R
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De med tillägg ”PM” är vad du tänker på. De mäter naturligtvis elektromagnetisk.
Det tror jag bara det är 3EM som gör. Resten mäter med hjälp av spänningsfallet över en resistor (med mycket lågt värde) i serie med belastningen.

Skillnaden är att 3EM inte på något sätt påverkar det man vill mäta. De andra typerna kräver att man sätter Shellyn i serie. Då skiljer det också på en viktig punkt. Det finns de med relä och de utan. Vill man bara mäta och absolut inte vill riskera att det man mäter blir strömlöst så väljer man en enhet utan. Då bör strömmen inte brytas även om enheten går sönder.

Exempelvis: https://www.shelly.com/products/shelly-pm-mini-gen3 eller https://www.shelly.com/products/shelly-plug-pm-gen3-black

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det tror jag bara det är 3EM som gör. Resten mäter med hjälp av spänningsfallet över en resistor (med mycket lågt värde) i serie med belastningen.

Skillnaden är att 3EM inte på något sätt påverkar det man vill mäta. De andra typerna kräver att man sätter Shellyn i serie. Då skiljer det också på en viktig punkt. Det finns de med relä och de utan. Vill man bara mäta och absolut inte vill riskera att det man mäter blir strömlöst så väljer man en enhet utan. Då bör strömmen inte brytas även om enheten går sönder.

Exempelvis: [länk] eller [länk]
Utöver brytningsrisken. Mätare utan relä kan ofta mäta mycket högre strömmar än ett ungefär lika stort och dyrt relä klarar av att stänga av. Så de blir avsevärt billigare om strömmen är stor.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Alltid lär man sig något nytt. Har faktiskt bara sett typen med strömtransformatorer tidigare och som är installerade i centraler eller direkt i förbrukaren. Blev tvungen att läsa på lite för att fatta grejen och tittade sedan efter i de PM mini gen 1 jag har. Tyvärr ser jag både komponenter som skulle kunna vara strömsensorer och strömtransformatorer. Skall försöka ta en närbild.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Alltid lär man sig något nytt. Har faktiskt bara sett typen med strömtransformatorer tidigare och som är installerade i centraler eller direkt i förbrukaren. Blev tvungen att läsa på lite för att fatta grejen och tittade sedan efter i de PM mini gen 1 jag har. Tyvärr ser jag både komponenter som skulle kunna vara strömsensorer och strömtransformatorer. Skall försöka ta en närbild.
Väldigt vanligt i likströmssystem i båtar men hade inte (heller) koll på att de används i 230/AC system.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
49kr, 49kr, 79kr.

Nu ska zigbeenätverket räcka längre avstånd för en billig peng. Ska testa räckvidd till en batterithermometer och rapportera.

Tyvärr slut på rörelsesensor för 49kr och nya äkta co2 mätaren för 299.

IKEA TreTakt smartpluggar och en Matter-enhet i oöppnade kartonger, liggande på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Strömtransformatorer tar ganska mycket plats. För DC blir det mer komplicerad elektronik .
Ström sensorer som bygger på Halleffekt, intressant teknik.
Strömshuntar finns både stora som små. Jag har en på några hundra amper.
Vad jag minns satt det ett ytmonterat motstånd på 0,001ohm i Shelly PM mini plus som ska klara 16A 🤔

K
G Gallianoman skrev:
Shelly verkar ju intressant förstås… när jag läser om det så för det mig osökt in på elmätaren… jag har spanat på en P1mätare för han-porten… Shelly verkar ha en variant som mäter med magnetism…
Förstår det som att den inte är lika exakt - men bra nog…

Vad är forats allmänna tyckande om det valet när man har HA?
Det bästa är en mätare på han-porten. Blir exakt samma värden som nätägaren. Kräver ingen elektriker. Och de kostar oftast inte så mycket.

Andra mätare som shelly 3em hade jag satt för att mäta andra undercentraler eller förbrukare

R RoAd skrev:
Alltid lär man sig något nytt.
Rimligen så mäter EM-enheterna spänningsfallet över ett parallellkopplat mycket stort motstånd (5-10 MOhm). Således får man små förluster. Detta är exakt så en DMM (multimeter) mäter spänning. Det är alltså samma sak som resistansmätning (spänningsfall över detta kända motstånd parallellkopplat med det man mäter på).

Att mäta seriellt med ett litet motstånd innebär direkta förluster, svårigheter att bygga litet och en väldigt liten avvikelse kan ge enorma felavvikelser i mätningen.

