S sjoelund skrev:
Nordpool integrationen. Ser ut så här idag:

Raw today
- start: '2025-09-04T00:00:00+02:00'
end: '2025-09-04T01:00:00+02:00'
value: 0.15
- start: '2025-09-04T01:00:00+02:00'
end: '2025-09-04T02:00:00+02:00'
value: 0.12
Jo, vet vi om den kommer fortsätta se ut på samma sätt menar jag? Eller antar vi det bara. :)

Boilerplate4U
Alfredo Alfredo skrev:
Är det några fler här som kör Home Assistant Supervised? Om så, vad är era tankar framöver med tanke på "deprecatingen"?
Blir nog ingen större skillnad misstänker jag. I stället för den ”officiella” supportern från det sk ”the team” (någon som vet vilka dessa är ??) så kommer det bli som vanligt att communityn som hjälper till med ev problem. Same, same different name.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Blir nog ingen större skillnad misstänker jag.
Supportmässigt är inte heller jag oroad. Tänker mest på hur det blir om övriga delar i HA förändras så att det krävs förändringar i supervisorn, kommer dessa att göras och, som idag, automatiskt uppdateras? Eller kommer det en dag när den då uråldriga supervisorn ej längre fungerar med en ny HA?

Alfredo Alfredo skrev:
Är det några fler här som kör Home Assistant Supervised? Om så, vad är era tankar framöver med tanke på "deprecatingen"?
Det är en varning i god till dem som vill fortsätta att köra så. Någon gång i framtiden (2026?) är det någon del av systemet som inte kommer att funka. Det finns alltså en plan i en riktning som inte tar hänsyn till Supervised- eller Core-installationers duglighet.
Jag skulle redan nu börja migrera till någon som har framtida support. En separat Raspberry Pi på nätverket med HAOS är en billig investering.

https://www.home-assistant.io/blog/...ised-installation-methods-and-32-bit-systems/

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En separat Raspberry Pi på nätverket med HAOS är en billig investering.
Har kört HAOS men gav upp. På en separat maskin ser jag det som alldeles för inlåst. Svårt att exempelvis implementera vettiga övervakningsrutiner.

Alfredo Alfredo skrev:
… Svårt att exempelvis implementera vettiga övervakningsrutiner.
Tänker du på något speciellt? Att övervaka processer och enheter som rullar i Home Assistant och/eller ha en övervakningstjönst i HA för att övervaka andra installationer?

Det är ju alltid en fråga om att täcka i hela behovet av funktioner eller alla möjligheter till funktioner.

• Gilla
LazyCrowbar
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Att övervaka processer och enheter som rullar i Home Assistant
Ja den biten. Även versionshantera/backa upp diverse yaml-filer som ibland förändras fullt medvetet och ibland lite utan direkt manuellt uppsåt. Jag tycker man har väldigt mycket bättre kontroll med supervised än med HAOS.

Körde ett tag HAOS i en VM och det funkade OK tills en uppdatering mångdubblade CPU-nyttjandet på ett sätt som ingen kunde få till. Bytte tillvsupervised i samma typ av VM och har bara sett fördelar. Mycket mindre resursutnyttjande och full kontroll på OSet i VMen. Kör även exempelvis en webbserver i samma VM som används av HA-klienterna.

T
Sensor för ackumulerat elpris?

Jag har DSMR integrerat och hade hoppas kunna ha en sensor/utility_meter som mäter min elförbrukning och mappar det mot nordpol's priser, lägger till skatter och överföringskostnader och visar min elräkning i SEK i en graf.
Någon som har ett exempel?

T turbo100 skrev:
Sensor för ackumulerat elpris?
Energy dashboard som finns integrerat i HA sköter allt detta. Du har en sensor med förbrukning, en annan med elpris (jag använder en helper sensor som lägger till alla skatter och avgifter) och så sköter HA beräkning av kostnad. Och så kan du plocka ut kostnad för specifik dag, månad, vecka eller år, etc.

Behöver du få ut det värdet som en sensor för någon automation?

T
S sjoelund skrev:
Energy dashboard som finns integrerat i HA sköter allt detta. Du har en sensor med förbrukning, en annan med elpris (jag använder en helper sensor som lägger till alla skatter och avgifter) och så sköter HA beräkning av kostnad. Och så kan du plocka ut kostnad för specifik dag, månad, vecka eller år, etc.

