Hej,

Denna sida vetter mot vår trädgård på baksidan av huset. Gaveln på bilden vetter mot norr, men vi får även in kvällssol från väster.

Huset är ett egnahemshus från 1936 och vi vill gärna hålla det så tidstypiskt som möjligt. Tyvärr upplever vi denna fasad som ganska “död”, och med den höga sockelvåningen känns det som att huset står på en piedestal. Helheten upplevs därför lite rörig och inte särskilt inbjudande.

Vi söker idéer på hur man skulle kunna göra detta finare. Vi har till exempel funderat på:

ett trädäck som trappar upp mot fönstret (sovrum),

eventuellt byta fönstret mot en dörr,

att på något sätt dölja eller visuellt minska sockelvåningens dominans,

spaljé, grönska eller annan fasadbehandling.

En tanke är också om en eventuell altan här skulle kunna kopplas ihop med den befintliga uteplatsen till höger i bild – eller om det vore bättre att göra om allt i ett sammanhang.

Är det någon som har goda idéer eller liknande exempel? 🙂

Tusen tack!

Vänliga hälsningar
Simon

• Gul träfasad på ett äldre hus från 1936, med hög sockelvåning och rymlig trädgård. Solnedgångsbelyst, med person i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror att bara genom att bygga någon sorts uteplats som blir möblerad, får lite krukor med växter etc. så kommer det att bli en mycket trevligare yta. Det gäller oavsett om du gör ett marknära trädäck eller en upphöjd terrass som till höger. Nu ser det ju lite ut som ett förråd, vilket aldrig känns inbjudande.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att bara genom att bygga någon sorts uteplats som blir möblerad, får lite krukor med växter etc. så kommer det att bli en mycket trevligare yta. Det gäller oavsett om du gör ett marknära trädäck eller en upphöjd terrass som till höger. Nu ser det ju lite ut som ett förråd, vilket aldrig känns inbjudande.
Precis, det kan bara bli bättre :) Det är ju dock roligt att få det sådär perfekt så man blir riktigt nöjd!
Jag kan även tillägga att dammen som som syns i bilden nu är bortbilad så det är fritt på hela ytan.

Mvh Simon

BirgitS
Fast det är ju så olika vad man tycker är perfekt ;)

Om ni bestämmer er för att ta upp en dörr så tror jag att en upphöjd terrass blir bäst eftersom det annars blir så lång trappa emellan. Annars så gillar jag marknära uteplatser eftersom det då känns mer att man sitter direkt i trädgården.

Jag skulle fundera på ett skjul för förvaring och då lägga det så ni får en avgränsning, lä och/eller solfälla. Väggen går att måla men eftersom den passar till huset är det också en fråga om att vänja sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.