E elmont skrev:
Vad då två nollor? Har den det är det inte rätt. Till att det bara ska vara en nolla kommer att nollan SKA vara blå och det är den inte på exemplen.
två noll-LEDARE en till vardera induktionsmodulen är ej byglade i hällen
nollan får ha vilken färg som helst bara det är märkt nolledare
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och sådär gör vi inte i Sverige.
Gäller garanti om anvisning inte följs? Det är såklart mer lämpligt enligt mig bygla i hällen
 
Du kan ju visa hur många felaktiga anslutningsexempel du vill, det blir inte mer rätt för det.
Nu försöker jag avsluta mitt deltagande i den här tråden, det känns lite som att dunka huvudet i en vägg.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du kan ju visa hur många felaktiga anslutningsexempel du vill, det blir inte mer rätt för det.
Nu försöker jag avsluta mitt deltagande i den här tråden, det känns lite som att dunka huvudet i en vägg.
Inte jag som har tillverkat dem, säger bara att det är tillverkarens instruktion inte mitt påhitt😂
 
E Evaab skrev:
Nya foton
Jag tog bort det stiftet som inget är kopplat på för att det skulle vara tydligt (ni ser hål) .
Det är två st gröngula på samma stift i mitten. Brun och svart som inte syntes förut syns kanske nu. Alla kablar lite för långa (gissar jag), vikta och böjda mkt som jag nu lyfte lite på för att se ordentligt.
Om ngn orkar efter diskussionerna som blev så får ngn ändå gärna förklara vad mina nya bilder säger er om kopplingen i min stickkontakt. Återkommer om hur det ser ut under hällen. Tack för engagemanget så här långt
 
Man kan se att hällen är inkopplad med 2 faser och nolla och jord. Har du mätt upp spänningarna som jag skrev om tidigare? Ställ in multimetern så den mäter växelspänning och minst 450 V innan. Om man vet att spänningarna är okej kan man säkrare säga att felet finns i själva hällen.
 
  • Gilla
J-banan
  • Laddar…
E Evaab skrev:
Om ngn orkar efter diskussionerna som blev så får ngn ändå gärna förklara vad mina nya bilder säger er om kopplingen i min stickkontakt. Återkommer om hur det ser ut under hällen. Tack för engagemanget så här långt
Din häll har varit kopplad med 2 faser, sen har den ändå fungerat runt 3 år enligt dig så jag tror inte det är felkopplat. Är det bränt nånstans på ditt perilex uttag eller på nåt stift på kontakten?
 
J J-banan skrev:
Här är tex installations anvisning för en Electrolux HOI630MF helt ny från Elgiganten

[bild]

Där skall enligt anvisning bägge N ledare anslutas oavsett om det är i Nederländerna eller inte. Sen kan man såklart bygla i hällen men gäller då garanti när man inte följt anvisning
Om det är så att denna häll inte har en plint där de två nollorna kan byglas så bör man undvika att köpa den. Återkom med den installationsanvisning som finns tryckt på hällen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E Evaab skrev:
Jag har nu en induktionshäll som två plattor av fyra fungerar på efter att något brann av för några veckor sedan. Jag skulle vilja veta om ngt var felkopplat eller vad som kan ha hänt
Om hällen har funkat i flera år så är den inte fel inkopplad även om det ser lite konstigt ut i kontakten. Är där verkligen 2 st gul/grön jord kablar inkopplade, eller är det bara en lång kabel som ligger i en extra slinga?
Att 2 zoner funkar medan en säkring löser direkt när någon av dom andra 2 zonerna väljs då har du kortslutning i av effektdelarna, det sitter i regel 2 GTO tyristor till varje zon, vissa tillverkare använder MOSFET transistorer.
Så alternativet är att byta ett kretskort eller köpa ny häll.

Ett foto av märksylten så man kan se vilken modell hällen har, då kan man fråga vad en reservdel kostar.
Var i landet finns du och din häll? För närmaste serviceställe.
 
J J-banan skrev:
Din häll har varit kopplad med 2 faser, sen har den ändå fungerat runt 3 år enligt dig så jag tror inte det är felkopplat. Är det bränt nånstans på ditt perilex uttag eller på nåt stift på kontakten?
Inget synligt skadat i kontakten. Har inte kollat uttaget ännu. Men borde inte va skadat där om inte kontakten är skadad?
 
L Leif i Skåne skrev:
Om hällen har funkat i flera år så är den inte fel inkopplad även om det ser lite konstigt ut i kontakten. Är där verkligen 2 st gul/grön jord kablar inkopplade, eller är det bara en lång kabel som ligger i en extra slinga?
Att 2 zoner funkar medan en säkring löser direkt när någon av dom andra 2 zonerna väljs då har du kortslutning i av effektdelarna, det sitter i regel 2 GTO tyristor till varje zon, vissa tillverkare använder MOSFET transistorer.
Så alternativet är att byta ett kretskort eller köpa ny häll.

Ett foto av märksylten så man kan se vilken modell hällen har, då kan man fråga vad en reservdel kostar.
Var i landet finns du och din häll? För närmaste serviceställe.
Okej bra med denna info också! tror billig modell på häll:
 
  • Elspis märkplåt med modell och installationsinstruktioner, Gorenje IT61SC, 7,1 kW, tillverkad i EU.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Evaab skrev:
Okej bra med denna info också! tror billig modell på häll:
Var det elektriker som kopplade hällen när du köpte den eller fick du hjälp av vitvarumontör?
 
E Evaab skrev:
Okej bra med denna info också! tror billig modell på häll:
här kan man utgå från att sladdstället inte är korrekt

har du verkligen kollat trefasgruppen till hällen i centralen?
 
  • Gilla
Andrews
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Var det elektriker som kopplade hällen när du köpte den eller fick du hjälp av vitvarumontör?
Jag var inte inblandad då så jag vet inte.... Köpte huset för cirka 3 år sedan
 
returen returen skrev:
här kan man utgå från att sladdstället inte är korrekt

har du verkligen kollat trefasgruppen till hällen i centralen?
Oj vad innebär det? Jag kollar vad i centralen? Ska det framgå där på listan om den är kopplad på tre faser? Ska kolla hur det ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.