S sjoelund skrev:
Oftast slutar sensorn fungera trots att det finns mycket laddning kvar, så inte så länge. Min utomhusgivare behövde jag byta före och mitt under vintern när jag använde uppladdningsbara.
Då ska jag nog fortsätta med billiga alkaliska inomhus som håller flera år.Utomhussensorer vill jag nästan ha trådat men det går nog inte alltid så får ta med batterityp när jag skaffar sådana.

Om TS vill använda zigbee enheter där det finns wifi så skulle jag rekomendera sonoff dongle-m. Använd den som repeater för zigbee ( kan konffas på många olika sätt). Du kan koppla upp den till ditt wifi nätverk och HA får sedan informationen via wifi/lan. Hade dålig täckning med conbee ll stickan för den skulle vara kopplad direkt till HA datorn som inte var placerad optimalt. Dongel-m har bättre räckvidd samt jag kunde placera den optimalt. Bara mina små funderingar, kanske någon har redan berättat detta för TS men jag orkade inte läsa allt för tråden urartade till en p*** tävling igen.
Gott Nytt År till er alla.

• Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
Walle85
S sjoelund skrev:
Problemet med uppladdningsbara AAA är att de INTE är 1.5V utan 1.2V. Fungerar oftast dåligt speciellt utomhus i kallt väder.
Finns även Nickel-Zink batterier som är uppladdningsbara och har 1,6V (både som AA och AAA).

D Dkvist skrev:
Jag missade bilden. Nej du har helt rätt i att det behöver vara shunt eller strömklämma för att man ska veta något vettigt.

Hade tänkt att koppla in en LLVP i min Shelly PM Mini Gen3 men är inte riktigt lika sugen.
1 mOhm shuntmotstånd och 16A last innebär 1/4 W värmeutveckling i motståndet. :/

Nej en DMM ska ju mäta resistanser också, så de har höga mätmotstånd för att få spänningsdelningen att inte bli helt kaijko vid mätning. Om man vet tydligt spann så går det bygga snygga saker.

Jag har inga bevis och inte kapat upp någon inbyggnadsplugg från shelly men har egentligen gjort antagandet att det är en parallell spänningsmätning över känt internt motstånd. Rimligen med filter och spänningsdelning så man inte behöver hantera några 230 V rätt in i ADC:n.
Du räknade rätt på effektutvecklingen vid 16A last, men tror ändå det skulle bli 230V till A/D omvandlaren om man inte har någon spänningsdelare?
Det behövs snarare en mätförstärkare framför A/Dn.

Tänk dig en kortslutning så säkringen löser ut. Låt oss anta 200A en kort stund eller en lägre ström så det tar lite längre tid innan säkringen löser.
Hur stor blir då effektutvecklingen i motståndet?

Och vad blir felmätningen 1Mohm resistor enligt din beskrivning med din DMMs ohmmätning om den har 5Mohm inimpedans?

K karlmb skrev:
😂. En smart lampa skulle inte kunna ersätta ett gammalt astrour?
Jag tror vi stannar där...
Ta det lugnt med blodtrycket.
Ett annat problem uppstår om någon släcker smart-Zigbee-router-lampan med strömbrytaren.
Det är väl bra om styrningen av elementet alltid fungerar?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Lite OT, men ändå relaterat till frågeställningen om att styra elementet.
Jag upplever att Zigbee har sämre räckvidd än både WiFi och Zwave.
Zwave känner jag är logiskt, eftersom det är en lägre frekvens, men kör ju WiFi med 2,4-bandet på mitt kameranät, och det har bättre täckning än Zigbee.
Är det uteffekten, eller något annat som spökar?

Hannuse Hannuse skrev:
Zigbee enheter som är anslutna till elnätet tycker har lika bra räckvidd som 2.4 GHz WiFi; mycket bättre än 5 GHz.

Batteridrivna är klart sämre.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Lite OT, men ändå relaterat till frågeställningen om att styra elementet.
Jag upplever att Zigbee har sämre räckvidd än både WiFi och Zwave.
Zwave känner jag är logiskt, eftersom det är en lägre frekvens, men kör ju WiFi med 2,4-bandet på mitt kameranät, och det har bättre täckning än Zigbee.
I grunden är det samma frekvens och uteffekt som WiFi (2,4 GHz/1-100 mW). Men små batteridrivna ZigBee-enheter lider ofta av små eller nästan obefintliga antenner av utrymmesskäl. Plus att de begränsar uteffekten wå mycket som möjligt för att spara energi.
Zigbee har ju inga behov av hög bandbredd/låg latens, så effekten kan skruvas ner så långt det går utan att mottagningen försvinner. Därför kan det ofta se sämre ut än det är om man bara tittar på länkkvaliteten.
Sen är ju zigbee meshat, så det finns ingen större incitament att bygga prylar med bästa möjliga radiomottagning då det är så enkelt att förbättra täckningen genom att bara stoppa in fler prylar i nätet.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Zigbee är byggt för att vara ”lagom bra” och ”bättre än äldre protokoll” för sitt användningsområde dvs strömsnålt, mesh’at för att bygga ett eget nät med många enheter och bra räckvidd utan krångel.

Ibland dyker frågan upp om varför det finns Zigbee repeaters när repeater/mesh-funktionen redan finns i pluggar och lampor.
En typisk Zigbee enhet har 10-20 meters räckvidd medan en repeater kan ha 100-300 meters räckvidd vid fri sikt.

