J Jensa86 skrev:
Alla mina är en överstruken lampa som släckt symbol som default. Har dock dålig koll på om det varit så innan eller blev det nu.
Jag är kvar på 2025.5.3 och så här ser det ut i en iPhone:

Blomlampa höger" med avstängd knapp, "Blomlampa vänster" med påslagen knapp, visas på iPhone-skärm.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag är kvar på 2025.5.3 och så här ser det ut i en iPhone:

Samma för mig.

Sovrumslampor med symboler och reglage: Fönsterlampa avstängd, Taklampa påslagen.

Home Assistant OS-info: Installationsmetod, Core 2025.7.4, Supervisor 2025.08.1, OS 16.0, Användargränssnitt 20250702.3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skumt såhär ser mina ut där den översta inte har ström och därav inte tillgänglig:
Lista över lampor med strömbrytare: Bedside Table light avstängd, Closet Light 1 påslagen, Closet Light 2 avstängd.

D
J Jensa86 skrev:
Det var tydligen en "fix"...

Vill man ha tillbaka det kan man antingen ändra alla manuellt eller lägga in detta i sin config:
[bild]

[länk]
Frågan är om detta blir "fixat" igen eller om detta blir en permanent feature..

Jag har satt upp en local-tts med llm stöd via ollama osv. Funkar riktigt bra och jag har GLADOS från Portal som voice..

Men! Det verkar som att den inte riktigt har access till all data inom HA. Alltså under expose entities verkar inte allt finnas. jag hittar t.ex. inte min robotdammsugare.

Såg något i förbifarten att vilken typ av sensorer som kan exponeras var hårdkodat - men finns det någon väg runt det där?

Verkar ju lovande! https://etn.se/index.php/72368?via=n

PIR-rörelsesensor, magnetbaserad dörr- och fönstersensor, fukt- och tempsensor (bilden ovan), strömbrytare med dimmer, luftkvalitetssensor och fuktlarm – alla från Ikea och alla kommunicerandes via Matter. De kommer att dyka upp i Ikeas sortiment med början i januari.
Och det är mer på på gång. Ovanstående är kända genom certifieringsgodkännanden som dykt upp på IoT-branschorganisationen CSA (Connectivity Standards Alliance)..

Summa 20 nya produkter ska lanseras nästa år. Hela Trådfri‑sortimentet ska bland annat stödja Matter.

• Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Är det bara för mig som Easee inte fungerar längre?

Easee-app med varningstriangel och texten "Inte inläst".

Diagnostikskärm för Easee med flera funktioner som visar status 'Otillgänglig', inklusive energi per timme och bilens laddstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Lund skrev:
Är det bara för mig som Easee inte fungerar längre?

[bild]

[bild]
Funkar fint här. Tillfällig störning?

tveksamt tveksamt skrev:
Funkar fint här. Tillfällig störning?
Nej, varit så flera dagar. Men bra att veta at det fungerar hos dig, får nog testa att ta bort Easee och lägga in på nytt.

Snart kommer ju kvartspriserna från Nordpool, någon annan som behöver bryta ihop lite och bygga om när det satt sig.? 😱

• Gilla
styren
  • Laddar…
Är det några fler här som kör Home Assistant Supervised? Om så, vad är era tankar framöver med tanke på "deprecatingen"?

tveksamt tveksamt skrev:
Snart kommer ju kvartspriserna från Nordpool, någon annan som behöver bryta ihop lite och bygga om när det satt sig.? 😱
Jag tror att allting kommer flyta på som tidigare i HA. Kanske att jag vill ändra på någonting när det gäller styrningen av bilen då effektavgift är per timme och elpris per kvart, men den borde fungera like bra som tidigare (kanske lite sämre om elpriserna är lägre första kvarten under timmen).

S sjoelund skrev:
Jag tror att allting kommer flyta på som tidigare i HA. Kanske att jag vill ändra på någonting när det gäller styrningen av bilen då effektavgift är per timme och elpris per kvart, men den borde fungera like bra som tidigare (kanske lite sämre om elpriserna är lägre första kvarten under timmen).
Var hämtar du dina elpriser ifrån? Och har dessa meddelat hur de kommer att se ut framöver, alltså variabeln ser ut jämfört med idag? Om de bara utökar listan och gör den 4 gånger längre eller på något annat vis..

tveksamt tveksamt skrev:
Var hämtar du dina elpriser ifrån? Och har dessa meddelat hur de kommer att se ut framöver, alltså variabeln ser ut jämfört med idag? Om de bara utökar listan och gör den 4 gånger längre eller på något annat vis..
Nordpool integrationen. Ser ut så här idag:

Raw today
- start: '2025-09-04T00:00:00+02:00'
end: '2025-09-04T01:00:00+02:00'
value: 0.15
- start: '2025-09-04T01:00:00+02:00'
end: '2025-09-04T02:00:00+02:00'
value: 0.12

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.