Hej,
Nej, ingen automation nu utan mest för skoj skull ännu,
Jag tycker Energy dashboard är lite svår att förstå så jag gjorde templates i yaml med utility_meter men det blev inget bra, Energy dashboard vore bättre -
Har du denna "sensor" under Electricity grid?
Sulle du kinna kort förklara hur du skapat den (om du orkar)?

Jag gissar jag får göra en template som kopplar nordpol till att vara kompatiblem med Energy dash eller finns det out-of-the-box?

Ser ut såhär för mig.
Skärmbild av Home Assistant Energy Dashboard under 'Electricity grid' med sektionerna Grid consumption, Return to grid och Grid carbon footprint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
S sjoelund skrev:

Finns det även för de sjuka effektstraffen?

T
K karlmb skrev:
Det är precis dit jag tänkte komma i nästa steg :)

• Älska
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag hämtar den avgiften via Tekniska Verkens XML med tariffer och räknar med att max effekt är samma värde jag ställt in bilen att max ladda på, och räknar sedan om det till pris per kWh med det jag ställt in att min beräknade årsförbrukning är (och använder samma värde för de fasta avgifterna). Då får jag ut totalen i avgifter per kWh.

Konfiguration av elpriser och avgifter i app med inställningar som Påslag elpris, Nordpool moms, och högsta effekt på 3,4 kW.
Skapa konto

T turbo100 skrev:
Hej,
Nej, ingen automation nu utan mest för skoj skull ännu,
Jag tycker Energy dashboard är lite svår att förstå så jag gjorde templates i yaml med utility_meter men det blev inget bra, Energy dashboard vore bättre -
Har du denna "sensor" under Electricity grid?
Sulle du kinna kort förklara hur du skapat den (om du orkar)?

Jag gissar jag får göra en template som kopplar nordpol till att vara kompatiblem med Energy dash eller finns det out-of-the-box?

Ser ut såhär för mig.
[bild]
Jag konfigurerar konsumtionen så här Konfigurera konsumtion i Home Assistant-app med val för att spåra energikostnader i SEK/kWh, inklusive valda alternativ för aktuellt elpris och sparknapp.
Skapa konto

• Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
S sjoelund skrev:
Jag hämtar den avgiften via Tekniska Verkens XML med tariffer och räknar med att max effekt är samma värde jag ställt in bilen att max ladda på, och räknar sedan om det till pris per kWh med det jag ställt in att min beräknade årsförbrukning är (och använder samma värde för de fasta avgifterna). Då får jag ut totalen i avgifter per kWh.

[bild]

Jag konfigurerar konsumtionen så här[bild]
Om du vill så får du gärna posta config för din "helper sensor" som lägger till alla skatter och avgifter.
Jag har lagt till tariff från nordpool i energy dash men ser inte någon ännu,
Kan man ha en med nordpools priser och en annan med "helper sensor" i energy dashboard?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Om du vill så får du gärna posta config för din "helper sensor" som lägger till alla skatter och avgifter.
Jag har lagt till tariff från nordpool i energy dash men ser inte någon ännu,
Kan man ha en med nordpools priser och en annan med "helper sensor" i energy dashboard?
Tror inte man kan ha 2 dashboards. Dock aldrig provat. Min är lite mer komplicerad än bara konsumtion då jag har sensorer på lite olika förbrukare och de då kommer upp separat i Energy...

Kod:
{{
  12.0*((
    (states('sensor.tekniska_verken_16a_standard_fixed_price')|float)
    +  ((states('sensor.tekniska_verken_16a_effektavgift')|float) * (states('input_number.charger_max_energy_per_hour')|float))
  ) / states('input_number.energy_consumption_per_year')|float)

+ (states('sensor.tekniska_verken_16a_overforingsavgift')|float)
  + (states('sensor.tekniska_verken_16a_energiskatt')|float)
}}

Tekniska verken har samma pris för effektavgift oavsett tid på dygnet, men man kan ju beräkna sin effektavgift på något annat sätt om den är differentierad.

• Gilla
turbo100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.