D
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det finns ju helintegrerade lösning att eftermontera, som Husdata m.fl. Då får du förutom mätning även möjlighet till styrning.
[länk]
Ja, det är kanske en möjlighet, jag kommer byta till en Nibepump till våren och den kanske kan rapportera strömförbrukning rakt in i HA?

useless useless skrev:
Inte lika snyggt dock.
Inte lika snyggt som vadå?

D djac skrev:
Ja, det är kanske en möjlighet, jag kommer byta till en Nibepump till våren och den kanske kan rapportera strömförbrukning rakt in i HA?
HomeAssistant stödjer Nibes (nyare) värmepumpar. Jag har en gammal 610P som inte stöds ännu, men när jag byter ut den (snart 20 år) så kommer det nog funka.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja. Tillsammans med alla annan data värmepumpen kan generera.

Inte lika snyggt som vadå?
Paraluns ihoptejpade lösning.

• Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
J JohanLan skrev:
HomeAssistant stödjer Nibes (nyare) värmepumpar. Jag har en gammal 610P som inte stöds ännu, men när jag byter ut den (snart 20 år) så kommer det nog funka.
Vet inte om din stöder nibepi, men det är riktigt fint annars. Lite inbyggd logik man kan köra om man vill, eller som jag, köra ren mqtt för alla register i pumpen.

En dryg tusenlapp för hårdvaran, och så lite flashande av minneskort. Om man inte har en pi över sen innan att slänga dit dvs.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det finns ju helintegrerade lösning att eftermontera, som Husdata m.fl. Då får du förutom mätning även möjlighet till styrning.
[länk]
Dyrt och begränsat.

j.f.s
Jag kör en Husdata H60 mot Home Assistant. Funkar kalas till vår gamla bergvärmepump och har medfört att jag till viss del kan styra den men framförallt logga data över tid. Skärmdump av styrpanel för uppvärmningssystem som visar status och temperaturer på komponenter i realtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino
  • Laddar…
D
Ja. Tillsammans med alla annan data värmepumpen kan generera.
Tack, ja men då kan jag kanske bara glömma extern energimätningen helt och förlita mig på pumpens inbyggda, om den är korrekt finns det ju ingen anledning att mäta dubbelt.

D djac skrev:
Tack, ja men då kan jag kanske bara glömma extern energimätningen helt och förlita mig på pumpens inbyggda, om den är korrekt finns det ju ingen anledning att mäta dubbelt.
Jag testade på min gamla Thermia Diplomat 12 och efter mätning med kunde jag justera ner effekten på valda delar (exvis är kompressorn angiven till 4 kW, men den drar 3,7 kW enligt elmätaren). Dessa knappas sedan in i Husdata-interfacet och summeras till en ny effektentitet (HP/STATUS/POWERSUM) i MQTT. Denna plockar man sedan upp i och multiplicerar med tid i en ”hjälpare” för att få energiåtgång.

En tabell som listar elektriska enheter med effekt i watt och statusindikatorer.

Det är alltså en diskrepans mellan uppgiven effekt och mätt effekt på i alla fall min värmepump. Husdata läser alltså bara av vad värmepumpen anger i styrningen, inte vad det faktiskt mäter. Det senare kräver ju givare på alla ingående komponenter i värmeumpen. Kanske nyare pumpar har detta inbyggt.

K karlmb skrev:
Dyrt och begränsat.
Vad är det som är begränsat när man kommer att VP:ns alla parametrar och kan styra desamma?🤔

1.700:- är både dyrt och billigt.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Någon som har tips på tvättstugebokningssystem till HA?

Billigast möjliga dörrsensor att läsa av i Home Asssistant? Zigbee (ZHA) eller BLE.
Jag vill övervaka två innerdörrar som behöver vara stängda av tekniska skäl och tänker fälla in den ”intelligenta delen” i dörrbladets övre kortsida för ett propert utseende.

- IKEA Parasoll (Zigbee, 129 kr) verkar ju i alla fall fungera bra enligt tester. Ser ”hackbar” ut.
- Sonoff SNZB-04 (Zigbee, 188 kr)
- Hemmabygge BLE?

nino nino skrev:
Någon som har tips på tvättstugebokningssystem till HA?
Tyvärr inte, men hittar du någon add-on som dessutom kan sortera strumpor och få ungdomarna att ta hand om sin tvätt så posta gärna länken 😂.

• Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Borde finns en ”ungdomsintegration” till HA. Med lite AI som kan avgöra huruvida de ”gör någon nytta” eller bara slår dank och tär på resurserna. Effektuttag på datorn är ju i alla fall en väg framåt. Stängd dörr till matkällaren för egen del.

😆

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.