530 322 läst ·
6 151 svar
530k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag har satt upp en local-tts med llm stöd via ollama osv. Funkar riktigt bra och jag har GLADOS från Portal som voice..
Men! Det verkar som att den inte riktigt har access till all data inom HA. Alltså under expose entities verkar inte allt finnas. jag hittar t.ex. inte min robotdammsugare.
Såg något i förbifarten att vilken typ av sensorer som kan exponeras var hårdkodat - men finns det någon väg runt det där?
Men! Det verkar som att den inte riktigt har access till all data inom HA. Alltså under expose entities verkar inte allt finnas. jag hittar t.ex. inte min robotdammsugare.
Såg något i förbifarten att vilken typ av sensorer som kan exponeras var hårdkodat - men finns det någon väg runt det där?
Verkar ju lovande! https://etn.se/index.php/72368?via=n
PIR-rörelsesensor, magnetbaserad dörr- och fönstersensor, fukt- och tempsensor (bilden ovan), strömbrytare med dimmer, luftkvalitetssensor och fuktlarm – alla från Ikea och alla kommunicerandes via Matter. De kommer att dyka upp i Ikeas sortiment med början i januari.
Och det är mer på på gång. Ovanstående är kända genom certifieringsgodkännanden som dykt upp på IoT-branschorganisationen CSA (Connectivity Standards Alliance)..
Summa 20 nya produkter ska lanseras nästa år. Hela Trådfri‑sortimentet ska bland annat stödja Matter.
Jag tror att allting kommer flyta på som tidigare i HA. Kanske att jag vill ändra på någonting när det gäller styrningen av bilen då effektavgift är per timme och elpris per kvart, men den borde fungera like bra som tidigare (kanske lite sämre om elpriserna är lägre första kvarten under timmen).tveksamt skrev:
Var hämtar du dina elpriser ifrån? Och har dessa meddelat hur de kommer att se ut framöver, alltså variabeln ser ut jämfört med idag? Om de bara utökar listan och gör den 4 gånger längre eller på något annat vis..S sjoelund skrev:
Nordpool integrationen. Ser ut så här idag:tveksamt skrev:
Raw today
- start: '2025-09-04T00:00:00+02:00'
end: '2025-09-04T01:00:00+02:00'
value: 0.15
- start: '2025-09-04T01:00:00+02:00'
end: '2025-09-04T02:00:00+02:00'
value: 0.12