Antag en mätkrets med någon OP och ingångs impedans på 10 kOhm för att anpassa spänningsmivån till en A/D omvandlare.

R001 = 0,001ohm
0.001//10000 = 0.0009999999 Ohm
Belastningen denna mätkrets utgör påverkar resultatet mycket mycket mindre än toleransen på mätmotståndet.

Helt onödigt med mätimpedans på flera megaohm.

redarn redarn skrev:
49kr, 49kr, 79kr.

Nu ska zigbeenätverket räcka längre avstånd för en billig peng. Ska testa räckvidd till en batterithermometer och rapportera.

Tyvärr slut på rörelsesensor för 49kr och nya äkta co2 mätaren för 299.

[bild]
Sitter och väntar på att Timmerflotte återkommer i lager...

R RoAd skrev:
Impedansen i själva kretsen som mäter är förstås jättehög, den mäter egentligen spänningsfall (precis som jag skrev), men det kräver fortfarande att man har ett motstånd med ett känt och mycket lågt motstånd i SERIE med lasten att mäta över. Hur ska du annars kunna läsa ut något spänningsfall och få ut ett vettigt värde av det?

Senare inlägg har till och med identifierat detta låg-ohmiga motstånd och lagt ut en bild på det.
Jag missade bilden. Nej du har helt rätt i att det behöver vara shunt eller strömklämma för att man ska veta något vettigt.

Hade tänkt att koppla in en LLVP i min Shelly PM Mini Gen3 men är inte riktigt lika sugen.
1 mOhm shuntmotstånd och 16A last innebär 1/4 W värmeutveckling i motståndet. :/
blackarrow blackarrow skrev:
Antag en mätkrets med någon OP och ingångs impedans på 10 kOhm för att anpassa spänningsmivån till en A/D omvandlare.

R001 = 0,001ohm
0.001//10000 = 0.0009999999 Ohm
Belastningen denna mätkrets utgör påverkar resultatet mycket mycket mindre än toleransen på mätmotståndet.

Helt onödigt med mätimpedans på flera megaohm.
Nej en DMM ska ju mäta resistanser också, så de har höga mätmotstånd för att få spänningsdelningen att inte bli helt kaijko vid mätning. Om man vet tydligt spann så går det bygga snygga saker.

Jag har inga bevis och inte kapat upp någon inbyggnadsplugg från shelly men har egentligen gjort antagandet att det är en parallell spänningsmätning över känt internt motstånd. Rimligen med filter och spänningsdelning så man inte behöver hantera några 230 V rätt in i ADC:n.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har skjutit att uppgradera från 32bitar till 64bitars OS på min RPi4 som kör HAOS, sitter just nu och kollar så att minnet jag tänkte använda mår bra.

Sen velar jag över att skaffa en extra Sonoff ZBDongle-E och köra Thread över tillsammans med Timmerflotte för att ersätta mina Sonoff SNZB-02 som börjar trilla av pinn efter 2-3år...

Men jag tycker Timmerflotte är lite väl stor jämfört med kinasensorerna 🤔
Men då har den fördelen att gå på AAA-batterier också. Borde hålla en bra stund, och funkar fint med laddningsbara, så man slipper dutta med att köpa nya hela tiden.

tveksamt tveksamt skrev:
Men då har den fördelen att gå på AAA-batterier också. Borde hålla en bra stund, och funkar fint med laddningsbara, så man slipper dutta med att köpa nya hela tiden.
Fast mina gamla har oftast hållt minst 2år på ett CR2450, så det känns inte som ett problem för mig.

Spontant känns det inte som att uppladdningsbara behövs här, snarare tvärt om.

En smaksak kanske, jag gillar uppladdningsbart. :)

Helt klart.

Jag brukar köra uppladdningsbart i sånt jag byter ofta, och icke uppladdningsbart i det jag byter sällan.

