E Evaab skrev:
Jag var inte inblandad då så jag vet inte.... Köpte huset för cirka 3 år sedan
Okej, det går nog laga hällen, inget budget märke
 
E Evaab skrev:
Oj vad innebär det? Jag kollar vad i centralen? Ska det framgå där på listan om den är kopplad på tre faser? Ska kolla hur det ser ut
Den är kopplad 2 faser, går bara koppla den 1 fas eller 2. Du har säkerligen en ugn som är kopplad till 3e fasen
 
Ja gode tid nä det är i så fall om det går att byta ut ngn mindre del på ett kretskort antar jag ?
 
J J-banan skrev:
Den är kopplad 2 faser, går bara koppla den 1 fas eller 2. Du har säkerligen en ugn som är kopplad till 3e fasen
Japp det står spis/ugn på 21-23. Ej specificerat närmare. Jag har inte tittat bakom ugnen hur den är kopplad, vad för slags uttag. Ugn och micro är inbyggda. Micron är på en egen.
 
E Evaab skrev:
Ja gode tid nä det är i så fall om det går att byta ut ngn mindre del på ett kretskort antar jag ?
Men hällen har en sprickor också vid kanten så kanske lika bra att byta.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
returen returen skrev:
här kan man utgå från att sladdstället inte är korrekt

har du verkligen kollat trefasgruppen till hällen i centralen?
Vad ska jag kolla i centralen? Står spis/ugn 21-23.
 
Som tidigare påpekats bör du mäta upp spänningarna i Perilexuttaget, särskilt faserna som används av hällen. Då vet man om hällen får ström som det är nu.
 
  • Eluttagsschema för Perilexkontakt; markerar L1, L2, L3, N, och PE kontakterna, med strömstyrka för 16A och 25A.
E Evaab skrev:
Om ngn orkar efter diskussionerna som blev så får ngn ändå gärna förklara vad mina nya bilder säger er om kopplingen i min stickkontakt. Återkommer om hur det ser ut under hällen. Tack för engagemanget så här långt
Det börjar bli rörigt. Du en bild i inlägg #41 - vad visar den? Din gamla eller nya häll?

Stickproppen du har bild på i #9 är konstig, men alla dagens hällar är konstiga så den är sannolikt inte felaktigt kopplad. För att veta behöver vi se undersidan på din nuvarande häll som denna stickpropp är kopplad till.

Det är också osannolikt att du har några problem med perilexuttaget. Det kan möjligen fattas en fas men resten är troligen i din ordning. En mätning av spänningarna ger svar.

Så det finns troligen inga problem med att ansluta en ny häll här, inga dolda kostnader.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det börjar bli rörigt. Du en bild i inlägg #41 - vad visar den? Din gamla eller nya häll?

Stickproppen du har bild på i #9 är konstig, men alla dagens hällar är konstiga så den är sannolikt inte felaktigt kopplad. För att veta behöver vi se undersidan på din nuvarande häll som denna stickpropp är kopplad till.

Det är också osannolikt att du har några problem med perilexuttaget. Det kan möjligen fattas en fas men resten är troligen i din ordning. En mätning av spänningarna ger svar.

Så det finns troligen inga problem med att ansluta en ny häll här, inga dolda kostnader.
Ja sorry jag vet inte hur man redigerar inlägg. Ingen ny häll finns ännu, så alla bilder är från den nuvarande hällen. Skillnaden på bilder på stickkontakten är att jag tog nya bilder med blixt, samt lyfte lite på sladdarna för att se hur alla sladdar är anslutna
 
E Evaab skrev:
Ja sorry jag vet inte hur man redigerar inlägg. Ingen ny häll finns ännu, så alla bilder är från den nuvarande hällen. Skillnaden på bilder på stickkontakten är att jag tog nya bilder med blixt, samt lyfte lite på sladdarna för att se hur alla sladdar är anslutna
Kolla med grannen om han kan mäta uttaget så det inte är något konstigt där. Om du vill förbereda inför köp av ny häll så spara perilex kontakten så installatören kan återanvända den. Ny kabel brukar ingå
 
E elmont skrev:
Du kan ju visa hur många felaktiga anslutningsexempel du vill, det blir inte mer rätt för det.
Nu försöker jag avsluta mitt deltagande i den här tråden, det känns lite som att dunka huvudet i en vägg.
Håller med dig jag har slutat att engagera mig vissa verkar inte vilja förstå vad el är för något
 
E Evaab skrev:
Vad ska jag kolla i centralen? Står spis/ugn 21-23.
att nollan är ansluten på nollplinten och inte jord dito
samt att samtliga faser från uttaget sitter på rätta ställen och att ingen av dessa användes till något annat
 
J J-banan skrev:
Okej, det går nog laga hällen, inget budget märke
SMECK är alltid ett budgetmärke eller sämre
 
E Evaab skrev:
Ja sorry jag vet inte hur man redigerar inlägg. Ingen ny häll finns ännu, så alla bilder är från den nuvarande hällen. Skillnaden på bilder på stickkontakten är att jag tog nya bilder med blixt, samt lyfte lite på sladdarna för att se hur alla sladdar är anslutna
Och jag är nyfiken på vart jordtråd nr 2 tar vägen?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.