D Dublin skrev:
Är det inte dags att släppa AI diskussionen nu, i alla fall i den här tråden?
Hur skall vi då diskutera implementeringen av div. AI-system som verktyg i Home Assistant? Det är precis vad det är; ett hjälpmedel för att lösa en uppgift. Koda YAML, bygga komplicerade automationer, mönsterpassa inkommande data från sensorer, hitta fel m.m.
”AI” är ingen religion eller politiskt ställningstagande. Det är ett verktyg som använder ett dokument (en språkmodell).

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur skall vi då diskutera implementeringen av div. AI-system som verktyg i Home Assistant? Det är precis vad det är; ett hjälpmedel för att lösa en uppgift. Koda YAML, bygga komplicerade automationer, mönsterpassa inkommande data från sensorer, hitta fel m.m.
”AI” är ingen religion eller politiskt ställningstagande. Det är ett verktyg som använder ett dokument (en språkmodell).
Det finns flera sorters "AI", språkmodellerna är bara en typ. De bygger på att ta statistiskt troliga ord och sätta i ordning, oavsett om orden faktiskt betyder något, och om meningen som bildas är sann.

Jag skulle vilja ha ett verktyg som tar gamla väderutsikter och kopplar dem mot vår solcellsanläggnings produktion för respektive dag, så att jag kan få en bättre prediktion i framtiden. Det vore en för mig vettig AI.

Jag vill inte ha en sagogenerator.

kashieda kashieda skrev:
Jag skulle vilja ha ett verktyg som tar gamla väderutsikter och kopplar dem mot vår solcellsanläggnings produktion för respektive dag, så att jag kan få en bättre prediktion i framtiden. Det vore en för mig vettig AI.
Jag skulle gissa att Claude Fable kan bygga upp en ganska bra modell för detta. Den är väldigt duktig på fysikaliska modeller och programmering.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har man ett problem, saknar kunskap om ämnet och ställer en följd vilseledande frågor så får man tokiga svar.
Eller så lär man sig efterhand att fråga precis efter det man behöver.
Precis som när man frågar en kollega eller ngn annan som vet mer om ett ämne än en själv.
"Saknar kunskap" är ett väldigt svepande statement.

kashieda kashieda skrev:
Det finns flera sorters "AI", språkmodellerna är bara en typ. De bygger på att ta statistiskt troliga ord och sätta i ordning, oavsett om orden faktiskt betyder något, och om meningen som bildas är sann.

Jag vill inte ha en sagogenerator.
Har du bett en agent om det?
Eller saknade du kunskap...?

B Bamsefar skrev:
Okej, då lägger jag ned mitt deltagande här. Önskar alla Lycka Till, varesig det är med eller utan AI.
Du kan för mkt helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.