D Dkvist skrev:
Jag har HAN-NVE (Norsk HAN) med MBUS i ett RJ45-jack. Jag köpte en Homewizard P1 Meter som kommer med gratis fysisk adapter från RJ11 till RJ45 och stödjer både HAN-P1 och HAN-NVE kommunikation.

Krävde att jag drog en RJ45-kabel genom en slang men annars helt ok. Ingen wow produkt men kör det mesta genom HA ändå.
Det som är trevligt med den är att den går lokalt, vilket inte alla gör (nu pratar jag förstås färdiga produkter och inte sådana man bygger själv).

J
Har beställt en PI5 och tänkte labba lite med HA. Funderar på vad bäst setup är. Huvudsaken jag vill använda PI till är HA, men hade gärna testat lite Ubuntu, kunna köra Kodi och säkert något annat. Är teknisk men saknar helt kunskap kring detta. Förstår det som att om man kör HA i container så saknar man add-ons vad det nu än är 😄 Hur kör ni?

tveksamt tveksamt skrev:
Det som är trevligt med den är att den går lokalt, vilket inte alla gör (nu pratar jag förstås färdiga produkter och inte sådana man bygger själv).
Så är det!
Det var lite avgörande för mig att den går:
Köra i P1 och HAN-NVE
Går att köra utan Cloud
Direktintegrering i HA stöttat av firman självt.

Priset var ok också, 350 ish kronor för enhet, adapter och kabeln (som jag hade på rulle hemma) + 1 h dra kabel genom knökat rör. 😁

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
R
J Jotsat skrev:
Har beställt en PI5 och tänkte labba lite med HA. Funderar på vad bäst setup är. Huvudsaken jag vill använda PI till är HA, men hade gärna testat lite Ubuntu, kunna köra Kodi och säkert något annat. Är teknisk men saknar helt kunskap kring detta. Förstår det som att om man kör HA i container så saknar man add-ons vad det nu än är 😄 Hur kör ni?
HA på en raspberry pi är det enklaste och vanligaste sättet. Det går (förstås) att installera addons.

Rättar mig själv. Ser nu att du vill köra allt det du skrev på samma installation. Alltså HA parallellt med Kodi PÅ ubuntu. Då vågar jag inte riktigt svara på hur det funkar. Jag hade för enkelhetens skull använt en raspberry till Kodi (libreelec är fint) och en annan raspberry till HA (Hassio).

Jag har en P1 port - och har Mälarenergi som leverantör… de hade en drive för ett tag sen med en P1-läsare för nån hundralapp eller två… testade den, men min elmätare verkade ge för lite ström, så det funkade väldigt dåligt… skickade tillbaka ”skiten”…

Är olika läsare olika strömkrävande?

R RoAd skrev:
HA på en raspberry pi är det enklaste och vanligaste sättet. Det går (förstås) att installera addons.
Du menar Home Assistant Operating System (HAOS) antar jag?

R
Alfredo Alfredo skrev:
Du menar Home Assistant Operating System (HAOS) antar jag?
Ja, men jag missförstod vad som ville göras så jag fick rätta mer än så :)

R RoAd skrev:

Rättar mig själv. Ser nu att du vill köra allt det du skrev på samma installation. Alltså HA parallellt med Kodi PÅ ubuntu. Då vågar jag inte riktigt svara på hur det funkar. Jag hade för enkelhetens skull använt en raspberry till Kodi (libreelec är fint) och en annan raspberry till HA (Hassio).
Jag kör HA i dockercontainer på rpi5 och än så länge en container till för matter samt lite VPN server än så länge.

Kan inget om Kodi men ser inte varför det skulle vara något problem. Är ju en server med 8GB ram och en 1TB nvme-”disk” (separat inköp & montering) och den ska klara av mer.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:

Exakt. Innan jag började undersöka så tänkte jag att man installerade HA på valfri dist (typ Ubuntu) vilket hade passat mig utmärkt. Labba med Ubuntu och HA samt köra film via Kodi vid behov.

