530 812 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Var några år sedan jag höll på med detta senast — men har kikat lite på att bygga ett gäng egna temperatur- och luftfuktighets-sensorer på esp32 som jag ansluter till elnätet vid lamputtag i taket. Vill ha stabila lösningar som fungerar över tid.
Har sett att Shelly har ett påbyggnadsalternativ — men fattar inte om den behöver en puck och den är inte direkt jätteprisvärd till att börja med.
Men — den klassiska frågan — hur gör man för att driva esp32 med 230v AC? Finns det fortfarande ingen vettig lösning med bra kabelanslutningar för ändamålet? När jag kikar runt verkar folk fortfarande prata om samma alternativ man gjorde för 4-5 år sen som kräver lödning och någon form av hemmagjord plastinkapsling — och man måste fortfarande leva med överhettningsrisken om man inte själv bygger på ’heat sinks’.
Känns lite onödigt, nästan alla rum har lättåtkomlig ström mitt i taket där det skulle passa perfekt med en temperatursensor för att ha koll på inomhusmiljön och kunna styra ventilation, gardiner mm. Men ändå måste man hålla på med batterisensorer som rapporterar en gång i halvtimmen och som har batterier som man måste byta med jämna mellanrum.
Har sett att Shelly har ett påbyggnadsalternativ — men fattar inte om den behöver en puck och den är inte direkt jätteprisvärd till att börja med.
Men — den klassiska frågan — hur gör man för att driva esp32 med 230v AC? Finns det fortfarande ingen vettig lösning med bra kabelanslutningar för ändamålet? När jag kikar runt verkar folk fortfarande prata om samma alternativ man gjorde för 4-5 år sen som kräver lödning och någon form av hemmagjord plastinkapsling — och man måste fortfarande leva med överhettningsrisken om man inte själv bygger på ’heat sinks’.
Känns lite onödigt, nästan alla rum har lättåtkomlig ström mitt i taket där det skulle passa perfekt med en temperatursensor för att ha koll på inomhusmiljön och kunna styra ventilation, gardiner mm. Men ändå måste man hålla på med batterisensorer som rapporterar en gång i halvtimmen och som har batterier som man måste byta med jämna mellanrum.
Jag vet inte, kanske.Alfredo skrev:
Om det är riktigt kallt ute och man får mycket värme från exempelvis ett element blir det säkert missvisande eftersom det mycket snabbare blir varmt vid taket än vid golvet. Men vi har en rätt djup källare, golvvärme på bottenvåningen och en övervåning som håller värme rätt bra (mexitegel). Tror det skulle fungera ganska bra för att få en uppfattning om temperaturskillnader.
Shellys add-on modul klickar man fast på en kompatibel puck, sedan kan man koppla in sensorer i den. Så är egentligen bara prisvärd om man redan har en tillgänglig puck.M Messier1994 skrev:
This!M Messier1994 skrev:Var några år sedan jag höll på med detta senast — men har kikat lite på att bygga ett gäng egna temperatur- och luftfuktighets-sensorer på esp32 som jag ansluter till elnätet vid lamputtag i taket. Vill ha stabila lösningar som fungerar över tid.
Jag har ett gäng egendesignade kort med temp, rel fuktighet, partikel och CO2. Skulle gärna ha en smidig, trygg och pålitlig 230V-anslutning på dessa. Nu går de via pensionerade iPhone-laddare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
De är väl alldeles utmärkta som lösning vad gäller pålitlighet. Inte mycket att välja på med färdig produkt om du inte skall bygga egen kapsling med egen PSU. De är välbyggda elektroniskt (kolla bigclive) så ett alternativ är att slakta dem och återanvända ”inkråmet”. Antingen för fast anslutning i egen kapsling eller steloperera USB-anslutningen till ditt kort för att få en stickproppsanslutning inbyggd.K KMNelhas skrev:
De ESP32 jag har byggt ihop har enklaste möjliga PSU på 5V/0,7A som stoppats in i egen kapsling.
Jag har försökt att installera Home assistant på en RP 4a som jag har liggande.
Det fungerar dock inte.
Installationen går bra och verifieringen av den fungerar.
När jag startar den så händer inget. Bara svart skärm.
Någon som råkat ut för något liknande?
Det fungerar dock inte.
Installationen går bra och verifieringen av den fungerar.
När jag startar den så händer inget. Bara svart skärm.
Någon som råkat ut för något liknande?
Vad händer om du loggar in på den ifrån nätverket då? Vanligtvis kör man ju inte lokalt.Andreas_Hansson skrev:
Installerar du på ett SD-minne eller nån extern hårddisk/SSD?Andreas_Hansson skrev:
Efter installationen så verifieras den av installationsprogramet.Alfredo skrev:
Det händer ingenting.J Jocke Best skrev:
Jag installerar på SD kort.useless skrev:
Kan det vara det som är trasigt? Jag har kört retropie på den förut och det har inte varit några problem då.
Jag har ett spabad som jag har haft avstängt pga de höga elpriserna. Tanken var att man kanske kan styra detta med HA så den värmer badet när elpriset går under ett visst pris.
Nog borde detta vara möjligt? Någon som gjort något liknande?
Har gjort lite mer komplicerat som styr laddning av elbil både på elpris, effektavgift, och som lastbalansering. Det går alldeles utmärkt bra i HA.Andreas_Hansson skrev:
OK. Du syftar alltså på att själva skrivningen till SD-kortet verifieras som OK? Ja även om just det går bra kan ju mer eller mindre vilket fel som helst orsaka att maskinen inte startar, vilket ju ger en "svart skärm".Andreas_Hansson skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Har du testat med ett annat system på SD-kortet, typ Raspberry PiOS?Andreas_Hansson skrev: