530 849 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Vis av erfarenhet...Johan Gunverth skrev:
Hårdvaran Thread använder IPv6 och behöver ingen proprietär sluss mot Ethernet/WiFi/LAN/Internet.
Mjukvaran Matter ger att alla enheter talar samma språk. Över Thread, WiFi eller Ethernet.
Därför kan man t.ex. koppla in en IKEA-lampa, låta AppleTV:n hantera nätverket och Home Assistant sköta konfiguration och uppdateringar. Helt utan separata integrationer. Alla är kompisar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Jag har en slimmelezer med E360 från eon och det har fungerat bra i flera år nu. Förutom lite wifi-problem.G Gallianoman skrev:Jo, porten är öppen. Jag har både testat elbolagets egna puck och Homey dongle innan flaggning….
Elbolagets funkade mycket sporadiskt så den fick gå tillbaka och den oflashade dongeln fungerade efter flera försök…
Jag har förstått det, efter att läst på nätet, att den efter flashning kan kräva lite mer kräm
G Gallianoman skrev:Jo, porten är öppen. Jag har både testat elbolagets egna puck och Homey dongle innan flaggning….
Elbolagets funkade mycket sporadiskt så den fick gå tillbaka och den oflashade dongeln fungerade efter flera försök…
Jag har förstått det, efter att läst på nätet, att den efter flashning kan kräva lite mer kräm…
Kan du strömförsörja dongeln via USB kan du ju testa med en powerbank, så kan du iaf konstatera om det är det som är problemet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
De kan ju samexistera. 😉pacman42 skrev:
I mitt fall behövde jag inte skaffa någonting extra för att få Matter och Thread att fungera. Allt var redan på plats i andra enheter och en inköpt Matter-lampa kunde ställas in på samma sätt som tidigare. Hade jag däremot inte haft AppleTV:n skulle något annat behöva inskaffas för att få en sluss mellan Thread och LAN:et.
OK, så man slipper använda några integrationer?Johan Gunverth skrev:
Hårdvaran Thread använder IPv6 och behöver ingen proprietär sluss mot Ethernet/WiFi/LAN/Internet.
Mjukvaran Matter ger att alla enheter talar samma språk. Över Thread, WiFi eller Ethernet.
Därför kan man t.ex. koppla in en IKEA-lampa, låta AppleTV:n hantera nätverket och Home Assistant sköta konfiguration och uppdateringar. Helt utan separata integrationer. Alla är kompisar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Nej, Matter och Thread behöver ju finnas tillagda, men det skulle inte förvåna mig om de hamnar direkt i OS:et i framtiden. Som Bluetooth, WiFi, ESPhome m.fl. Däremot behöver jag inte lägga till integrationer för IKEA och AppleTV i det nämnda exemplet.K karlmb skrev:
Men om jag köper en gammal IKEA-lampa eller valfri Zigbee 3.0 produkt så behövs heller inget mer. Så vad är grejen med Thread? I HA har jag integrerat telefonen (!) man kan se batteriladdning i HA.., samt en LG-TV. Allt sånt gick bra utan Thread.Johan Gunverth skrev:
Det är för att HA har integrationer för de vanliga IKEA-grejerna, telefonerna och TV-apparaterna. Med Thread blir det kanske ingen större skillnad för dig, men under huven behövs det färre integrationer.K karlmb skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Du har väl ändå en integration för överstättningen mellan Zigbee och logiken? ZHA eller Z2M. Det är detta lager som försvinner med Matter. Väntar fortfarande på att Zigbee Green Power skall funka utan att ha en Philips Hue-hub till ZHA. ZHA som bwhövs för IKEA-Zigbee.K karlmb skrev:
Ja eftersom en HAgreen saknar radio så behövs ju en integration ZHA för en USB-sticka. Det är väl samma om jag hade byggt att kring Thread?Johan Gunverth skrev:
Samt kanske den "enkla" sammankopplingen om man köper en Ikea brytare och en Ikea eller annan threadprodukt, så kan de prata utan ngn gateway emellan. Det ser jag som en fördel iofs. Men det har andra löst med Bluetooth eller RF så det finns redan.useless skrev:
Testa med att dra fram extern ström med förlängningskabel. Jag har en E360 och fungerar fint med den läsaren jag har.G Gallianoman skrev:Är det någon som fått någon hanportsmätare att funka med landis-gyr E360 och homeassistant?
Jag har försökt få igång en Homey energy dongle, genom att nollställa den och flasha den.
Med hjälp av ai har jag fått i gång den ’i teorin’ - jag får inte ut värden, men när vi (jag och ai) kollar loggar och meddelande så verkar det som att donglen inte lämnar ifrån sig några värden. En teori är att landis gyr har väldigt svag ström i porten… jag har dessutom svårt att dra dit en extern strömförsörjning…
Är det andra mätare för p1 porten som man VET fungerar?
En Zigbee knapp kan prata med en Zigbee lampa också.K karlmb skrev:
Dock behöver "Matter över WiFi " ingen hub/gateway för att prata med HA green.
Kör du IKEA Dirigera kan du få Matter interface till deras lampor och knappar oberoende av om de använder Thread eller Zigbee .
😀
Du behöver ingen Usb sticka med Thread radio -- om du tex har en AppleTv med den "inbyggd"...
Vill du slippa Dirigera eller andra tilverkarspecifika Mobilappar och molnlagringar?
Då behöver du en Thread sticka,
en border router server och
en Matter server.
Kör du dessutom HA i container på Docker själv så blir det pyssligt.
Matter/Thread for HA the hard way . Ascii översiktsbild
Kod:
┌─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Linux-maskin (Docker) │
│ ┌─────────────────┐ ┌──────────────────────────────┐ │
│ │ OTBR │ │ Matter Server │ │
│ │ Port 8081 │ │ Port 5580 │ │
│ │ Thread Leader │◄───┤ BLE-idrifttagning │ │
│ └────────┬────────┘ └──────────────┬───────────────┘ │
│ │ /dev/ttyACM0 │ Bluetooth (hci0) │
│ ▼ ▼ │
│ ZBT-2 Radio Inbyggd BT │
└───────────┼────────────────────────────┼───────────────────┘
│ Thread 802.15.4 │ BLE (endast parning)
▼ ▼
┌───────────┐ ┌───────────────┐
│ IKEA │◄─────────────│ IKEA-enhet │
│ Alpstuga │ idrifttagen│ (parning) │
└───────────┘
[\code]
Källa
https://www.reddit.com/r/homeassistant/comments/1qxc318/complete_guide_ikea_matter_devices_on_linux/?tl=sv
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Egentligen inte. ZHA är protokollagret som du har valt att köra med Zigbee. Zigbee-stickan via USB är bara en serieport som måste ha hjälp att kommunicera med t.ex. ZHA eller Z2M. Motsvarande skulle då bli en Thread-sticka med Matter. Men om du har någon form av sluss (Border Router) mellan Ethernet/WiFi och Thread på nätverket kommer den att fungera direkt i HA och då behövs det inte någon sticka eller interface. På detta körs Matter som är samma för alla tillverkare.K karlmb skrev:
Kort och gott:
- Thread har hela nätverksstacken inbyggt med IPv6. Pratar med allt annat över IPv6.
- Matter sköter om enhetskonfigurationen och applikationsstacken. Samma standard för alla.
Redigerat: