J J-banan skrev:
Gäller garanti om anvisning inte följs? Det är såklart mer lämpligt enligt mig bygla i hällen
Ja, det gör den. Så länge det inte orsakade skadan. Vilket det inte kan göra.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag är nyfiken på vart jordtråd nr 2 tar vägen?
Vilken är jorden/jordar? Menar du var de sitter på stickkontakten?
Blev ingen mätning i helgen, ena grannen som jag i sommarstugan hela helgen och den andre stod o svetsade hela helgen så ville inte avbryta. Tog en liten mental paus från det hela. Som tur är funkar ju två plattor.

Efter att jag tog nya foton med blixt inuti stickkontakten var den urkopplad ett antal timmar. När jag sedan satte in den sade det
POFF och en felkod började blinka. E5. På de två trasiga plattorna alltså. Inget i huset slocknade.

Förut fanns ingen felkod men jag använder ej pga att huset slocknat vid försök.
 
Från anslutningen mitt i stickproppen går det två gul/gröna, det är jordstiftet och där ska det endast sitta en tråd men du har 2???
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
returen returen skrev:
att nollan är ansluten på nollplinten och inte jord dito
samt att samtliga faser från uttaget sitter på rätta ställen och att ingen av dessa användes till något annat
Japp det är 2.
Och sitter även två på en annan, vit och blå.
 
E Evaab skrev:
Och sitter även två på en annan, vit och blå
Så brukar det se ut för många moderna häållar idag. Satte myligen in en Siemens häll i ftitidshuset. Där följde med en kabel (utan perilexkontakt) där det fanns vit pch blå ihopkopplade. Avsedda att anlutas på var sin neutral anslutning i hällen. Men byglingen mellan de två fanns förmonterad i hällen. Jag köpte ett nytt sladdställ med perilex förmonterad, och bara en neutral ledare.

Men att överhuvudtaget få tag på en kabel som de vi ser på dina bilder, med två gröngula i kabeln är rätt exotiskt. Och det är väl tveksamt om en sådan kabel egentligen får användas. OM man nu har en krets med två separata jordanslutningar, hur håller man reda på vilken av dem som är vilken (utan att mäta) i andra änden av kabeln?
 
E Evaab skrev:
Japp det är 2.
Och sitter även två på en annan, vit och blå.
??
 
E Evaab skrev:
POFF och en felkod började blinka. E5. På de två trasiga plattorna alltså.
Så gjorde min också! Helt ny häll men ett demoex för 1/2 priset så den hade inte varit inkopp på 5-6 år, den funkade en stund när jag testade alla effekter sedan sa det poff och en säkring löste ut.

Den blinkade E6 vilket betyder kortis i effekttransistorer.
(Hällen är helt svart, det som syns är en spegling av fläkten)

Så jag fick en helt nytt kretskort inmonterad utan kostnad.

Så här kollar man kortslutning med en ohmmeter.

Instruktioner för att testa kortslutning i en induktionshälls kretskort med ohmmeter; visar steg och symboler för mätning av resistans och betraktande av säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E Evaab skrev:
Vilken är jorden/jordar? Menar du var de sitter på stickkontakten?
Blev ingen mätning i helgen, ena grannen som jag i sommarstugan hela helgen och den andre stod o svetsade hela helgen så ville inte avbryta. Tog en liten mental paus från det hela. Som tur är funkar ju två plattor.

Efter att jag tog nya foton med blixt inuti stickkontakten var den urkopplad ett antal timmar. När jag sedan satte in den sade det
POFF och en felkod började blinka. E5. På de två trasiga plattorna alltså. Inget i huset slocknade.

Förut fanns ingen felkod men jag använder ej pga att huset slocknat vid försök.
Ring en elektriker så du får hjälp innan du bränner ned huset, om du inte vet vilken kabel som är jord ens och inte kan mäta själv; då ska du inte pyssla med el.

Inte för att vara elak nu utan det kan gå riktigt illa om man gör fel för att man läst något på internet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
elveteran och 2 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Ring en elektriker så du får hjälp innan du bränner ned huset, om du inte vet vilken kabel som är jord ens och inte kan mäta själv; då ska du inte pyssla med el.

Inte för att vara elak nu utan det kan gå riktigt illa om man gör fel för att man läst något på internet.
Jag ska inte mäta själv!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.