531 182 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag har funderat på att flytta in HA i en virtuell maskin på nån strömsnål PC eller liknande. Hur lätt är det att återanvända backupen och få tillbaks sina enheter med rätt namn och alla automationer på en helt ny plattform?mexitegel skrev:
Det jag tycker är den stora fördelen (utöver stabiliteten) är att om jag vill testa något så klonar jag maskinen och testar på kopian. Skiter det sig så är det ingen skada skedd. Eller också kan man snabbt dra upp en ny WM från scratch om man vill leka runt lite.
Det är rätt enkelt i virtualbox med ett grafiskt gränssnitt.
Det har inget med själva HA att göra.
Själva topologin, dvs information om alla enheter och nycklarna som behövs för att prata med dom finns i cordinatorn. Det följer med om man har en lös zigbee-sticka och flyttar den till sin nya dator.blackarrow skrev:
Men sen måste ju devicen i Linux heta samma sak (antar jag?) och det Zigbee-ramverk man kör i HA måste mappa de fysiska enheterna korrekt mot de logiska enheterna man har lagt till med egna namn etc.
Och jag har nästan bara väldigt goda erfarenheter efter snart 20 års användning. Visst har det haft sina buggar men överlag tycker jag det fungerar fantastiskt bra!E enoch85 skrev:
Jag kör HA Supervised i en VirtualBox VM och det rullar helt problemfritt.
För mig funkade det hur smidigt som helst, jag kan inte svara på om det beror på att det brukar göra det eller om jag hade lite tur dock. Det är väl ett och ett halvt - två år sedan jag bytte, men jag kan inte komma på något som ställde till det.blackarrow skrev:
När jag testade gick allt supersmidigt. Min backupfil var dock väldigt stor och ställde därför till problem.useless skrev:
Jag körde inte min Zigbee sticka i samma server. Men det som kan ställa till det lite är hårdvaruadressen till stickan. Men den korrigerar man barablackarrow skrev:
Svarar mig själv för ’future reference’ — det har funkat utmärkt att integrera dessa i HA utan att flasha dem. Finns ett tillägg i HACS som heter SonoffLAN som ger tillgång till alla brytare plus att det går att hämta deras status. Således antar jag att jag enkelt kan knyta deras funktion till vilka prylar jag vill.M Messier1994 skrev:Har köpt några TX Ultimate från Sonoff. Såg att de hade HA integration men nu när jag kikar verkar den vara ganska basal. G4:an har ju fyra knappar man får tydligen ingen signal i HA om man trycker på två av dem. Tanken är att jag ska styra andra enheter/puckar/funktioner med dem.
Dessa funktioner går tydligen att åstadkomma genom att ”flasha”. Men är lite skeptisk till det, har inte gjort det förr.
Har någon koll på detta? Stämmer det att det inte går att läsa av knapptrycken i HA? Är det svårt att flasha om Sonoff-prylar?
[länk]
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nackdel är att ambiens-lyset inte går att specialanpassa alls. Det finns typ 8 förvalda alternativ att välja mellan. 1 är ”Nattlampa” som har ett varmt ljus som är ganska nedtonat. Alla 7 övriga alternativ är rörliga. Av dem 7 är 4-5 på tok ”för mycket” för mig. 2-3 är väldigt fina, en ser exempelvis ut lite som ett blågrönt ljus som ”osar” bakom lampan. Men för någon som mig som har en låg smärttröskel är det fortfarande för mycket. Jag skulle kunna tänka mig en väldigt nedtonad stilla lite blå ton nattetid i badrummet och en varmare ton i trappen nattetid. Blir nog att inte använda dessa så mycket. Om man flashar enheterna går det att programmera egna färgschema som jag förstår det.
Haptiken och ljudet är bra och väl avvägt. Det är ju en touch-skärm indelad i 1/2/3/4 delar beroende av variant, och haptik plus ljud ger en naturlig känsla av att man trycker på något när man släcker eller tänder. Väl avvägd.
Kan tilläggas att 4 kanalsvarianten har 4 fysiska lights out, jag inte att se detta i någon manual som bara har bilder från 2-kanalsvarianten.
Var också en hyfsat gedigen produkt att installera, elkopplingarna var absolut inte de sämsta jag sett osv, skruvhål för europeisk kopplingsdosa.
Bra materialval.
Givet priset är det en toppenprodukt som absolut kan rekommenderas. Kommer gå att hitta på mycket kul och nyttigt med dessa!
