530 916 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
HomeAssistant stödjer Nibes (nyare) värmepumpar. Jag har en gammal 610P som inte stöds ännu, men när jag byter ut den (snart 20 år) så kommer det nog funka.D djac skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Vet inte om din stöder nibepi, men det är riktigt fint annars. Lite inbyggd logik man kan köra om man vill, eller som jag, köra ren mqtt för alla register i pumpen.J JohanLan skrev:
En dryg tusenlapp för hårdvaran, och så lite flashande av minneskort. Om man inte har en pi över sen innan att slänga dit dvs.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 276 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 276 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Jag testade på min gamla Thermia Diplomat 12 och efter mätning med kunde jag justera ner effekten på valda delar (exvis är kompressorn angiven till 4 kW, men den drar 3,7 kW enligt elmätaren). Dessa knappas sedan in i Husdata-interfacet och summeras till en ny effektentitet (HP/STATUS/POWERSUM) i MQTT. Denna plockar man sedan upp i och multiplicerar med tid i en ”hjälpare” för att få energiåtgång.D djac skrev:
Det är alltså en diskrepans mellan uppgiven effekt och mätt effekt på i alla fall min värmepump. Husdata läser alltså bara av vad värmepumpen anger i styrningen, inte vad det faktiskt mäter. Det senare kräver ju givare på alla ingående komponenter i värmeumpen. Kanske nyare pumpar har detta inbyggt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Billigast möjliga dörrsensor att läsa av i Home Asssistant? Zigbee (ZHA) eller BLE.
Jag vill övervaka två innerdörrar som behöver vara stängda av tekniska skäl och tänker fälla in den ”intelligenta delen” i dörrbladets övre kortsida för ett propert utseende.
- IKEA Parasoll (Zigbee, 129 kr) verkar ju i alla fall fungera bra enligt tester. Ser ”hackbar” ut.
- Sonoff SNZB-04 (Zigbee, 188 kr)
- Hemmabygge BLE?
Jag vill övervaka två innerdörrar som behöver vara stängda av tekniska skäl och tänker fälla in den ”intelligenta delen” i dörrbladets övre kortsida för ett propert utseende.
- IKEA Parasoll (Zigbee, 129 kr) verkar ju i alla fall fungera bra enligt tester. Ser ”hackbar” ut.
- Sonoff SNZB-04 (Zigbee, 188 kr)
- Hemmabygge BLE?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Borde finns en ”ungdomsintegration” till HA. Med lite AI som kan avgöra huruvida de ”gör någon nytta” eller bara slår dank och tär på resurserna. Effektuttag på datorn är ju i alla fall en väg framåt. Stängd dörr till matkällaren för egen del.
😆
😆