Det ser inte så ut. Jag får inte ihop siffrorna här. En BVP drar väl ungefär 6-8 A från varje fas när kompressorn går vilket stämmer med vad du ser i L3. Men elbilen verkar inte laddas med trefas, utan med 20 A enfas !? Det verkar vara något som är felkonfigurerat i din laddstation. Lastbalanseringen ska inte stänga av laddstationen, den ska bara tillfälligt koppla bort laddningen. Det finns ingen elbil som kan laddas med 11 kW enfas.

Eftersom BPVn drar ström från alla tre faser hjälper det inte att kasta om några faser till laddstationen.

Om du inte har andra högeffektapparater så har du annars ett ganska idealt fall med en uppvärmning som drar ström från alla tre faser, dvs ingen snedbelastning. Det är bara spisen som kan snedbelasta, men det är ju tillfälligt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Steffe11 Steffe11 skrev:
Jag Nibe bergvärmepump och en easee laddbox som är kopplad med tibber. Laddboxen är kopplad med 3fas, 20A.
Laddar med en bil som tar 11kw.
Huset är säkrat till 25A.

När priset sjunker går pumpen och boxen igång samtidigt, då maxar jag ur L1 på 25-28A. L3 ligger samtigt på 6-8A.

Lastbalaseringen stänger då av laddboxen och jag för en varning i min tibber-app.

Så frågan är; kan jag inte bara jämna ut belastningen på faserna genom att skifta på faserna i laddboxen?
Steffe11 Steffe11 skrev:
Jag Nibe bergvärmepump och en easee laddbox som är kopplad med tibber. Laddboxen är kopplad med 3fas, 20A.
Laddar med en bil som tar 11kw.
Huset är säkrat till 25A.

När priset sjunker går pumpen och boxen igång samtidigt, då maxar jag ur L1 på 25-28A. L3 ligger samtigt på 6-8A.

Lastbalaseringen stänger då av laddboxen och jag för en varning i min tibber-app.

Så frågan är; kan jag inte bara jämna ut belastningen på faserna genom att skifta på faserna i laddboxen?
Laddboxen lär ju köra samma effekt på samtliga faser om det är korrekt kopplat. Om du kör på 11 kW så innebär det ca. 16 A per fas. Så någonting stämmer inte precis som Bo påpekar. Laddboxen bör också gå att ställa ner om belastningen skulle vara för hög .

Ok. Det verkar vara så att den laddar med 20A på en fas. Då verkar det ju stämman.
Det är en mercedes 300e hybrid. Nibe- pumpen är på 8kw.

Är det fel i anläggningen är eller det jag som inte fattar...?

Börja med att titta på specen till din bil. Den lär vara sådär 10 år gammal, eller är det en modern 300de? Kan den endast laddas med enfas?

Sedan kan du titta i inställningarna för laddstationen. Den ska gå att konfigurera för en viss maximal laddström. Där får du ställa ned denna ström till 16 A, eller ännu lägre.

Till sist är frågan varför du hamnat i denna situation. Vem installerade laddstationen? Fick du ingen som helst information kring hur den fungerar i din anläggning? Laddstationen bör ha varit konfigurerad av installatören för den maximala ström du kan ta ut i din anläggning.

Och är VP på 8 kW är det den avgivna effekten och den tillförda ca 1/3 dvs ca 3 kW och det är inte många A på en trefaspump.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Börja med att titta på specen till din bil. Den lär vara sådär 10 år gammal, eller är det en modern 300de? Kan den endast laddas med enfas?

Sedan kan du titta i inställningarna för laddstationen. Den ska gå att konfigurera för en viss maximal laddström. Där får du ställa ned denna ström till 16 A, eller ännu lägre.

Till sist är frågan varför du hamnat i denna situation. Vem installerade laddstationen? Fick du ingen som helst information kring hur den fungerar i din anläggning? Laddstationen bör ha varit konfigurerad av installatören för den maximala ström du kan ta ut i din anläggning.
Bilen är ny. Läser att den enbart kan ladda en fas 7.2kw.

Hur jag hamnade här, jo genom att jag för varning via tibber appen om överbelastning i anläggningen ca 11kw med 25-28A på L1. Mäts med tibber pulse.
Jag hamnade i detta forum för jag söker råd.

Det är en elfirma som genom Tibber som har installerat boxen. Laddströmen är satt till 20A.

F
Steffe11 Steffe11 skrev:
Bilen är ny. Läser att den enbart kan ladda en fas 7.2kw.

Hur jag hamnade här, jo genom att jag för varning via tibber appen om överbelastning i anläggningen ca 11kw med 25-28A på L1. Mäts med tibber pulse.
Jag hamnade i detta forum för jag söker råd.