Nån som vet hur man enklast ersätter en enhet med en ny med samma enhets_id (om det ens är möjligt)? Jag ska ersätta min telldus som läser ett gäng 433Mhz sensorer med en annan "433-hub" som läser samma sensorer där värdena kommer in via MQTT. Jag får in värdena fint men det har ju skapats upp nya enhets_id.
Jag skulle vilja ändra dessa enhets_id till samma som de hade förut när datat kom in via telldus för att slippa göra om automationer, grafer, etc och för att ha kvar historiken. Det går inte nu då jag har kvar Telldus konfigurationen - vet nån vad som händer med historiken om jag tar bort nuvarande enheter? Jag vill ju helst har kvar historiken och bygga på med ny data via den nya set-up:en.
Jag skulle vilja ändra dessa enhets_id till samma som de hade förut när datat kom in via telldus för att slippa göra om automationer, grafer, etc och för att ha kvar historiken. Det går inte nu då jag har kvar Telldus konfigurationen - vet nån vad som händer med historiken om jag tar bort nuvarande enheter? Jag vill ju helst har kvar historiken och bygga på med ny data via den nya set-up:en.
Vet inte, men har själv haft — stor — hjälp av ChatGPT och Home Assistant.D Dublin skrev:Nån som vet hur man enklast ersätter en enhet med en ny med samma enhets_id (om det ens är möjligt)? Jag ska ersätta min telldus som läser ett gäng 433Mhz sensorer med en annan "433-hub" som läser samma sensorer där värdena kommer in via MQTT. Jag får in värdena fint men det har ju skapats upp nya enhets_id.
Tyvärr finns det inget enkelt svar på det så vitt jag vet, däremot finns det mycket diskussion i community:n om att det borde vara lättare...D Dublin skrev:Nån som vet hur man enklast ersätter en enhet med en ny med samma enhets_id (om det ens är möjligt)? Jag ska ersätta min telldus som läser ett gäng 433Mhz sensorer med en annan "433-hub" som läser samma sensorer där värdena kommer in via MQTT. Jag får in värdena fint men det har ju skapats upp nya enhets_id.
https://community.home-assistant.io...ated-way-to-replace-devices/468863?u=marieper
https://community.home-assistant.io/t/wth-can-t-we-easily-replace-devices/804594?u=marieper
https://community.home-assistant.io/t/add-a-method-of-replacing-devices/249462/8?u=marieper
Det var enklare än jag trodde. Jag tog helt enkelt bort den gamla sensorn helt ("radera"), datat kopplat till den sensorn försvinner inte utan man kan då skapa upp en ny sensor med samma namn och datat sparas i samma serie. Man måste dock radera den första sensorn först annars går det inte, döper man om den funkar det inte heller då det historiska datat kopplas till det nya namnet - logiskt när man tänker efter.fam-lundborg skrev:
"Fördelen" med Telldus-AddOn är att kopplingen ligger i inställningarna för Add-on:en - kanske det som räddade dig.D Dublin skrev:Det var enklare än jag trodde. Jag tog helt enkelt bort den gamla sensorn helt ("radera"), datat kopplat till den sensorn försvinner inte utan man kan då skapa upp en ny sensor med samma namn och datat sparas i samma serie. Man måste dock radera den första sensorn först annars går det inte, döper man om den funkar det inte heller då det historiska datat kopplas till det nya namnet - logiskt när man tänker efter.
Gör man samma sak med en zigbee eller z-wave enheter (device) är jag tämligen övertygad om att historiken ryker.
Sedan är det oftast ett mindre problem i praktiken - majoriteten av all historik är aldrig intressant.
Default borde vara att man måste aktivt välja per entitiy att det skall lagras i LongTerm, sanrare än som nu, allt åker med, och i alla fall jag kommer aldrig ihåg att maska bort i configuration.yaml när jag lägger till en ny pryl...
Det finns en anledni
Min workaround för att kunna leka och ändra enheter som jag vill är att skapa en helper template för det som är viktigt. Bara att ändra enhet i template så byter man från den ena till den andra. Speciellt smidigt att det för typ energi eftersom nya enheter startar på noll och på så sätt kan man byta enhet men ha fungerande historik för energin.
Det fungerar bra att döpa om en enhet i z2m till något gammalt namn för att få tillbaka samma entities. Dock behöver det i princip vara en enhet av samma modell då vissa har andra namn.fam-lundborg skrev:
Min workaround för att kunna leka och ändra enheter som jag vill är att skapa en helper template för det som är viktigt. Bara att ändra enhet i template så byter man från den ena till den andra. Speciellt smidigt att det för typ energi eftersom nya enheter startar på noll och på så sätt kan man byta enhet men ha fungerande historik för energin.