530 814 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Nja, allt är relativt. Själv tycker jag det är superenkelt.[SKPG]Zamora skrev:
Jag tycker man blir friare med en VM. Enklare med backuper, och enklare att återställa vid behov. Säg att du vill uppgradera hårdvara, då kopierar du bara över VMen till den nya. Kan inte bli mycket enklare än så. 👍🏼
Finns det någon bra guide? Mycket är ju klurigt innan man lärt sig. Jag har aldrig jobbat med VMs, så jag ser det som knepigt att ta steget. Har dock inte gjort några stora efterforskningar i frågan.
Första träffen på Google typ: https://hemmastyrning.se/guide-installera-home-assistant-pa-proxmox/ 😉tveksamt skrev:
Här är en annan: https://smarthomescene.com/guides/how-to-install-home-assistant-on-proxmox-the-easy-way/
Jag kör dock UEFI boot, funkar det också.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 280 inlägg
Nu har jag hunnit kolla HA.....SD-kortet var bränt 🤷♂️
Nytt SD-kort fixade igång det.
Ett ras av Pi samt ett SD-kort på en halv vecka. Vad är oddsen?
Nåja, nu kan jag dra igång HP:n i lugn och ro när den kommer.
Ger Proxmox en chans 👍
Nytt SD-kort fixade igång det.
Ett ras av Pi samt ett SD-kort på en halv vecka. Vad är oddsen?
Nåja, nu kan jag dra igång HP:n i lugn och ro när den kommer.
Ger Proxmox en chans 👍
UEFI har väl BIOS kompatibilitets mode?
Men Windows 11 går väl inte att installera med BIOS?
Men Windows 11 går väl inte att installera med BIOS?
Odroid C4 är bättre på alla sätt än allt från raspberry. Min odroid C1+ från 2015 fungerar fortfarande som ljud-uppspelare. Provade en raspberry pi 5, för tänkte, nu har väl de fixat till det och är bra medans odroid c4 är redan gammalt. Men nej, den drar 6W idle och blir så varm, har redan krashat några gånger, bara random reboot.[SKPG]Zamora skrev:
Kan bara hålla med, kör HA på en Odroid N2+ sedan 5 år. Har funkat helt felfritt. Men Odroid kostar också lite mer än raspberry.T Trolltomte skrev:Odroid C4 är bättre på alla sätt än allt från raspberry. Min odroid C1+ från 2015 fungerar fortfarande som ljud-uppspelare. Provade en raspberry pi 5, för tänkte, nu har väl de fixat till det och är bra medans odroid c4 är redan gammalt. Men nej, den drar 6W idle och blir så varm, har redan krashat några gånger, bara random reboot.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 280 inlägg
Har beställt en refurbished HP Elitedesk.T Trolltomte skrev:Odroid C4 är bättre på alla sätt än allt från raspberry. Min odroid C1+ från 2015 fungerar fortfarande som ljud-uppspelare. Provade en raspberry pi 5, för tänkte, nu har väl de fixat till det och är bra medans odroid c4 är redan gammalt. Men nej, den drar 6W idle och blir så varm, har redan krashat några gånger, bara random reboot.
Intressant!T Trolltomte skrev:Odroid C4 är bättre på alla sätt än allt från raspberry. Min odroid C1+ från 2015 fungerar fortfarande som ljud-uppspelare. Provade en raspberry pi 5, för tänkte, nu har väl de fixat till det och är bra medans odroid c4 är redan gammalt. Men nej, den drar 6W idle och blir så varm, har redan krashat några gånger, bara random reboot.