Det är en elfirma som genom Tibber som har installerat boxen. Laddströmen är satt till 20A.

Du kan ju begränsa styrkan i Eassee appen. Alternativt köp lastbalanserare.Jag har satt min laddare på 12A, har inte behov av mer.

F Fideliox skrev:
Du kan ju begränsa styrkan i Eassee appen. Alternativt köp lastbalanserare.Jag har satt min laddare på 12A, har inte behov av mer.[/QUOTE

Skall vara en inbygg lastbalaserar i boxen. Men vad vet jag...

Steffe11 Steffe11 skrev:
Skall vara en inbygg lastbalaserar i boxen. Men vad vet jag...
Det är ofta som begreppet lastbalansering används slarvigt. Det du har i laddaren är möjligen en effektvakt. Jag vet inte hur din fungerar. Ett möjligt sätt för den att fungera är att den sänker laddströmmen så att den totala belastningen inte blir för hög. Ett sämre sätt för den att fungera är att den stänger av laddningen om den totala belastningen riskerar att bli för hög. Vet du vilket det är? I båda fallen borde det vara viktigt att den är inställd med rätt ström både för laddning och huvudsäkringar.

A Avemo skrev:
Det är ofta som begreppet lastbalansering används slarvigt. Det du har i laddaren är möjligen en effektvakt. Jag vet inte hur din fungerar. Ett möjligt sätt för den att fungera är att den sänker laddströmmen så att den totala belastningen inte blir för hög. Ett sämre sätt för den att fungera är att den stänger av laddningen om den totala belastningen riskerar att bli för hög. Vet du vilket det är? I båda fallen borde det vara viktigt att den är inställd med rätt ström både för laddning och huvudsäkringar.
Jag antog att easse boxen pratar med tibber och med Pulse som mäter effekterna över faserna i realtid och balanserar. Så har jag fått det förklarat för mig.

Om du använder Easees lastbalansering så kommer den börja ladda på den fasen som är minst belastad när laddningen startar. Tyvärr klarar den inte att växla fas mitt under laddning (det hade nästan varit för bra) men att den känner av vilken fas som är minst belastad är tillräckligt bra i mitt tycke.

Om jag har förstått det rätt är varken laddboxar eller lastballanserade smartare än vilken teknik bilen klara av att hantera. Alla dessa 3 måste samarbeta mot samma mål och denna teknik är lite för ny för att redan vara fulländad. Fram till den dagen kommer detta vara ett problem. Anledningen som jag ser det är att man från början tog beslutet att man har en ombordladdare och den ska sköta en massa saker. Som i detta fall en 1 fas laddare. Hade man istället gått mot dumma bilar skulle laddaren suttit i boxen som då kan utvecklas utan att byta bil. Det boxen gör är att tala om för bilen hur mycket ström bilen max får ta. Sedan sitter lasballanseraren innan boxen och talar om för den om den måste minska sitt strömuttag.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Hade man istället gått mot dumma bilar skulle laddaren suttit i boxen som då kan utvecklas utan att byta bil. Det boxen gör är att tala om för bilen hur mycket ström bilen max får ta. Sedan sitter lasballanseraren innan boxen och talar om för den om den måste minska sitt strömuttag.
Det normala är väl ändå att bilen har både ombordladdare och stöd för en extern laddare. Men de externa laddarna är lite utanför ekonomin för de flesta att ha hemma.

A Avemo skrev:
Det normala är väl ändå att bilen har både ombordladdare och stöd för en extern laddare. Men de externa laddarna är lite utanför ekonomin för de flesta att ha hemma.
De nyaste rena elbilarna har ju någon typ av DC laddning och då är det ju på väg mot det jag säger men många idag köper ju hybrider som vad jag vet inte har den möjligheten än. Troligen då den tekniken är dyr och ger inte köparen så mycket. Eller att man blir lurad att köp en dyr laddbox för 3fas och lastballaserare så går det fort att ladda. Sedan står man där och det fortfarande tar 4 timmar för att få 5-10 mil körning.

snuttjulle snuttjulle skrev:
De nyaste rena elbilarna har ju någon typ av DC laddning och då är det ju på väg mot det jag säger men många idag köper ju hybrider som vad jag vet inte har den möjligheten än. Troligen då den tekniken är dyr och ger inte köparen så mycket. Eller att man blir lurad att köp en dyr laddbox för 3fas och lastballaserare så går det fort att ladda. Sedan står man där och det fortfarande tar 4 timmar för att få 5-10 mil körning.
På elbilar har det väl ändå varit så gott som standard ganska länge? CCS-kontakten är från 2012 om jag hittat rätt info. Några få laddhybrider har det. Jag vet att Mitsubishi Outlander har det till exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.