Storsockret
Någon som varit med om att ikeas pluggar slår igång sig själv? Hände för nån vecka sen med en plugg i vardagsrummet och nyss med en i kontoret. Båda är deras Tretakt.

Inget mer än att den aktiverats i loggen, dvs inte triggat av en användare (se skillnaden mot när jag stängde av igen)

Loggdetaljer visar Ikeas plugg aktiverades automatiskt 1:46:56 PM och stängdes av av användare 1:47:21 PM.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Storsockret Storsockret skrev:
Någon som varit med om att ikeas pluggar slår igång sig själv?
Inget husdjur som kan ha kommit åt den? Våra katter startar ibland ACn… 🐈‍⬛

Storsockret
Alfredo Alfredo skrev:
Inget husdjur som kan ha kommit åt den? Våra katter startar ibland ACn… 🐈‍⬛
Nej, nog för att våra hundar har riktigt långa näsor men den som slogs på idag är under sängen som båda två låg ovanpå och sov när det hände 😅

S
Alfredo Alfredo skrev:
Är det några fler här som kör Home Assistant Supervised? Om så, vad är era tankar framöver med tanke på "deprecatingen"?
Detta har jag i systemet. (nedan) Hur ändrar man?
Supervisortrue

edit
Hur migrera till HA OS??

Redigerat:
S styren skrev:
Detta har jag i systemet. (nedan) Hur ändrar. Hur migrera till HA OS??
Vad står det på installationstyp/installationsmetod.
Home Assistant-installationsmetod, Home Assistant Supervised, med versioner: Core 2025.9.3, Supervisor 2025.09.0, Användargränssnitt 20250903.5.
Skapa konto

Systeminformation som visar version core-2025.9.3 och installationstypen Supervised för Home Assistant, samt andra systemattribut.
Skapa konto

S
Alfredo Alfredo skrev:
Vad står det på installationstyp/installationsmetod.
[bild]
[bild]
  • Installation methodHome Assistant OS
  • Core2025.9.4
  • Supervisor2025.09.0
  • Operating System16.2
  • Frontend20250903.5
Phuuu suck! Fattar vart du är på väg i resonemanget... Verkar klara mig. Verkar som jag har HA OS. ✌️eller..?

S styren skrev:
Verkar som jag har HA OS.
Japp. 😀

• Gilla
styren
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Någon som varit med om att ikeas pluggar slår igång sig själv?
Jag vet att deras zigbee baserade driver TRÅDFRI för tex garderobsbelysning tänds automatiskt efter ett strömavbrott vilket jag tycker är helt uppåt väggarna. Fått erfara det själv och tror man inte kan ändra det beteendet

Är det kanske lika för deras pluggar??

K krambriw skrev:
Jag vet att deras zigbee baserade driver TRÅDFRI för tex garderobsbelysning tänds automatiskt efter ett strömavbrott vilket jag tycker är helt uppåt väggarna. Fått erfara det själv och tror man inte kan ändra det beteendet

Är det kanske lika för deras pluggar??
Det går att konfigurera från HA, Z2M, eller vad du nu använder. Detta är deras uttag "TRADFRI control outlet (E160x/E170x/E190x)
by IKEA
Connected via Zigbee2MQTT Bridge
Firmware: 2.3.089
Hardware: 1"

Gränssnitt på mobilapp med meny för TRADFRI-uttag från IKEA, konfigurerat via Zigbee2MQTT, visar val för power-on-beteende: av, på, växla, tidigare.
Skapa konto

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
OK, men tror det kräver att du har en gw också vilket självklart är fallet om man kör HA eller annat. Har man bara TRÅDFRI med ihoparad fjärrkontroll så blir det så att det tänds efter ett strömavbrott

K krambriw skrev:
OK, men tror det kräver att du har en gw också vilket självklart är fallet om man kör HA eller annat. Har man bara TRÅDFRI med ihoparad fjärrkontroll så blir det så att det tänds efter ett strömavbrott
Ja, det blir det förmodligen.

K krambriw skrev:
Det behövs ingen IKEA-gateway för deras egna enheter (lampor, uttag m.m.). De kan paras direkt med en controllern som kör ZHA. Om man har fjärrkontroll direkt mot en lampa eller uttag och sedan parar ihop lampan eller uttaget med en HA-controller, ärvs även fjärrkontrollen in i ZHA.
@sjoelund noterar att man kan ställa in beteendet vid spänningsbortfall pch återanslutning. Jag har noterat att man ibland behöver ändra den fram- och tillbaka första konfigureringen för att inställningen skall bita.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
controllern
Det är ju det som då är gatewayen

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det är ju det som då är gatewayen
Japp. Om du har den som programvara i HA tillsammans med ett interface, t.ex. HAs egna SkyConnect. Jag kör så själv och har kopplat bort allt från IKEA-gateway:en och tagit bort den från nätverket.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kör HA i proxmox med PBS(ProxmoxBackupServer), samt tar en snapshot vid uppdateringar. Är det dumt, kanske bättre att bara ha en replikering, går ju att sätt till 15 minuter eller nåt?

• Proxmox-gränssnitt som visar nod- och lagringsinformation, med detaljer om disk- och minnesanvändning samt driftstid för olika enheter och tjänster.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.