Det känns det som att jag låser upp en väldigt kompetent liten pryl till ganska begränsat användningsområde genom att bara köra HAOS. Hade varit kul att göra allt på samma! Men inte om det är väldigt bökigt. Är som sagt teknisk men kan noll om linux

J Jotsat skrev:
Exakt. Innan jag började undersöka så tänkte jag att man installerade HA på valfri dist (typ Ubuntu) vilket hade passat mig utmärkt. Labba med Ubuntu och HA samt köra film via Kodi vid behov.

Det känns det som att jag låser upp en väldigt kompetent liten pryl till ganska begränsat användningsområde genom att bara köra HAOS. Hade varit kul att göra allt på samma! Men inte om det är väldigt bökigt. Är som sagt teknisk men kan noll om linux
Vilka system kan du och på ungefär vilken nivå?

R
redarn redarn skrev:
Jag kör HA i dockercontainer på rpi5 och än så länge en container till för matter samt lite VPN server än så länge.

Kan inget om Kodi men ser inte varför det skulle vara något problem. Är ju en server med 8GB ram och en 1TB nvme-”disk” (separat inköp & montering) och den ska klara av mer.
HA kommer förstås fungera utmärkt i en docker-container (det är så den körs i HAOS), men hur väl det interagerar med addons i andra docker images under ubuntu vet jag inte. Troligen helt ok, men jag har ingen erfarenhet.

Kodi är en annan historia. Eftersom video handlar om direkt HW-access till GPUn i raspberryn så låter det som upplagt för problem och jag hade alla dagar i veckan valt en dist som är fullt ut anpassad just för att spela video på raspberry. Exempelvis libreelec.

J Jotsat skrev:
Ett annat alternativ är ju att byta SD-kort beroende på vad man vill testa. Så brukar jag göra.

J Jotsat skrev:
Det känns det som att jag låser upp en väldigt kompetent liten pryl till ganska begränsat användningsområde genom att bara köra HAOS.
Så kompetent är den ändå inte. Det är imponerande video-prestanda på dem, men i jämförelse med en PC så är den riktigt slö i övrigt.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
HA kommer förstås fungera utmärkt i en docker-container (det är så den körs i HAOS), men hur väl det interagerar med addons i andra docker images under ubuntu vet jag inte. Troligen helt ok, men jag har ingen erfarenhet.

Kodi är en annan historia. Eftersom video handlar om direkt HW-access till GPUn i raspberryn så låter det som upplagt för problem och jag hade alla dagar i veckan valt en dist som är fullt ut anpassad just för att spela video på raspberry. Exempelvis libreelec.

Ett annat alternativ är ju att byta SD-kort beroende på vad man vill testa. Så brukar jag göra.

Så kompetent är den ändå inte. Det är imponerande video-prestanda på dem, men i jämförelse med en PC så är den riktigt slö i övrigt.
Då krånglar jag inte utan kör HAOS och eventuellt separat kort med någon linuxdist. Även AI rekommenderade detta. Är säkert nog att lära sig HA 😄 Tack för hjälpen!

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
En massa hackande borttaget
klarar man inte att diskutera sakligt utan nedsättande tillmälen - låt bli att skriva
Anser man att någon är otrevlig - rapportera inlägget - sjunk inte till samma nivå
/Mats
Moderator

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Då krånglar jag inte utan kör HAOS och eventuellt separat kort med någon linuxdist.
Ska man använda HA till något mer seriöst än bara "provlabbande" vill man normalt ha systemet igång 24/7/365 och då ser jag inte riktigt hur du ska kunna använda hallonpajen på ett vettigt sätt till något annat. Bara min tanke.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ett annat problem uppstår om någon släcker smart-Zigbee-router-lampan med strömbrytaren.
Det är väl bra om styrningen av elementet alltid fungerar?
Det får man förstås se till att lösa så den alltid är inkopplad. Det är ju även poängen med en smart lampa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.