B bhus2021 skrev:
Jag kör bÄde wifi (shelly), zigbee, z-wave samt hue (zigbee).
Va!? Ingen Bluetooth, LoRa eller 433 MHz radio? 😄😉
HÄller med om att det Àr stora fördelen med HA och i princip kunna hÀrja fritt med komm.protokoll. Det Àr alltid nÄgon som har löst det.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Eftersom skribenten kör HA behöver inte lösningen vara Zigbeebaserad.
Nu klarar ju skribenten att vÀlja enklaste lösningen sjÀlv.

Vad tillför din diskussion?
Varför köra Zigbee om det finns enklare och billigare lösning pÄ problemet?
Som jag förklarade sÄ missade jag det faktum att det finns en accesspunkt i friggan. Gör det det sÄ kan man förstÄs lika gÀrna köra en wifi-lösning.

K karlmb skrev:
Som jag förklarade sÄ missade jag det faktum att det finns en accesspunkt i friggan. Gör det det sÄ kan man förstÄs lika gÀrna köra en wifi-lösning.
Men ÀndÄ sÄ tjatade du vidare om Zigbee Àven efter att du blev upplyst om det

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Precis som andra tjatar om hur överlÀgset wifi Àr Àven i alla andra situationer. Ja nÀstan Plejd-style dÀr.
Jag tycker man ska fÄ nÀmna alla protokoll som fungerar bra med HA i denna trÄd och inte bara dem som ROAD tycker Àr bra.
Finns vÀl ingen anledning nÀr det redan finns wifi dÀr.
Jag tycker ocksÄ att Zigbee Àr bÀttre, men i denna diskussion Àr det onödigt att tjata om det

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns vÀl ingen anledning nÀr det redan finns wifi dÀr.
Jag tycker ocksÄ att Zigbee Àr bÀttre, men i denna diskussion Àr det onödigt att tjata om det
Nej precis, det kan man hÄlla med om.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vad sÀgs om att vÀnda blad? Jag har svÄrt att tro att nÄgon uppskattar de senaste dagarnas tjafs om egentligen ingenting.

• Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag vÀnder direkt bara ngn berÀttar hur man gör...
HÀr Àr en instruktionsfilm

• Haha
  • Gilla
Fumble och 5 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
HÀr Àr en instruktionsfilm

[media]
En instruktion vÀrdig Zodde...
Grejen Àr ju hÀr att jag inte vill lÀsa boken... Hur brÀnner man den?

G Gallianoman skrev:
Shelly verkar ju intressant förstĂ„s
 nĂ€r jag lĂ€ser om det sĂ„ för det mig osökt in pĂ„ elmĂ€taren
 jag har spanat pĂ„ en P1mĂ€tare för han-porten
 Shelly verkar ha en variant som mĂ€ter med magnetism

FörstĂ„r det som att den inte Ă€r lika exakt - men bra nog

Vad Àr forats allmÀnna tyckande om det valet nÀr man har HA?
Notera att det Àr antingen HAN-port pÄ mÀtaren ELLER P1. Om du har en tidig mÀtare kan det vara HAN. Du ser det enklast genom att titta pÄ anslutningen. HAN har RJ45 (vanlig nÀtverkskontakt) och P1 har RJ11 (telefonkontakt - nej inte gristrynet, utan sÄdan som sladdarna sitter fast i telefonen med).

Min elmÀtare Àr av tidig sort och anvÀnder HAN enligt norsk modell (de lÄg före oss). DÀrför fick det bli en lÀsare frÄn Tibber. Det var extremt lÀtt att komma igÄng, men den gÄr via Tibbers servrar som krÄnglar en hel del. Orsaken Àr tydligen en gammal variant av HA-integrationen som mÄnga fortfarande kör och det spelar visst ingen roll hur mycket hÄrdvara de kastar pÄ problemet - sessionerna tar slut, eller vad det Àr och dÄ tappar man kontakten.
Om du kan, anvÀnd en lÀsare som inte Àr beroende av yttre tjÀnster! I stort sett hela HA-kollektivet skriver under pÄ den rekommendationen.

R
Är man lite hĂ€ndig sĂ„ löder man rĂ€tt lĂ€tt ihop en egen lĂ€sare av en ESP32 och en handfull komponenter. Denna kan sedan anvĂ€ndas över WiFi direkt i HA om man installerar ESPhome.

KĂ€llkod + elektriskt schema: https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Är man lite hĂ€ndig sĂ„ löder man rĂ€tt lĂ€tt ihop en egen lĂ€sare av en ESP32 och en handfull komponenter. Denna kan sedan anvĂ€ndas över WiFi direkt i HA om man installerar ESPhome.

KÀllkod + elektriskt schema: [lÀnk]
Om man nu inte har en Kamstrup OmniPower som krĂ€ver en separat HAN-modul för att fĂ„ till en HAN-port. Det Ă€r dessutom sĂ„ dumt att man mĂ„ste spĂ€nningsmata frĂ„n annat hĂ„ll, gĂ„r inte frĂ„n HAN-porten
 Men OmniPower var nog billig för nĂ€tĂ€garen
 Ja, jag har en OmniPower

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:

eller denna ”fork” av P1reader som inte krĂ€ver andra externa komponenter Ă€n en RJ11-sladd med kontakt.
[lÀnk]
Den hade jag missat.

Jag byggde min lÀsare för flera Är sedan och efter det har jag bara uppdaterat koden en gÄng för att bli kompatibel med nyare version av ESPhome. I övrigt har jag inte haft koll pÄ utvecklingen.

F Fumble skrev:
Notera att det Àr antingen HAN-port pÄ mÀtaren ELLER P1. Om du har en tidig mÀtare kan det vara HAN. Du ser det enklast genom att titta pÄ anslutningen. HAN har RJ45 (vanlig nÀtverkskontakt) och P1 har RJ11 (telefonkontakt - nej inte gristrynet, utan sÄdan som sladdarna sitter fast i telefonen med).

Min elmÀtare Àr av tidig sort och anvÀnder HAN enligt norsk modell (de lÄg före oss). DÀrför fick det bli en lÀsare frÄn Tibber. Det var extremt lÀtt att komma igÄng, men den gÄr via Tibbers servrar som krÄnglar en hel del. Orsaken Àr tydligen en gammal variant av HA-integrationen som mÄnga fortfarande kör och det spelar visst ingen roll hur mycket hÄrdvara de kastar pÄ problemet - sessionerna tar slut, eller vad det Àr och dÄ tappar man kontakten.
Om du kan, anvÀnd en lÀsare som inte Àr beroende av yttre tjÀnster! I stort sett hela HA-kollektivet skriver under pÄ den rekommendationen.
Jag har HAN-NVE (Norsk HAN) med MBUS i ett RJ45-jack. Jag köpte en Homewizard P1 Meter som kommer med gratis fysisk adapter frÄn RJ11 till RJ45 och stödjer bÄde HAN-P1 och HAN-NVE kommunikation.

KrÀvde att jag drog en RJ45-kabel genom en slang men annars helt ok. Ingen wow produkt men kör det mesta genom HA ÀndÄ.

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.