Och som inte det var nog så kommer Zigbee 4.0 (fullt bakåtkompatibel med 3.0).
Bluetooth LE aktivering och rejält utökad räckvidd på 800MHz bandet (i Europa).
https://teknikveckan.se/med-zigbee-4-0-sa-kan-vi-lagga-till-enheter-utan-en-hubb

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du räknade rätt på effektutvecklingen vid 16A last, men tror ändå det skulle bli 230V till A/D omvandlaren om man inte har någon spänningsdelare?
Det behövs snarare en mätförstärkare framför A/Dn.

Tänk dig en kortslutning så säkringen löser ut. Låt oss anta 200A en kort stund eller en lägre ström så det tar lite längre tid innan säkringen löser.
Hur stor blir då effektutvecklingen i motståndet?

Och vad blir felmätningen 1Mohm resistor enligt din beskrivning med din DMMs ohmmätning om den har 5Mohm inimpedans?
Du missförstod nog kalkylen jag hade i inlägget?
Kalkylen är för ett seriellt shuntmotstånd på 1 mOhm, (litet m= milli 1/1000, Si-standard prefix) och inte M(ega)Ohm. Effektutvecklingen är såklart oberoende av spänningen enligt I= U/R, R och I är känt.

Om jag missförstod inläggets vinkling så ber jag om ursäkt men jag tolkar kortslutningskalkylen som något helt annat, det ligger utanför spec på produkt så om den brinner så tror jag inte det är något man ska normaldimensionera för. 200 A och 230 V vet jag inte riktigt hur man ska skydda för i en lite enhet. Effektutvecklingen är helt brutal, polyfuse för långsam, en Zener eller kanske en klampdiod och så hoppas man på att dvärgbrytaren bryter snabbt nog?

K karlmb skrev:
Det är lite orealistiskt att en utebelysning är kopplad till en sådan grupp med olika belysningar. Om så är fallet är det ändå dags att rensa upp.
En manuell strömbrytare.... detta är väl en HA-grupp för bövelen..?
Självklart ska man ha både manuell brytare och Zigbee styrning.
Då går också E27 smartlampor bort.

Jag har 7 armaturer utomhus.
En är entrebelysning under tak. Den har egen brytare.
Sen har jag 4 brytare till för att så är huset byggt.
Totalt 6 st GU10, 3 st E27 LED lampor.

Vill man släcka granen innan den släcks automatiskt för att man har övernattningsgäster på jul så fixar till och med svärmor det utan app.
Det är bara att trycka på knappen på den Zigbee styrda grendosan med eluttag.

Men när de ska ladda mobilen är den där Ikea pluggen som styr belysningen i fönster bara nån grej som är i vägen.
Dock utgör den normalt ensam ett hopp till termometern i garaget, så då tappar jag temperaturen därifrån.

I hall/korridor har jag en trappkoppling som styr en Zigbee brytare.

Keep it simple.
Teknik i människans tjänst.

Keep it simple.
Teknik i människans tjänst.
Jag har utebelysning med ett enkelt ljusrelä helt utan annan strömbrytare. Det tycker jag är riktigt enkelt.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Självklart ska man ha både manuell brytare och Zigbee styrning.
Visst är det så Men det löser man ju genom att koppla den gamla brytaren till en smart enhet av ngt slag, wifi eller zigbee tex ,som skickar signalen till systemet. Handlar det om en utebelysning så är det säkert tillräckligt driftsäkert. Det var min tanke här.

Då går också E27 smartlampor bort.
Nej, då kan de spela en roll därute.
Men när de ska ladda mobilen är den där Ikea pluggen som styr belysningen i fönster bara nån grej som är i vägen.
Fast nästan alla vägguttag har ju plats för två pluggar. Då kan väl den ena få ha ett smart uttag?

Dock utgör den normalt ensam ett hopp till termometern i garaget, så då tappar jag temperaturen därifrån.
Då kan du sätta en ytterligare enhet för 100 spänn nånstans som de inte kommer åt...

I hall/korridor har jag en trappkoppling som styr en Zigbee brytare.
Självklart bästa sättet att bygga de trapp o kronkopplingar man behöver!

K karlmb skrev:
Fast nu var ju inte en wifirouter i friggan med i mitt resonemang. Kul hurru...!
Jag trodde det var skribentens fråga ovan om smartstyrning i friggan som diskuterades.
Där fanns det redan samma LAN/WiFi som i huset.
Så inte någon router utan en accesspunkt. Kabel för LAN var redan draget.
Det medför att HA kan upptäcka shelly pluggarna då de sitter på samma LAN så broadcast och multicast fungerar och pluggen blir Discovered i HA.

Eftersom skribenten kör HA behöver inte lösningen vara Zigbeebaserad.
Nu klarar ju skribenten att välja enklaste lösningen själv.

Vad tillför din diskussion?
Varför köra Zigbee om det finns enklare och billigare lösning på problemet?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag kör både wifi (shelly), zigbee, z-wave samt hue (zigbee). Det är ju den stora fördelen med HA - att man inte behöver snöa in på en viss standard. Rätt sak till rätt grej helt enkelt. Där det finns inbyggnadsmöjlighet i eldosa kör jag shelly, vissa med temp-addon för att få termometer där. Golvvärmetermostater är zwave, glödlampor zig/hue e t c. Dock endast inne och närmast bostadshuset jag kör alla protokollen. Uthus/garage/gästhus är längre bort så där går allt på wifi eftersom det ändå behövdes wifi där.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.