531 021 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Det är en del pyssel att få till Tuya i HA.Dan1891 skrev:
https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/
Får kolla det, om tröga jag kan fatta hur man ska göra!Dan1891 skrev:
[/QUOTE]
Det alla verkar missa är att ditt problem är att strömmen till byggnaden går. Då kommer du förstås inte kunna koppla någon ingång på någon puck till fasen och detektera att den försvinner. Så ditt enkla alternativ är att helt enkelt sätta en Shelly, zigbee, eller liknande där och i HA trigga på att den blir "unavailable".
Men det kan förstås resultera i falsklarm om wifi (eller annat protokoll) störs ut.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Jag har ju faktiskt en liknande uppsättning i pannrummet, det kanske går att få till.nino skrev:
Jag har en Shelly1 där jag har kopplat en tråd från elpatronens styrström till SW .
Den lyser grönt om styrströmmen är tillkopplad eller rött om den är av, i Shelly appen alltså.
Är väl inte så svårt att få till ett larm i HA sen.
Har även liknande till oljebrännaren, den skickar ut en 220 ström vid larm och där har jag gjort nåt så att jag får en notis i HA appen i mobilen.
Går säkert att lösa enklare men så gjorde jag för jag hade några Shelly över
Borde väl kunna gå att göra nåt liknande med en Ikea/Lidl plugg, men köper du en Shelly med addon så kan du ju enkelt lägga till upp till 5 tempgivare
Här är ett till alternativ via HACS.
https://smarthomecircle.com/how-to-setup-local-tuya-in-home-assistant
[/QUOTE]
Får kolla det, om tröga jag kan fatta hur man ska göra!
https://smarthomecircle.com/how-to-setup-local-tuya-in-home-assistant
[/QUOTE]
Får kolla det, om tröga jag kan fatta hur man ska göra!
Tänkte inte på det 😄R RoAd skrev:Det alla verkar missa är att ditt problem är att strömmen till byggnaden går. Då kommer du förstås inte kunna koppla någon ingång på någon puck till fasen och detektera att den försvinner. Så ditt enkla alternativ är att helt enkelt sätta en Shelly, zigbee, eller liknande där och i HA trigga på att den blir "unavailable".
Men det kan förstås resultera i falsklarm om wifi (eller annat protokoll) störs ut.
Man kanske kan tjuva ström innan jfb till Shellyn?
Blir det strömavbrott så märker man ju det, men går jfb i stugan så kanske inte
Jo, nåt sånt måste väl gå att lösa i HA. Sen får man väl bygga nån lämplig logik så ett larm kommer efter nån timmes bortfall, det skulle ju kunna hända att en propp går eller jfbn löser när hyresgästen är hemma och denne löser problemet själv. Eller för all del ett vanligt strömavbrott (de över 1 timme är väldigt sällsynta här).Alfredo skrev:
Jag pudlar lite på att detta är en bra idé. Man har fortfarande kvar problemet med potentiellt tappad wifi, men med en krångligare installation. Det bästa är nog att sätta en puck efter jfb där wifi-täckning är bra och trigga i HA på att den försvinner.nino skrev:
Det handlar väl i slutändan om man vill vara säker på att märka när något är fel eller om man vill undvika falsklarm.
någon som vet om en ESP32 med ethernet går att göra så pass strömsnål att den klarar några dagar på en powerbank?
Vill kunna mäta temp 90m från huset även vid strömavbrott.
Tänkte att en Esp32 med ethernet skulle kunna fungera. Jag drar då en 90m ethernet till router och så driver jag esp med en powerbank.
Vill kunna mäta temp 90m från huset även vid strömavbrott.
Tänkte att en Esp32 med ethernet skulle kunna fungera. Jag drar då en 90m ethernet till router och så driver jag esp med en powerbank.