Hej
Inte gjort så mycket på forumet, mest läst.
Tänkte bara sprida lite kunskap och erfarenhet om att köpa minigrävare via alibaba.
Köpte en minigrävare enligt typ skylten på bild av shandong huateng machinery limited.
Enligt specifikation som jag köpte, vägde grävaren 2500 kg inklusive förare olja etc.
Den maskinen jag fick vägde 1200 kg.
Företaget menar att specifikationen avser arbetsvikt, att förare, olja, diesel etc gör maskinens vikt enligt specifikation men förklarar inte hur det är möjligt att nå vikten.
Rötägg finns lite här och där men då hade jag en tilltro till Alibaba.
De har en reklamations avdelning och den säger att jag inte har rätt till ersättning för att de skickat fel grävare.
Har inte fått någon motivering bara avslag.
Så i min värld så är det idag fritt fram på alibaba för de kinesiska företagen att sol och våra genom att skicka någon leksak som inte har samma värde.
Jättetråkigt tycker jag att man förstör konkurrensen genom att sol och vårarna lägger lockpriser för att få sälja en felaktig vara och att Alibaba backar upp detta beteende.
Och hur går den?
Puttrar finfint i motor och hydraulik efter 20 timmar men de har monterat fel larvfötter så de har gett upp.
Är tvungen att skaffa nya förstärkta då de underliggande hjulen är utanpåliggandes.
Vilket medfört brott på befintliga.
Almost good is good enough! Som kineserna säger…
Inte gjort så mycket på forumet, mest läst.
Tänkte bara sprida lite kunskap och erfarenhet om att köpa minigrävare via alibaba.
Köpte en minigrävare enligt typ skylten på bild av shandong huateng machinery limited.
Enligt specifikation som jag köpte, vägde grävaren 2500 kg inklusive förare olja etc.
Den maskinen jag fick vägde 1200 kg.
Företaget menar att specifikationen avser arbetsvikt, att förare, olja, diesel etc gör maskinens vikt enligt specifikation men förklarar inte hur det är möjligt att nå vikten.
Rötägg finns lite här och där men då hade jag en tilltro till Alibaba.
De har en reklamations avdelning och den säger att jag inte har rätt till ersättning för att de skickat fel grävare.
Har inte fått någon motivering bara avslag.
Så i min värld så är det idag fritt fram på alibaba för de kinesiska företagen att sol och våra genom att skicka någon leksak som inte har samma värde.
Jättetråkigt tycker jag att man förstör konkurrensen genom att sol och vårarna lägger lockpriser för att få sälja en felaktig vara och att Alibaba backar upp detta beteende.
Och hur går den?
Puttrar finfint i motor och hydraulik efter 20 timmar men de har monterat fel larvfötter så de har gett upp.
Är tvungen att skaffa nya förstärkta då de underliggande hjulen är utanpåliggandes.
Vilket medfört brott på befintliga.
Almost good is good enough! Som kineserna säger…
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Man är kanske inte så förvånad. Vad kostade den?
Man kan inte jämföra denna maskin med ecr25 eftersom kvaliten är som dag och natt.M MikeOz skrev:
Skillnaden speglas i priset.
Men kan vara ett alternativ för privatperson istället för att köpa en slutkörd begagnad som kostar en del i reservdelar.
I mitt fall så fick jag byta larvfötter efter 20 drifttimmar så jag fick en extra utgift med en gång på 8000kr eftersom kineserna satt dit fel larvfötter.
Eller min maskin behöver förstärkt larvfot för utanpåliggande hjul, men de hade de inte monterat.
Hej det skulle vara väldigt intressant och få veta hur kostnaden för allt tull,frakt mm är fördelat när man beställer på detta vis Allra helst hade jag ju velat se något dokument mvh
VarsågodS Sune i Blekinge skrev:
Tog enklaste frakten för säljaren CIF.
Vilket innebär att att jag tar risken från Kina.
Tillkommande kostnader är transport från terminal och hem i Sverige
Har inte tecknat ngn slags försäkring heller utan det tillkommer om man vill ha det.
I dokumentet så står det att paketet väger 1438 kg, vilket säljaren påstod var fel vikt.
Eller siffrorna kommer från Bill of lading och där ljög säljaren och sa att det stod så för att få ner fraktkostnaden.
Hur som helst så påtalades den felaktiga vikten och det gick inte att göra något för paketet vara redan skickat när bill of lading damp in.
Men vad kostade grävaren på alibaba och vad kostade tull moms mm
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 687 inlägg
Det finns en norsk youtuber som gjorde en liknande grej. Skillnaden är att han gjorde ett betydligt grundligare jobb innan beställning och han blev inte blåst. Med lite tur kommer jag på vad han heter.
Du tänker på Frengen_engineering.B Bästerortarn skrev:
Han blev även återförsäljare senare. Håller väl på att bygga upp företaget just nu med lokal osv.