Det smidigaste är nog att flytta hällen från fas 1 till fas 3.

Använder bilen alla tre faser när den laddar?

min laddbox är på tre-fas, men E-golfen har bara två-fas-laddare onboard. Om så är fallet för dig så kan man flytta om faserna till laddboxen.

Men de är nog klokt ändå att fördela om faserna för en jämnare belastning över de tre faserna.

F Fjällgossen skrev:
Använder bilen alla tre faser när den laddar?

min laddbox är på tre-fas, men E-golfen har bara två-fas-laddare onboard. Om så är fallet för dig så kan man flytta om faserna till laddboxen.

Men de är nog klokt ändå att fördela om faserna för en jämnare belastning över de tre faserna.
Vet ej, men då den ska klara att ladda 11 kW så antar jag att den går på 3 faser. Kan kolla nästa gång bilen laddas om den drar på 3 faser. Var första gången boxen användes idag.

Vad har du för bil?

D Daniel 109 skrev:
Vad har du för bil?
Peugeot e-208

Den tycks vara standardutrustad med en enfasladdare på många marknader. Men verkar finnas även med trefas.

D Daniel 109 skrev:
Den tycks vara standardutrustad med en enfasladdare på många marknader. Men verkar finnas även med trefas.
I Sverige säljs den mig veterligen endast med 11 kW laddaren, var uppe i 10.5 kW enligt laddboxen .

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
N Nuno skrev:
I Sverige säljs den mig veterligen endast med 11 kW laddaren, var uppe i 10.5 kW enligt laddboxen .
Då ska det vara trefasladdare

Äntligen fick jag tummarna ur och gjorde en liten kontroll. Som många redan sagt så går hällen enkom på två faser Zonerna till vänster L1 och till höger L2. Även ugnen (inbyggnads) går på L1. Så försöker få tag på en elektriker som får lägga över antingen vänstra sidan av hällen till L3 eller så får ugnen flytta till L3. Lämpligaste vore att flytta hällen då uttag med vattenkokare och kaffemaskin också ligger på L1.

Är hällen och ugnen anslutna med perilex-kontakt (samma eller flera)?
I så fall kan du fixa det själv genom att koppla om i kontakten.

D Dilato skrev:
D Dilato skrev:
Hällen är inkopplad med något som ser ut som en stor telefonpropp (efter lite googling på preilex så verkar det vara det korrekta namnet :)). Ugnen är ansluten med en vanlig stickpropp (schuko).

Om du har en fullkopplad perilex i väggen kan du se här hur enkelt det skulle vara att flytta L1 till L3..
Öppen perilexkontakt med märkta anslutningar för N, L1, L2, L3 och en ledning märkt L1 framför L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har samma problem. Maxar ut första fasen. Jag tibber spotspris, så när priser är lågt vill både värmepannan och laddboxen köra samtidigt.
Kan jag inte bara skifta i laddboxen mellan L1 och L3? Eller blir det fel med lastbalaseringen?

Redigerat:
Nej. Du får börja med att beskriva ditt system innan det går att svara på om du kan skifta fas. Mellan raderna läser jag att du har en elbil som endast kan laddas enfasigt. Men vilken ström laddar du med? Och vad är storleken på dina mätarsäkringar? Och vad mer finns i huset som drar mycket ström som gör att elbilsladdningen påverkas orimligt mycket? Hur ser fasfördelningen ut?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej. Du får börja med att beskriva ditt system innan det går att svara på om du kan skifta fas. Mellan raderna läser jag att du har en elbil som endast kan laddas enfasigt. Men vilken ström laddar du med? Och vad är storleken på dina mätarsäkringar? Och vad mer finns i huset som drar mycket ström som gör att elbilsladdningen påverkas orimligt mycket? Hur ser fasfördelningen ut?
Jag Nibe bergvärmepump och en easee laddbox som är kopplad med tibber. Laddboxen är kopplad med 3fas, 20A.
Laddar med en bil som tar 11kw.
Huset är säkrat till 25A.

När priset sjunker går pumpen och boxen igång samtidigt, då maxar jag ur L1 på 25-28A. L3 ligger samtigt på 6-8A.

Lastbalaseringen stänger då av laddboxen och jag för en varning i min tibber-app.

Så frågan är; kan jag inte bara jämna ut belastningen på faserna genom att skifta på faserna i laddboxen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.