530 812 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
M mrmlz skrev:
Jag har ett par relativt nya laptop som kom med Windows förinstallerat och där gäller garanterat UEFI men jag har aldrig "brytt" mig om det.useless skrev:
Men frågan kvarstår, vad är fördelarna med UEFI? Eventuellt musstöd och liknande är helt ointressant.
Stöd för mer hårdvara (stora hårddiskar med moderna interface) och möjlighet att boota från en krypterad disk.Alfredo skrev:
Använder man inga fräna funktioner så gör det samma sak som vilket BIOS som helst.
Max kan göra BIOS-inställningar från operativsystemet också. Och uppdatera firmware och annat enklare från OS (inklusive Linux; innan UEFI fanns det ju vissa moderkort som kunde uppdatera från Windows medan andra krävde DOS och andra ville ha en USB-sticka)useless skrev:
Det var inte så väldigt genomtänkt, jag köpte under pandemin och var från början ute efter en Raspberry men det var var slut överallt och så trillade jag in på odroid som fanns tillgänglig. Men jag är supernöjd att det blev så.K karlmb skrev:
Jag hade också en hel del småstrul med HA på Rpi, särskilt efter strömavbrott och efter en SD-kortskrasch så fick jag nog.
Kör sen 5(?) år tillbaka HA på en gammal laptop med Ubuntu och virtualisering med virtualbox där HA går i en egen virtuell maskin. Funkat helt klockrent, inte ett enda problem.
Kör sen 5(?) år tillbaka HA på en gammal laptop med Ubuntu och virtualisering med virtualbox där HA går i en egen virtuell maskin. Funkat helt klockrent, inte ett enda problem.
Att köra en server (HA mm) och en databas (mySql) på en Rpi på ett SD-kort är ingen bra idé.mexitegel skrev:
Det borde ”räcka” att flytta data (data/ databas) till SSD och ha kvar installationen av programvaran på SD-kortet.
MiniPC/laptop är nästan lite fusk?
Varför inte en HA i en VM på något ARM SBC?
Jag råkade köpa en Rock 4SE 4GB under "chipkrisen". Jag tyckte väl 4GB var mycket, mycket mer än mina äldre Rpi'er hade iaf...och fler cpu cores. Så långt roligt. Den har skänkt mig många timmars nöje men även huvudbry, tex för att få in en SSD över m.2 NVMe (snabb SSD), leta os images för att få på Ubuntu med kortets udda bootflash/chip/io-overlay.
Just nu har den Ubuntu med en kontainer-HA och KVM. Planen var att köra en komplett HAOS installation virtuellt i KVM.
Dock byggdes inte någon VM-image för ARM/aarch64 när jag installerade om Ubuntu och lade på KVM.
Virtualisering utan GUI är inte så kul.
Proxmox hade dåligt med stöd för ARM. Fanns väl men ej stabil.
Sen var väl inte 4GB minne så mycket att dela på till två OS installationer...
Räcker 2GB?
Systemkravet för HA är väl lägre, 1GB?, men så finns det så många installationsalternativ.
Största problemet med SBCer är väl det begränsade minnet? (Om man har bra nätadapter och låter bli SD-kort).
Tyvärr är en minneskortplats både för dyr och tar förmycket plats på en single board computer i Rpi-format, så då är väl steget till X86 naturligt att ta...
Man får välja en SBC som har någon anslutning för SSD…
Annars kan man få en Rock5C med 8GB för 1500kr på rea nu.
Har köpt några TX Ultimate från Sonoff. Såg att de hade HA integration men nu när jag kikar verkar den vara ganska basal. G4:an har ju fyra knappar man får tydligen ingen signal i HA om man trycker på två av dem. Tanken är att jag ska styra andra enheter/puckar/funktioner med dem.
Dessa funktioner går tydligen att åstadkomma genom att ”flasha”. Men är lite skeptisk till det, har inte gjort det förr.
Har någon koll på detta? Stämmer det att det inte går att läsa av knapptrycken i HA? Är det svårt att flasha om Sonoff-prylar?
https://sonoff.tech/product/smart-wall-switches/tx-ultimate/
Dessa funktioner går tydligen att åstadkomma genom att ”flasha”. Men är lite skeptisk till det, har inte gjort det förr.
Har någon koll på detta? Stämmer det att det inte går att läsa av knapptrycken i HA? Är det svårt att flasha om Sonoff-prylar?
https://sonoff.tech/product/smart-wall-switches/tx-ultimate/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kört min Pi4 med SSD i typ 5 år utan ett enda problem. När folk får problem beror det i princip aldrig på själva datorn, utan på att man kör med SD-kort.mexitegel skrev:
Jag har haft problem med SSD i RPi också, även med extern ström till den (vilket annars var ett stort problem med äldre RPi).useless skrev:
Tror jag också, jag körde med SD-kort och de höll typ 3 år och därefter 2 år.useless skrev:
Nu har jag bytt till en Yellow, känns väldigt stabil än så länge och jag är klart imponerad av räckvidden på den inbyggda zigbee-modulen. Med Conbee fick man hålla vissa apparater direkt mot stickan för att få kontakt, nu kan jag stå i källaren och sensorer connectar direkt. Använder dock det interna minnet, ingen SSD. Vet inte hur bra det håller?
Är väl inte direkt ”prisvärd”, men om den håller 7-8 år är det ju ingen stor kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag tycker är den stora fördelen (utöver stabiliteten) är att om jag vill testa något så klonar jag maskinen och testar på kopian. Skiter det sig så är det ingen skada skedd. Eller också kan man snabbt dra upp en ny WM från scratch om man vill leka runt lite.
Det är rätt enkelt i virtualbox med ett grafiskt gränssnitt.
Det har inget med själva HA att göra.
Det är rätt enkelt i virtualbox med ett grafiskt gränssnitt.
Det har inget med själva HA att göra.