• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det är en del pyssel att få till Tuya i HA.
[länk]
OK, tack för svar....Det där övergår nog min förmåga att få till...

R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Här är ett till alternativ via HACS.
[länk]
Får kolla det, om tröga jag kan fatta hur man ska göra! :)
[/QUOTE]

Det alla verkar missa är att ditt problem är att strömmen till byggnaden går. Då kommer du förstås inte kunna koppla någon ingång på någon puck till fasen och detektera att den försvinner. Så ditt enkla alternativ är att helt enkelt sätta en Shelly, zigbee, eller liknande där och i HA trigga på att den blir "unavailable".

Men det kan förstås resultera i falsklarm om wifi (eller annat protokoll) störs ut.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Här är ett till alternativ via HACS.
[länk]
Får kolla det, om tröga jag kan fatta hur man ska göra! :)
[/QUOTE]
Den ska jag prova, har slitit mitt hår med 'vanliga' Local Tuya

nino nino skrev:
Jag har en Shelly1 där jag har kopplat en tråd från elpatronens styrström till SW .
Den lyser grönt om styrströmmen är tillkopplad eller rött om den är av, i Shelly appen alltså.
Är väl inte så svårt att få till ett larm i HA sen.

Har även liknande till oljebrännaren, den skickar ut en 220 ström vid larm och där har jag gjort nåt så att jag får en notis i HA appen i mobilen.

Går säkert att lösa enklare men så gjorde jag för jag hade några Shelly över

Borde väl kunna gå att göra nåt liknande med en Ikea/Lidl plugg, men köper du en Shelly med addon så kan du ju enkelt lägga till upp till 5 tempgivare
Jag har ju faktiskt en liknande uppsättning i pannrummet, det kanske går att få till.

Nu blev det konstigt med mina citat, men skit samma! :)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det alla verkar missa är att ditt problem är att strömmen till byggnaden går. Då kommer du förstås inte kunna koppla någon ingång på någon puck till fasen och detektera att den försvinner. Så ditt enkla alternativ är att helt enkelt sätta en Shelly, zigbee, eller liknande där och i HA trigga på att den blir "unavailable".

Men det kan förstås resultera i falsklarm om wifi (eller annat protokoll) störs ut.
Tänkte inte på det 😄
Man kanske kan tjuva ström innan jfb till Shellyn?
Blir det strömavbrott så märker man ju det, men går jfb i stugan så kanske inte

R
nino nino skrev:
Tänkte inte på det 😄
Blir det strömavbrott så märker man ju det, men går jfb i stugan så kanske inte
Då är man inne på lite mer avancerad installation. Och ingrepp i central. Men det skulle nog fungera.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej. Hur du än gör rent tekniskt ska du ha något som regelbundet rapporterar att allt är OK och ett larm som utlöses när rapporten uteblir. Då får, du som jag ser det, en tåligare lösning.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej. Hur du än gör rent tekniskt ska du ha något som regelbundet rapporterar att allt är OK och ett larm som utlöses när rapporten uteblir. Då får, du som jag ser det, en tåligare lösning.
Jo, nåt sånt måste väl gå att lösa i HA. Sen får man väl bygga nån lämplig logik så ett larm kommer efter nån timmes bortfall, det skulle ju kunna hända att en propp går eller jfbn löser när hyresgästen är hemma och denne löser problemet själv. Eller för all del ett vanligt strömavbrott (de över 1 timme är väldigt sällsynta här).

Alfredo Alfredo skrev:
Jaha, ja blir det inte så då, går jfb så har Shelly ström men får ingen ström på sw = larm

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Jaha, ja blir det inte så då, går jfb så har Shelly ström men får ingen ström på sw = larm
Jag pudlar lite på att detta är en bra idé. Man har fortfarande kvar problemet med potentiellt tappad wifi, men med en krångligare installation. Det bästa är nog att sätta en puck efter jfb där wifi-täckning är bra och trigga i HA på att den försvinner.

Det handlar väl i slutändan om man vill vara säker på att märka när något är fel eller om man vill undvika falsklarm.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
D
någon som vet om en ESP32 med ethernet går att göra så pass strömsnål att den klarar några dagar på en powerbank?

Vill kunna mäta temp 90m från huset även vid strömavbrott.

Tänkte att en Esp32 med ethernet skulle kunna fungera. Jag drar då en 90m ethernet till router och så driver jag esp med en powerbank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.