Det är till ett nybygge där det kommer finnas spotlights tillsammans med takdosor/”vanliga” lampor i flertalet av rummen. Därför borde den mest prisvärda lösningen vara att ha en dimmerpuck bakom lampknappen

A ankan907 skrev:
Det är till ett nybygge där det kommer finnas spotlights tillsammans med takdosor/”vanliga” lampor i flertalet av rummen. Därför borde den mest prisvärda lösningen vara att ha en dimmerpuck bakom lampknappen
Inte om du tänker köpa en massa 230V spottar och ska försöka dimma dem snyggt med nån dimmer.

Om det är ett nybygge så är väl det mest prisvärda att välja rätt produkter från början? Dvs drivers som går att styra trådlöst (och via knapp)

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
De flesta spottar verkar ha inbyggd/medföljande driver, eller kollar jag på fel ställen?

Vilka drivers rekommenderar ni isåfall?

D Derbyboy skrev:
någon som vet om en ESP32 med ethernet går att göra så pass strömsnål att den klarar några dagar på en powerbank?

Vill kunna mäta temp 90m från huset även vid strömavbrott.

Tänkte att en Esp32 med ethernet skulle kunna fungera. Jag drar då en 90m ethernet till router och så driver jag esp med en powerbank.
Problemet är nog även att dom är för strömsnåla, dom flesta powerbanks lär stänga av sig.

Har körd Arduino + gsm-modem på powerbanks, vi slängde på massa fancy led-belysning för att få powerbanken att hålla sig på, och då blev det nåt dygns batteritid

D
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Problemet är nog även att dom är för strömsnåla, dom flesta powerbanks lär stänga av sig.

Har körd Arduino + gsm-modem på powerbanks, vi slängde på massa fancy led-belysning för att få powerbanken att hålla sig på, och då blev det nåt dygns batteritid
Jo jag känner till problematiken. Finns dock powerbanks som klarar låg last utan att stänga av sig.

Går också att lösa genom att var 30:e sekund typ låta mikrodatorn dra lite extra ström.

Jag hi-jackar tråden lite med en fråga: vi ska göra en omfattande renovering och jag vill bland annat kunna styra all belysning och alla diverse lampor. Kommer ha en elektriker som gruppera dom och han säger att han använder plejd puckar. Jag har just nu ett HA system på en liten raspberry pi med diverse små stickor för att plocka bland annat zwave och zigbee. Hur funkar det med Plejd? Behöver jag en dedikerad gateway som jag sedan hämtar in från HA?

En annan fråga. Jag kommer styra hela huset genom HA, blir då en Rasberry Pi tillräcklig eller behöver jag ett större/pålitligare system? Jag har haft den i ca 3 år nu och allt har funkat hur bra som helst men har bara ett par lampor, rörelsesensorer och termometrar på den.

Tack!!

Plejd ger mindre ansvar och bättre marginal för elektrikern. Schneider Wiser är ett bättre val och bygger på Zigbee som är ett öppet protokoll.
Din Raspberry Pi duger gott, men det kan vara idé att se över lagringen. T.ex. genom att addera en SSD på USB2-porten (inte USB3-porten, den stör). I Home Assistant finns en guide som skapar en extern lagring.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Plejd ger mindre ansvar och bättre marginal för elektrikern. Schneider Wiser är ett bättre val och bygger på Zigbee som är ett öppet protokoll.
Din Raspberry Pi duger gott, men det kan vara idé att se över lagringen. T.ex. genom att addera en SSD på USB2-porten (inte USB3-porten, den stör). I Home Assistant finns en guide som skapar en extern lagring.
Tack för rekordsnabbt svar! Vad tycker vi om Shelly då? Har hört och läst mycket bra om dom.

J
Shelly är inga dåliga grejer, men de går via wifi, och kräver alltså att du från början har ett bra nätverk ända bort till sista pucken. Med wiser, alltså zigbee, så bygger dessa själva sitt nätverk. För varje strömförsedd enhet får du ett säkrare nätverk, via s.k mesh.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte om du tänker köpa en massa 230V spottar och ska försöka dimma dem snyggt med nån dimmer.
Vad menar du, blir det dålig dimmerfuktion med en puck bakom brytaren som styr flera spottar med inbyggd driver?

useless useless skrev:
Om det är ett nybygge så är väl det mest prisvärda att välja rätt produkter från början? Dvs drivers som går att styra trådlöst (och via knapp)
Har du tips på ”rätt produkter”? Jag är idel öra

A ankan907 skrev:
Vad menar du, blir det dålig dimmerfuktion med en puck bakom brytaren som styr flera spottar med inbyggd driver?
För effektivast drift, lägst kostnader och bäst kvalitet på både drivdon och dess prestanda vid dimmning, så ska du använda CC-LED, constant current.
Inte 230V spottar med ett billigt drivdon i varje

K
D Dublin skrev:
Vi har en gäststuga på tomten som hyrs ut. Nu har vi haft en incident där jordfelsbrytaren gick och frysen tinade och det fanns en risk att rör skulle frusit. Det har fått mig att vilja ha nån sorts teknisk övervakning av stugan. Jag skulle vilja bevaka el (att 220v är tillgängligt), inomhustemp och ev nån vattensensor/läckagevakt. En tanke är att låta mitt HA larma om nått inte stämmer, mitt wifi når ut till stugan.

Nån som har förslag på lämplig lösning?
Om man har zigbee-nätverk så finns ju schneider wizers powertags.

K knightjocke skrev:
Om man har zigbee-nätverk så finns ju schneider wizers powertags.
Fast de är ZigBee Green Power och inte vanlig ZigBee. Fungerar inte med min sticka (jag har en flashad med firmware som stödjer dem, men den stickan måste vara i närheten av dem för att fungera).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.