494 019 läst ·
5 557 svar
494k läst
5,6k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Funkar bra. Du har säkert en volym för klientbackup. Länka in den som NFS och kör HA-backupen dit också. Det är inte mycket data.S SBTJohansson skrev:
Nyfiken fråga: varför har du ett helt VM för Home Asssistant när det räcker utmärkt med en LXC?
Edit: just det ja. Det går ju inte att ha Add-ons med LXC. 🙄
Medlem
· Stockholm
· 122 inlägg
Lite enklare att få usb att fungera i en vm. Addons är enklare.Johan Gunverth skrev:
Med anledning av övergången till kvartspriser på el, är det någon som gjort om så ni ser eran egen förbrukning per kvart? Går den inbyggda energifliken att konfa om så att den visar förbrukning per kvart?
Jag kör värmestyrningen i node-red med powersaver.no och den verkar ha havererat efter övergången till 15min priser. Powersaver förväntar sig en array med 24 värden per dag och får nu en med 96 värden från nordpool
Har någon fått powersaver att fungera eller har ett bra node-red alternativ som kan lista ut vilka nordpool timmar som är billigast och då slå av/på saker?
Har någon fått powersaver att fungera eller har ett bra node-red alternativ som kan lista ut vilka nordpool timmar som är billigast och då slå av/på saker?
Du behöver lägga till några kvartar till också:
Så blev mitt template för att indexera på nuvarande kvart.
Dock fungerar inte nuvarande 'state' på noordpool från HACS. Är den som numera är inbyggd bättre? Den verkar fått någon fix i alla fall.
{% set current_quarter_hour = ( ( now().hour * 4 ) + (int)( now().minute / 15 ) ) %}Så blev mitt template för att indexera på nuvarande kvart.
Dock fungerar inte nuvarande 'state' på noordpool från HACS. Är den som numera är inbyggd bättre? Den verkar fått någon fix i alla fall.
Min Nordpool uppdaterar elpriset varje timme. (fortfarande)J Jensa86 skrev:Du behöver lägga till några kvartar till också:
{% set current_quarter_hour = ( ( now().hour * 4 ) + (int)( now().minute / 15 ) ) %}
Så blev mitt template för att indexera på nuvarande kvart.
Skrev in koden i Template och fick ut denan sträng:
"This template updates at the start of each minute."
Kan man uppdatera eller ändra något/installera om för att få kvartspris? Vad menar du med inbyggda varianten och 'state'
HACS Nordpool har inte uppdaterats på ett halvår så 15 minuterspriser är inte implementerat. Det finns en PR på Github för det.
Den inbyggda integrationen är uppdaterad men funkar lite annorlunda som jag förstår det, istället för att hämta alla priser en gång om dagen och lägga som attribut så hämtas aktuellt pris varje kvart istället.
Den inbyggda integrationen är uppdaterad men funkar lite annorlunda som jag förstår det, istället för att hämta alla priser en gång om dagen och lägga som attribut så hämtas aktuellt pris varje kvart istället.
Hittar inget PR.zarkov skrev:
HACS Nordpool har inte uppdaterats på ett halvår så 15 minuterspriser är inte implementerat. Det finns en PR på Github för det.
Hittar detta https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/
Har läst på github (officiella HA integrationen)
Vem är ansvarig för kodningen?
När jag startade tråden om kvartspriser för ca ett år sedan, så var det exakt detta jag var orolig för (Nordpool's uppdatering)
Återigen: Vad menas med inbyggda? Finns det två varianter. Enda varianter jag känner till är hur man installerar dom- via Hacs eller manuellt.
Återigen: Vad menas med inbyggda? Finns det två varianter. Enda varianter jag känner till är hur man installerar dom- via Hacs eller manuellt.
Ja, det finns en officiell integration till HA, men det finns också en HACS integration. Som zarkov är inne på här ovan så fungerar de på lite olika sätt.S styren skrev:
Här är den officiella intregrationen: https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/
Här är den från HACS: https://github.com/custom-components/nordpool
Här är den från HACS: https://github.com/custom-components/nordpool