534 068 läst ·
6 200 svar
534k läst
6,2k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 245 inlägg
Hur skall vi då diskutera implementeringen av div. AI-system som verktyg i Home Assistant? Det är precis vad det är; ett hjälpmedel för att lösa en uppgift. Koda YAML, bygga komplicerade automationer, mönsterpassa inkommande data från sensorer, hitta fel m.m.D Dublin skrev:
”AI” är ingen religion eller politiskt ställningstagande. Det är ett verktyg som använder ett dokument (en språkmodell).
Det finns flera sorters "AI", språkmodellerna är bara en typ. De bygger på att ta statistiskt troliga ord och sätta i ordning, oavsett om orden faktiskt betyder något, och om meningen som bildas är sann.Johan Gunverth skrev:
Hur skall vi då diskutera implementeringen av div. AI-system som verktyg i Home Assistant? Det är precis vad det är; ett hjälpmedel för att lösa en uppgift. Koda YAML, bygga komplicerade automationer, mönsterpassa inkommande data från sensorer, hitta fel m.m.
”AI” är ingen religion eller politiskt ställningstagande. Det är ett verktyg som använder ett dokument (en språkmodell).
Jag skulle vilja ha ett verktyg som tar gamla väderutsikter och kopplar dem mot vår solcellsanläggnings produktion för respektive dag, så att jag kan få en bättre prediktion i framtiden. Det vore en för mig vettig AI.
Jag vill inte ha en sagogenerator.
Jag skulle gissa att Claude Fable kan bygga upp en ganska bra modell för detta. Den är väldigt duktig på fysikaliska modeller och programmering.kashieda skrev:
Eller så lär man sig efterhand att fråga precis efter det man behöver.blackarrow skrev:
Precis som när man frågar en kollega eller ngn annan som vet mer om ett ämne än en själv.
"Saknar kunskap" är ett väldigt svepande statement.
Har du bett en agent om det?kashieda skrev:
Det finns flera sorters "AI", språkmodellerna är bara en typ. De bygger på att ta statistiskt troliga ord och sätta i ordning, oavsett om orden faktiskt betyder något, och om meningen som bildas är sann.
Jag skulle vilja ha ett verktyg som tar gamla väderutsikter och kopplar dem mot vår solcellsanläggnings produktion för respektive dag, så att jag kan få en bättre prediktion i framtiden. Det vore en för mig vettig AI.
Jag vill inte ha en sagogenerator.
Eller saknade du kunskap...?
Klicka här för att svara