531 090 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Ett alternativ är att använda ett par i ethernetkabeln för strömförsörjning. Jag antar att du klarar dig med 100 Mbit/s och då behövs bara två av paren i kabeln för kommunikation. De andra två kan du koppla nån hemmasnickrad PoE-lösning på...
Under förutsättning att det finns ström i den änden såklart. Men det utgår jag ifrån om det ska vara någon mening att skicka mätvärden.
Under förutsättning att det finns ström i den änden såklart. Men det utgår jag ifrån om det ska vara någon mening att skicka mätvärden.
Routern som jag kopplar ethernet (från esp33) till drivs av 12v batteri. Vill inte göra en poelösning utan vill bara hitta en strömsnål mikrodator (som jag kan koppla en tempsensor till) med ethernet.
Jag tänker att jag vill kunna driva mikrodatorn minst 48h
Jag tänker att jag vill kunna driva mikrodatorn minst 48h
Varför ska den dra mer ström än en strömkälla i andra änden av sladden?
Jag pratar alltså inte om en "riktig" PoE-lösning, utan bara simpel DC-mating via ett ledigt par i kabeln. Dvs man låter bli att klämma in alla paren i RJ45-kontakterna och kopplar på lämplig strömkälla på de lediga kablarna.
Jag pratar alltså inte om en "riktig" PoE-lösning, utan bara simpel DC-mating via ett ledigt par i kabeln. Dvs man låter bli att klämma in alla paren i RJ45-kontakterna och kopplar på lämplig strömkälla på de lediga kablarna.
Typ en sån här, funkar utmärkt.useless skrev:
https://www.conrad.se/sv/p/digitus-...ektor-10-100-mbit-s-proprietarni-1515956.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
WT32-ETH01 drar 80mA i vaket idle-läge. Räcker det?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
R RoAd skrev:Det här är min automation för att övervaka temperatur i två frysar och ett kylt rum i källaren. Ett mail skickas om tröskelvärde uppnås längre än en viss tid (förhindrar att larm skickas om man har dörren öppen någon minut).
alias: "Alarm: Temperature out of range" description: "" trigger: - type: temperature platform: device device_id: 38b47cca54985db79698c18766b52c38 entity_id: sensor.garage_fridge_temperature domain: sensor for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 above: -15 - type: temperature platform: device device_id: 2ab1bfa4a5621f76bbd90af0c87c7b9d entity_id: sensor.kitchen_fridge_temperature domain: sensor for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 above: -15 - type: temperature platform: device device_id: 790ea09149d1a00a32a6788c3f2062c7 entity_id: sensor.temperature_food_cellar_temperature_2 domain: sensor above: 15 for: hours: 1 minutes: 0 seconds: 0 condition: [] action: - service: notify.notify data: message: Temperature alarm! - service: notify.hamail data: title: Temperature alarm! message: > Temperature out of range: Garage fridge: {{ states('sensor.garage_fridge_temperature') }} Kitchen fridge: {{ states('sensor.kitchen_fridge_temperature') }} Food cellar: {{ states('sensor.temperature_food_cellar_temperature_2') }} target: email@domain.se - service: input_text.set_value data: value: Temperature alarm target: entity_id: input_text.home_alert mode: single
Efter lite pillande valde jag att göra en template binary sensor av de båda termometrarna. Om någon av dem är varmare än -15 slår sensorn "på":J Jensa86 skrev:
name: freezes_temp_too_high
state: "{{ (float(states('sensor.termometer_frys_nere_temperature'))) > -15 or (float(states('sensor.termometer_frys_uppe_temperature'))) > -15 }}"
device_class: problem
Sedan gjorde jag en Alert-integration som använder min sensor som trigger:
freezes:
name: "Freeze alert"
Frysarna varma!
Termometer uppe: {{ (states('sensor.termometer_frys_uppe_temperature')) }}
Termometer nere: {{ (states('sensor.termometer_frys_nere_temperature')) }}
done_message: |+
Frysarna återställda!
Termometer uppe: {{ (states('sensor.termometer_frys_uppe_temperature')) }}
Termometer nere: {{ (states('sensor.termometer_frys_nere_temperature')) }}
entity_id: binary_sensor.freezes_temp_too_high
state: "on"
repeat: 5
skip_first: false
notifiers:
- pfb
Integrationen körs var 5:e minut så länge som min sensor är "på". Om temperaturen sjunker under -15 så slås sensorn av och jag får ett återställnings-meddelande (done_message). Jag har inte haft problem med falsklarm, men har man det kan man sätta skip_first till true, då skickas ingen notifiering förrän andra gången integrationen körs
En bra sak med Alert är att den överlever en omstart vilket inte For-konstruktionen verkar göra.
Angående diskussionen om något fungerar, eller om man har fått strömavbrott, så vet jag att jag hade satt upp en rutin som skickade iväg ett mätvärde till extern server via mqtt. Om värdet inte uppdaterades, eller var utanför vissa gränser, så fick jag en notifiering I telefonen.
Jag minns inte riktigt vilka appar jag använde för detta, men jag upplevde det som en ganska robust variant eftersom min telefon i princip alltid har någon form av internetuppkoppling
Jag minns inte riktigt vilka appar jag använde för detta, men jag upplevde det som en ganska robust variant eftersom min telefon i princip alltid har någon form av internetuppkoppling