G Gallianoman skrev:
Är det någon som fått någon hanportsmätare att funka med landis-gyr E360 och homeassistant?
G Gallianoman skrev:
Jag har försökt få igång en Homey energy dongle, genom att nollställa den och flasha den.
Med hjälp av ai har jag fått i gång den ’i teorin’ - jag får inte ut värden, men när vi (jag och ai) kollar loggar och meddelande så verkar det som att donglen inte lämnar ifrån sig några värden. En teori är att landis gyr har väldigt svag ström i porten… jag har dessutom svårt att dra dit en extern strömförsörjning…
Har du flashat den med ESPhome?

G Gallianoman skrev:
Är det andra mätare för p1 porten som man VET fungerar?
Har du provat

https://github.com/chill-uk/homey-p1-ha/blob/main/README.md

Den borde ju inte ha "power Spike" problemet.

Men det är kanske lite sent nu.

Börja med att prova strömmata den med en powerbank. Funkar läsaren då så får du väl Välj om du vill backa firmware eller tune'a mjukvara/hårdvara att de mindre ström.

blackarrow blackarrow skrev:
Dock behöver "Matter över WiFi " ingen hub/gateway för att prata med HA green.
OK, men det behöver ju inga Wifi-prylar. (Om man har en wifirouter i huset förstås)

Det andra du beskriver är väl inget enklare än en zigbee-sticka i HA green bara?

Apropå Matter/Thread: Då behöver man alltså konfigurera ett IPv6-nät med alla sina brandväggsregler och portöppningar för varenda enhet som ska komma in i de centrala delarna i nätet (där HA står)?

F Fumble skrev:
Apropå Matter/Thread: Då behöver man alltså konfigurera ett IPv6-nät med alla sina brandväggsregler och portöppningar för varenda enhet som ska komma in i de centrala delarna i nätet (där HA står)?
Det enda du skall göra är att slå på IPv6 på LAN:et och låta bli att spärra multicast. Multicast används för att enheterna skall hitta varandra. Typ Bonjour/mDNS. Då löser det sig självt med ULA-adresser på varje enhet. De börjar på fd00:
Om du ändå håller på kan du ställa IPv6 i routern till ”Track Interface” så får varje enhet en adress på ett /64-subnet. ISP:n tilldelar i princip alltid ett /56-subnet. Då får enheterna adresser som börjar på 2001: På detta subnet genereras också SLAAC-adresser som börjar på fe80

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.