530 328 läst ·
6 151 svar
530k läst
6,2k svar
Home Assistant
Renoverare
· Stockholm
· 20 187 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 187 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Är det någon som fått någon hanportsmätare att funka med landis-gyr E360 och homeassistant?
Jag har försökt få igång en Homey energy dongle, genom att nollställa den och flasha den.
Med hjälp av ai har jag fått i gång den ’i teorin’ - jag får inte ut värden, men när vi (jag och ai) kollar loggar och meddelande så verkar det som att donglen inte lämnar ifrån sig några värden. En teori är att landis gyr har väldigt svag ström i porten… jag har dessutom svårt att dra dit en extern strömförsörjning…
Är det andra mätare för p1 porten som man VET fungerar?
Jag har försökt få igång en Homey energy dongle, genom att nollställa den och flasha den.
Med hjälp av ai har jag fått i gång den ’i teorin’ - jag får inte ut värden, men när vi (jag och ai) kollar loggar och meddelande så verkar det som att donglen inte lämnar ifrån sig några värden. En teori är att landis gyr har väldigt svag ström i porten… jag har dessutom svårt att dra dit en extern strömförsörjning…
Har du bett din nätägare att aktivera porten? Om du inte har gjort det skickar inte mätaren ut någon data.G Gallianoman skrev:Är det någon som fått någon hanportsmätare att funka med landis-gyr E360 och homeassistant?
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jo, porten är öppen. Jag har både testat elbolagets egna puck och Homey dongle innan flaggning….
Elbolagets funkade mycket sporadiskt så den fick gå tillbaka och den oflashade dongeln fungerade efter flera försök…
Jag har förstått det, efter att läst på nätet, att den efter flashning kan kräva lite mer kräm…
Elbolagets funkade mycket sporadiskt så den fick gå tillbaka och den oflashade dongeln fungerade efter flera försök…
Jag har förstått det, efter att läst på nätet, att den efter flashning kan kräva lite mer kräm…
Rörande HAN-porten så är ofta problemet dåliga radioförhållanden för de som har en läsare som går över WiFi. Jag skaffade en ESP med extern antenn och plötsligt fick jag flera dB bättre signal. Rekommenderas starkt att ha en med extern antenn...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 162 inlägg
Hårdvaran Thread använder IPv6 och behöver ingen proprietär sluss mot Ethernet/WiFi/LAN/Internet.K karlmb skrev:
Mjukvaran Matter ger att alla enheter talar samma språk. Över Thread, WiFi eller Ethernet.
Därför kan man t.ex. koppla in en IKEA-lampa, låta AppleTV:n hantera nätverket och Home Assistant sköta konfiguration och uppdateringar. Helt utan separata integrationer. Alla är kompisar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 162 inlägg
Det står en notis om detta på Beaky2000:s (p1mini) Github. E360 är tydligen lite lurig med åtminstone p1mini-läsaren, där mätaren inte uppfattar begäran om nya data. Det går att åtgärda genom att göra läsaren ”dum”. Läsaren görs helt enkelt permanent aktiv och sväljer allt som skickas.G Gallianoman skrev:Är det någon som fått någon hanportsmätare att funka med landis-gyr E360 och homeassistant?
https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini#verified-meter-hardware--supplier.
Ingen direkt hjälp men kanske en ledtråd.