6 641 läst ·
68 svar
7k läst
68 svar
Hjälp med koppling induktionshäll
Vilken är jorden/jordar? Menar du var de sitter på stickkontakten?E elmont skrev:
Blev ingen mätning i helgen, ena grannen som jag i sommarstugan hela helgen och den andre stod o svetsade hela helgen så ville inte avbryta. Tog en liten mental paus från det hela. Som tur är funkar ju två plattor.
Efter att jag tog nya foton med blixt inuti stickkontakten var den urkopplad ett antal timmar. När jag sedan satte in den sade det
POFF och en felkod började blinka. E5. På de två trasiga plattorna alltså. Inget i huset slocknade.
Förut fanns ingen felkod men jag använder ej pga att huset slocknat vid försök.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Så brukar det se ut för många moderna häållar idag. Satte myligen in en Siemens häll i ftitidshuset. Där följde med en kabel (utan perilexkontakt) där det fanns vit pch blå ihopkopplade. Avsedda att anlutas på var sin neutral anslutning i hällen. Men byglingen mellan de två fanns förmonterad i hällen. Jag köpte ett nytt sladdställ med perilex förmonterad, och bara en neutral ledare.E Evaab skrev:
Men att överhuvudtaget få tag på en kabel som de vi ser på dina bilder, med två gröngula i kabeln är rätt exotiskt. Och det är väl tveksamt om en sådan kabel egentligen får användas. OM man nu har en krets med två separata jordanslutningar, hur håller man reda på vilken av dem som är vilken (utan att mäta) i andra änden av kabeln?
Så gjorde min också! Helt ny häll men ett demoex för 1/2 priset så den hade inte varit inkopp på 5-6 år, den funkade en stund när jag testade alla effekter sedan sa det poff och en säkring löste ut.E Evaab skrev:
Den blinkade E6 vilket betyder kortis i effekttransistorer.
(Hällen är helt svart, det som syns är en spegling av fläkten)
Så jag fick en helt nytt kretskort inmonterad utan kostnad.
Så här kollar man kortslutning med en ohmmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ring en elektriker så du får hjälp innan du bränner ned huset, om du inte vet vilken kabel som är jord ens och inte kan mäta själv; då ska du inte pyssla med el.E Evaab skrev:Vilken är jorden/jordar? Menar du var de sitter på stickkontakten?
Blev ingen mätning i helgen, ena grannen som jag i sommarstugan hela helgen och den andre stod o svetsade hela helgen så ville inte avbryta. Tog en liten mental paus från det hela. Som tur är funkar ju två plattor.
Efter att jag tog nya foton med blixt inuti stickkontakten var den urkopplad ett antal timmar. När jag sedan satte in den sade det
POFF och en felkod började blinka. E5. På de två trasiga plattorna alltså. Inget i huset slocknade.
Förut fanns ingen felkod men jag använder ej pga att huset slocknat vid försök.
Inte för att vara elak nu utan det kan gå riktigt illa om man gör fel för att man läst något på internet.
Jag ska inte mäta själv!F Festlund skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden