529 971 läst ·
6 151 svar
530k läst
6,2k svar
Home Assistant
Någon som varit med om att ikeas pluggar slår igång sig själv? Hände för nån vecka sen med en plugg i vardagsrummet och nyss med en i kontoret. Båda är deras Tretakt.
Inget mer än att den aktiverats i loggen, dvs inte triggat av en användare (se skillnaden mot när jag stängde av igen)
Inget mer än att den aktiverats i loggen, dvs inte triggat av en användare (se skillnaden mot när jag stängde av igen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo skrev:
- Installation methodHome Assistant OS
- Core2025.9.4
- Supervisor2025.09.0
- Operating System16.2
- Frontend20250903.5
Jag vet att deras zigbee baserade driver TRÅDFRI för tex garderobsbelysning tänds automatiskt efter ett strömavbrott vilket jag tycker är helt uppåt väggarna. Fått erfara det själv och tror man inte kan ändra det beteendetStorsockret skrev:
Är det kanske lika för deras pluggar??
Det går att konfigurera från HA, Z2M, eller vad du nu använder. Detta är deras uttag "TRADFRI control outlet (E160x/E170x/E190x)K krambriw skrev:
by IKEA
Connected via Zigbee2MQTT Bridge
Firmware: 2.3.089
Hardware: 1"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, men tror det kräver att du har en gw också vilket självklart är fallet om man kör HA eller annat. Har man bara TRÅDFRI med ihoparad fjärrkontroll så blir det så att det tänds efter ett strömavbrott
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 160 inlägg
Det behövs ingen IKEA-gateway för deras egna enheter (lampor, uttag m.m.). De kan paras direkt med en controllern som kör ZHA. Om man har fjärrkontroll direkt mot en lampa eller uttag och sedan parar ihop lampan eller uttaget med en HA-controller, ärvs även fjärrkontrollen in i ZHA.K krambriw skrev:
@sjoelund noterar att man kan ställa in beteendet vid spänningsbortfall pch återanslutning. Jag har noterat att man ibland behöver ändra den fram- och tillbaka första konfigureringen för att inställningen skall bita.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 160 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 122 inlägg