M mrmlz skrev:
Du får hålla ordning på portarna. Då och då så krockar ju t.ex 8080 så får man flytta en tjänst till 8081 istället etc. Det görs via Docker i e. -p 8080:8081
Fast vissa tjänster får man tyvärr inte flytta. UniFi network kräver specifika portnummer.

M mrmlz skrev:
Du får hålla ordning på portarna. Då och då så krockar ju t.ex 8080 så får man flytta en tjänst till 8081 istället etc. Det görs via Docker i e. -p 8080:8081
Tack för input.

De kommer båda att köras i en RPi5 med HAOS. Frågan var väl om UniFi-integrationen kan kommunicera enkelt med UniFi Network Application i samma värd med standardinställning för den senare.

Äh, jag testar och ser vad som händer. 🏁

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tack för input.

De kommer båda att köras i en RPi5 med HAOS. Frågan var väl om UniFi-integrationen kan kommunicera enkelt med UniFi Network Application i samma värd med standardinställning för den senare.

Äh, jag testar och ser vad som händer. 🏁
Jag kör ju Unifi i en docker på samma maskin som jag kör home-assistant (i docker) på. Nu använder jag inte HAOS iofs så vet inte exakt hur den beter sig - men det är väl egentligen bara ytterligare en wrapper för docker?

0.0.0.0:3478->3478/udp, :::3478->3478/udp, 0.0.0.0:6789->6789/tcp, :::6789->6789/tcp, 0.0.0.0:8085->8080/tcp, :::8085->8080/tcp, 0.0.0.0:8086->8081/tcp, :::8086->8081/tcp, 0.0.0.0:9443->8443/tcp, :::9443->8443/tcp, 0.0.0.0:9843->8843/tcp, :::9843->8843/tcp, 0.0.0.0:9990->8880/tcp, :::9990->8880/tcp, 0.0.0.0:10002->10001/udp, :::10002->10001/udp unifi-ctrl-new

och sådär ser portarna ut för unifi - några är flyttade på men deras discovery-portar etc. är original.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
HAOS är baserat på Buildroot (Linux) och använder Docker under Buildroots supervisor för att hantera containers som huvudsystemet (Core) och ev. tillägg som t.ex. Unifi Network Application.

Slänger ut en generell fråga. Har en HP Elitedesk med bara Haos på. Har ställt in i bios att datorn ska starta upp automatiskt efter spännings avbrott (strömavbrott/jordfelsbrytare löst ut/whatever)
Problemet är bara att HA startar inte då, startar jag om HP:n igen, så funkar det. Jag ser att datorn är igång (blinkar vid nätverkskort) samt ljudmässigt hör jag att den har startat.
Har tyvärr ingen skärm tillgänglig så jag kan kolla vad som händer.
Men har nån en tanke bara?

K
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Slänger ut en generell fråga. Har en HP Elitedesk med bara Haos på. Har ställt in i bios att datorn ska starta upp automatiskt efter spännings avbrott (strömavbrott/jordfelsbrytare löst ut/whatever)
Problemet är bara att HA startar inte då, startar jag om HP:n igen, så funkar det. Jag ser att datorn är igång (blinkar vid nätverkskort) samt ljudmässigt hör jag att den har startat.
Har tyvärr ingen skärm tillgänglig så jag kan kolla vad som händer.
Men har nån en tanke bara?
Är det en SSD i den? Svårgissat utan skärm, om du inte hittar en i samma sits. Kanske något med boot-ordningen. Eller om det är en snurrande disk, att den inte hinner starta upp på första starten

K knightjocke skrev:
Är det en SSD i den? Svårgissat utan skärm, om du inte hittar en i samma sits. Kanske något med boot-ordningen. Eller om det är en snurrande disk, att den inte hinner starta upp på första starten
Det är en SSD. Får fixa en skärm efter semestern

Om du har ”rätt” Elitedesk med vPro och inte har pillat på inställningarna, finns den en teoretisk chans att komma åt ett BIOS-fönster.

Har för mig att jag var in i Bios och ändrade att den alltid skulle starta efter strömavbrott.
Fanns en jäkla massa inställningar.
Elitedesk g800 var det jag hade

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Får fixa en skärm efter semestern
Du kan inte låna en vanlig TV via HDMI?

Alfredo Alfredo skrev:
Du kan inte låna en vanlig TV via HDMI?
Alla mina TV sitter väggmonterade, orkar inte plocka ner nån för detta lilla. Har skärm på jobbet som står och skräpar

Själv har jag skaffat en HDMI capture-enhet typ för "streamers" och annat folk som vill få in HDMI-signaler via USB-C. https://amzn.eu/d/aadEGJN

200kr och gör att jag kan få upp konsollen från PI's och annat som sitter på dumma ställen direkt på en iPad eller liknande när jag behöver det.

• Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
D
En fråga, lampsymbolerna har börjat bete sig konstigt, förmodligen efter uppdatering, vid släckt lampa är de de flesta överstrukna, några mörka som de ska och vid tänt ändrar de överstrukna sig till rätt symbol medan de andra förblir mörkblå..? Inte hittat några svar på detta, fler som ser samma sak?

J
Inte vad jag märkt, men tror iofs jag ändrat alla mina symboler till lampor i st för uttag tex, alltså manuellt. Har 2025.8.1.

Alla mina är en överstruken lampa som släckt symbol som default. Har dock dålig koll på om det varit så innan eller blev det nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.