S SBTJohansson skrev:
Kör HA i proxmox med PBS(ProxmoxBackupServer), samt tar en snapshot vid uppdateringar. Är det dumt, kanske bättre att bara ha en replikering, går ju att sätt till 15 minuter eller nåt?
Funkar bra. Du har säkert en volym för klientbackup. Länka in den som NFS och kör HA-backupen dit också. Det är inte mycket data.
Nyfiken fråga: varför har du ett helt VM för Home Asssistant när det räcker utmärkt med en LXC?

Edit: just det ja. Det går ju inte att ha Add-ons med LXC. 🙄

• Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Funkar bra. Du har säkert en volym för klientbackup. Länka in den som NFS och kör HA-backupen dit också. Det är inte mycket data.
Nyfiken fråga: varför har du ett helt VM för Home Asssistant när det räcker utmärkt med en LXC?

Edit: just det ja. Det går ju inte att ha Add-ons med LXC. 🙄
Lite enklare att få usb att fungera i en vm. Addons är enklare.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är inte mycket data.
Det beror allt på hur stor DB man har och om den ingår i HA-backupen.

Med anledning av övergången till kvartspriser på el, är det någon som gjort om så ni ser eran egen förbrukning per kvart? Går den inbyggda energifliken att konfa om så att den visar förbrukning per kvart?

Jag har kvar min förbrukning visad per timme eftersom effektavgiften är per timme och mycket viktigare än förbrukningen per kvart.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kör värmestyrningen i node-red med powersaver.no och den verkar ha havererat efter övergången till 15min priser. Powersaver förväntar sig en array med 24 värden per dag och får nu en med 96 värden från nordpool

Har någon fått powersaver att fungera eller har ett bra node-red alternativ som kan lista ut vilka nordpool timmar som är billigast och då slå av/på saker?

Jag har inte djupdykt i om den håller precis rätt men det verkar räcka att multiplicera de aktiva timmarna med fyra för att den ska funka som innan, med skillnaden att den kan slå av och på vår 15:e minut.

Du behöver lägga till några kvartar till också:
{% set current_quarter_hour = ( ( now().hour * 4 ) + (int)( now().minute / 15 ) ) %}
Så blev mitt template för att indexera på nuvarande kvart.

Dock fungerar inte nuvarande 'state' på noordpool från HACS. Är den som numera är inbyggd bättre? Den verkar fått någon fix i alla fall.

S
J Jensa86 skrev:
Du behöver lägga till några kvartar till också:
{% set current_quarter_hour = ( ( now().hour * 4 ) + (int)( now().minute / 15 ) ) %}
Så blev mitt template för att indexera på nuvarande kvart.

Dock fungerar inte nuvarande 'state' på noordpool från HACS. Är den som numera är inbyggd bättre? Den verkar fått någon fix i alla fall.
Min Nordpool uppdaterar elpriset varje timme. (fortfarande)
Skrev in koden i Template och fick ut denan sträng:

"This template updates at the start of each minute."

Kan man uppdatera eller ändra något/installera om för att få kvartspris? Vad menar du med inbyggda varianten och 'state'

HACS Nordpool har inte uppdaterats på ett halvår så 15 minuterspriser är inte implementerat. Det finns en PR på Github för det.

Den inbyggda integrationen är uppdaterad men funkar lite annorlunda som jag förstår det, istället för att hämta alla priser en gång om dagen och lägga som attribut så hämtas aktuellt pris varje kvart istället.

S
zarkov zarkov skrev:
HACS Nordpool har inte uppdaterats på ett halvår så 15 minuterspriser är inte implementerat. Det finns en PR på Github för det.

Den inbyggda integrationen är uppdaterad men funkar lite annorlunda som jag förstår det, istället för att hämta alla priser en gång om dagen och lägga som attribut så hämtas aktuellt pris varje kvart istället.
Hittar inget PR.
Hittar detta https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/

Har läst på github (officiella HA integrationen)
Vem är ansvarig för kodningen?

S
När jag startade tråden om kvartspriser för ca ett år sedan, så var det exakt detta jag var orolig för (Nordpool's uppdatering)

Återigen: Vad menas med inbyggda? Finns det två varianter. Enda varianter jag känner till är hur man installerar dom- via Hacs eller manuellt.

S styren skrev:
När jag startade tråden om kvartspriser för ca ett år sedan, så var det exakt detta jag var orolig för (Nordpool's uppdatering)

Återigen: Vad menas med inbyggda? Finns det två varianter. Enda varianter jag känner till är hur man installerar dom- via Hacs eller manuellt.
Ja, det finns en officiell integration till HA, men det finns också en HACS integration. Som zarkov är inne på här ovan så fungerar de på lite olika sätt.

S
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, det finns en officiell integration till HA, men det finns också en HACS integration. Som zarkov är inne på här ovan så fungerar de på lite olika sätt.
Ditt svar känns tveksamt 😆
ge länkar istället 🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.