Har förstört lite väl många uppladdningsbara genom att sätta dem i applikationer där de byts sällan.
Och att de riskerar att inte hålla mer än ett par laddcykler innan man får kasta dem ändå.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
…och det egentligen hela grejen med att fokusera på AAA eller AA. Att man enkelt kan förnya strömkällan utan att behöva kassera något. Idag är dessutom boost-konverterkretser så effektiva att ett enda batteri på 1,2-1,5V räcker att driva en 3,3-12V-krets under lång tid.
Nog för att CR-knappar är smidiga att gömma i en minimal konstruktion, men det uppstår hela tiden ”sopor” från dessa när de byts. Om man redan har CR-drivna prylar kan man köra på ett tag, men nyinköp borde vara med AA/AAA.

Modern och progressiv produktpolitik. 🌞

• Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
Fast 3xAAA gör den onödigt stor och klumpig.
Och jag anar att man inte hinner få många laddningar av dedär batterierna innan de behöver kasseras av ålder.

Av nyfikenhet så vägde jag ett CR2450 och 3st Ladda 750mA.
Det går 5st CR2450 på 3xAAA.

Så om vi säger 2år på ett CR2450 så behöver man få ut minst 10år på AAA-batterierna innan de ger upp av ålder.
Vilket nog är i den häraden mina brukar hålla 🤔

Edit: verkar finnas en laddbar variant som heter LIR2450, ifall man vill ha liten formfaktor.

13th Marine 13th Marine skrev:
Fast 3xAAA gör den onödigt stor och klumpig.
Och jag anar att man inte hinner få många laddningar av dedär batterierna innan de behöver kasseras av ålder.

Av nyfikenhet så vägde jag ett CR2450 och 3st Ladda 750mA.
Det går 5st CR2450 på 3xAAA.

Så om vi säger 2år på ett CR2450 så behöver man få ut minst 10år på AAA-batterierna innan de ger upp av ålder.
Vilket nog är i den häraden mina brukar hålla 🤔

Edit: verkar finnas en laddbar variant som heter LIR2450, ifall man vill ha liten formfaktor.
LIR2450 är ju 3.6 V så inte alla enheter som är glada i detta.
En stor fördel med CR-cellerna är att de är så pass spänningsstabila under urladdning så man knappt behöver massera spänningen in i enheten. Tror man ska vara lite vaksam på huruvida det lirar fint att köra en LIR i vanlig CR-enhet. Inte helt hundra att det funkar varje gång.

D Dkvist skrev:
LIR2450 är ju 3.6 V så inte alla enheter som är glada i detta.
En stor fördel med CR-cellerna är att de är så pass spänningsstabila under urladdning så man knappt behöver massera spänningen in i enheten. Tror man ska vara lite vaksam på huruvida det lirar fint att köra en LIR i vanlig CR-enhet. Inte helt hundra att det funkar varje gång.
Som jag skrev, det är ifall man vill ha liten formfaktor, jämfört med en eller flera AAA, givetvis behöver elektroniken klara av spänningen.

Jag fick för länge sedan, kanske felaktigt, uppfattningen att uppladdningsbara 1,5V batterier inte håller laddningen särskilt väl över lång tid med lågt energiuttag och därför inte är lämpliga för batterisensorer och billiga alkaliska är lämpligare. Är detta fel? Eller sätter ni in Li-ion celler med helt annan spänning i AAA format och får det att fungera?

redarn redarn skrev:
Jag fick för länge sedan, kanske felaktigt, uppfattningen att uppladdningsbara 1,5V batterier inte håller laddningen särskilt väl över lång tid med lågt energiuttag och därför inte är lämpliga för batterisensorer och billiga alkaliska är lämpligare.
Problemet med uppladdningsbara AAA är att de INTE är 1.5V utan 1.2V. Fungerar oftast dåligt speciellt utomhus i kallt väder.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Problemet med uppladdningsbara AAA är att de INTE är 1.5V utan 1.2V. Fungerar oftast dåligt speciellt utomhus i kallt väder.
Hur länge håller de 1,2V i praktiken i en liten sensor inomhus?

redarn redarn skrev:
Hur länge håller de 1,2V i praktiken i en liten sensor inomhus?
Oftast slutar sensorn fungera trots att det finns mycket laddning kvar, så inte så länge. Min utomhusgivare behövde jag byta före och mitt under vintern när jag använde uppladdningsbara.

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.