PM mäter troligen på exakt samma sätt, ser inget skäl till att de skulle återuppfinna hjulet.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Strömtransformatorer tar ganska mycket plats. För DC blir det mer komplicerad elektronik .
Ström sensorer som bygger på Halleffekt, intressant teknik.
Strömshuntar finns både stora som små. Jag har en på några hundra amper.
Vad jag minns satt det ett ytmonterat motstånd på 0,001ohm i Shelly PM mini plus som ska klara 16A 🤔
Som jag förstår det är den standardiserade sensorn (för DC) +/- 50mV och motståndet väljs därefter. En 500A har då ett motstånd på en milliohm. Vet inte om det är exakt samma siffror vid AC-mätning.

blackarrow blackarrow skrev:
Vad jag minns satt det ett ytmonterat motstånd på 0,001ohm i Shelly PM mini plus som ska klara 16A
Det stämmer. Jag såg en fet ytmonterad komponent märkt R001 kring terminalerna.

Lånad bild
Kretskort med ytmonterad komponent märkt R001 nära blå terminalblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Angående många wifi-enheter så ska det till väldigt många för att det ska bli några problem. Jag kör smarta prylar på ett eget wifi-nät (eget SSID och /24 subnät) (2.4G) som sedan routas till HA (via firewall). Har både kameror, ett trettiotall shellypuckar, värmepumpar, elbilsladdare m m på samma wifi-nät (med mesh över ca 1ha gård)

kör även några shelly HT batteridrivna temp+fukt-mätare på en del ställen där jag ej har ström. Verkar hittills hålla ca 6-12 mån beroende på hur ofta de vaknar (vaknar när temperaturen ändras 0.x grader)

B bhus2021 skrev:
Angående många wifi-enheter så ska det till väldigt många för att det ska bli några problem. Jag kör smarta prylar på ett eget wifi-nät (eget SSID och /24 subnät) (2.4G) som sedan routas till HA (via firewall). Har både kameror, ett trettiotall shellypuckar, värmepumpar, elbilsladdare m m på samma wifi-nät (med mesh över ca 1ha gård)

kör även några shelly HT batteridrivna temp+fukt-mätare på en del ställen där jag ej har ström. Verkar hittills hålla ca 6-12 mån beroende på hur ofta de vaknar (vaknar när temperaturen ändras 0.x grader)
Beror kanske en del på hur ensamt du bor. När jag satte upp mitt första hem-wifi (tidigt 2001 tror jag) var inga andra enheter inom räckvidd och hastigheten utmärkt, några år senare var hastigheterna lite lägre.

Jag har skjutit att uppgradera från 32bitar till 64bitars OS på min RPi4 som kör HAOS, sitter just nu och kollar så att minnet jag tänkte använda mår bra.

Sen velar jag över att skaffa en extra Sonoff ZBDongle-E och köra Thread över tillsammans med Timmerflotte för att ersätta mina Sonoff SNZB-02 som börjar trilla av pinn efter 2-3år...

Men jag tycker Timmerflotte är lite väl stor jämfört med kinasensorerna 🤔

redarn redarn skrev:
Beror kanske en del på hur ensamt du bor. När jag satte upp mitt första hem-wifi (tidigt 2001 tror jag) var inga andra enheter inom räckvidd och hastigheten utmärkt, några år senare var hastigheterna lite lägre.
sant, ingen annan inom wifiavstånd. Föredrar att kalla det exklusivt istället för ensamt :-) Finns trots allt älgar, lodjur, rävar, ugglor och annat som hälsar på.

R
D Dkvist skrev:
Rimligen så mäter EM-enheterna spänningsfallet över ett parallellkopplat mycket stort motstånd (5-10 MOhm). Således får man små förluster. Detta är exakt så en DMM (multimeter) mäter spänning. Det är alltså samma sak som resistansmätning (spänningsfall över detta kända motstånd parallellkopplat med det man mäter på).
Impedansen i själva kretsen som mäter är förstås jättehög, den mäter egentligen spänningsfall (precis som jag skrev), men det kräver fortfarande att man har ett motstånd med ett känt och mycket lågt motstånd i SERIE med lasten att mäta över. Hur ska du annars kunna läsa ut något spänningsfall och få ut ett vettigt värde av det?

Senare inlägg har till och med identifierat detta låg-ohmiga motstånd och lagt ut en bild på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.