldigt intressant pris.

Men jag jämför det med vår utbyggnad av fritidshuset på ca 30 kvm. Utfört av en lokal snickare. Jag gjöt själv plintgrunden (en grävfirma fick gräva för plintarna). Snickaren byggde färdigt till gipsade väggar och spånskivegolv, vi bytte dessutom hela taket på resten av huset (totalt nya och gamla delen ca 110 kvm betongpannor). Total kostnad lite över 300 000. Sedan tillkom mitt eget arbete med en innerdörr, parkett spackling målning osv. men det var inget vatten i den utbyggda delen, och enkel eldragning. Jag gjorde lite hantlagning åt snickaren.

Men jag tror att om du köper det från Polen, och sedan skall få vatten och el helt installerat här i Sverige, och kök och badrum och ytskikt. Så tror jag att om du helt lägger ut det på hantverkare så kommer det att bli 700 000 - en miljon ytterligare. Plus gund och andra markarbeten som kan behövas.

Jag tror att den dramatiska skillnaden i pris kan man få om du hittar en utländsk leverantör som kan leverera helt färdigt med acceptabel "Sverigenivå" av VVS och våtrum. Men då behöver det vara någon som faktiskt förstår de svenska reglerna.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Iofs ett väldigt intressant pris.

Men jag jämför det med vår utbyggnad av fritidshuset på ca 30 kvm. Utfört av en lokal snickare. Jag gjöt själv plintgrunden (en grävfirma fick gräva för plintarna). Snickaren byggde färdigt till gipsade väggar och spånskivegolv, vi bytte dessutom hela taket på resten av huset (totalt nya och gamla delen ca 110 kvm betongpannor). Total kostnad lite över 300 000. Sedan tillkom mitt eget arbete med en innerdörr, parkett spackling målning osv. men det var inget vatten i den utbyggda delen, och enkel eldragning. Jag gjorde lite hantlagning åt snickaren.

Men jag tror att om du köper det från Polen, och sedan skall få vatten och el helt installerat här i Sverige, och kök och badrum och ytskikt. Så tror jag att om du helt lägger ut det på hantverkare så kommer det att bli 700 000 - en miljon ytterligare. Plus gund och andra markarbeten som kan behövas.

Jag tror att den dramatiska skillnaden i pris kan man få om du hittar en utländsk leverantör som kan leverera helt färdigt med acceptabel "Sverigenivå" av VVS och våtrum. Men då behöver det vara någon som faktiskt förstår de svenska reglerna.
Intressant exemepel! Du är nog långt mer praktisk och erfaren än mig så jag tror du även läst mer än jag lyckas göra själv.

Ska kolla vidare och därmed också direkt mot polska leverantörer som redan har exponering mot Sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.