J J-banan skrev:
Induktionshällar brukar kräva 2st N ledare då brukar grå eller vit i 5 ledare vara extra nolla
Så är det om den är kopplad för bruk i Nederländerna, för bruk i Sverige så ska man ha en nolla in i spisen/hällen

Enligt anvisning skall de bägge kopplas in oavsett om det är i Nederländerna eller inte

J J-banan skrev:
Enligt anvisning skall de bägge kopplas in oavsett om det är i Nederländerna eller inte
I vårt system med olika faser (och inte som i Nederländerna som har 2 ggr samma fas) ska man använda en nolla som byglas i hällen/ugn.
Eftersom du inte tror mig så får du leta lite så kan jag garantera att du hittar trovärdigare personen som skriver samma sak.
På dom medföljande anslutningsanvisningarna brukar det alltid finnas olika möjligheter och för den med dubbla nollor står det att det gäller Nederländerna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
I vårt system med olika faser (och inte som i Nederländerna som har 2 ggr samma fas) ska man använda en nolla som byglas i hällen/ugn.
Eftersom du inte tror mig så får du leta lite så kan jag garantera att du hittar trovärdigare personen som skriver samma sak.
På dom medföljande anslutningsanvisningarna brukar det alltid finnas olika möjligheter och för den med dubbla nollor står det att det gäller Nederländerna.
Jag förstår dig att det räcker med bygla, men enligt tillverkarens anvisningar "har jag än sålänge sett" att båda N ledare skall anslutas till N

Men snälla i Sverige använder vi oss inte av dubbla nollor i samma grupp.
Ps
Sök här på forumet och se om du inte ändrar dig.

• Älska
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det har jag inte heller sagt

Såhär brukar det se ut, det jag försöker skriva är att enligt tillverkarens instruktioner vill de att bägge N ledare ansluts, inte att Sverige har samma system som Nederländerna
Ritning av elektrisk kopplingsschema med färgkodade kablar och instruktioner för anslutning av N-ledare enligt tillverkarens anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
E elmont skrev:
Men snälla i Sverige använder vi oss inte av dubbla nollor i samma grupp.
Ps
Sök här på forumet och se om du inte ändrar dig.
Säg att det skulle vara garantiärende och hällen är inte inkopplad enligt tillverkarens anvisningar, gäller garantin då?

• Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Säg att det skulle vara garantiärende och hällen är inte inkopplad enligt tillverkarens anvisningar, gäller garantin då?
Ja, är inkopplingsanvisningen inte kompatibel med Svenska regler ska den inte säljas på den Svenska marknaden. Och på den svenska marknaden är det en nolla som gäller.
Tittar du på spisar/hällar har dom multipla anslutningsanvisningar och då ska man följa den som gäller för det land där "apparaten" ska brukas.
Det förekommer felaktiga anvisningar och dom ska man naturligtvis INTE följa. Köper man en "apparat" som har felaktiga anvisningar ska man lämna tillbaka den och kräva att endera få det åtgärdat eller att köpet går tillbaka.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja, är inkopplingsanvisningen inte kompatibel med Svenska regler ska den inte säljas på den Svenska marknaden. Och på den svenska marknaden är det en nolla som gäller.
Tittar du på spisar/hällar har dom multipla anslutningsanvisningar och då ska man följa den som gäller för det land där "apparaten" ska brukas.
Det förekommer felaktiga anvisningar och dom ska man naturligtvis INTE följa. Köper man en "apparat" som har felaktiga anvisningar ska man lämna tillbaka den och kräva att endera få det åtgärdat eller att köpet går tillbaka.
De induktionshällar jag har installerat har alla haft 2 N ledare som det står att bägge skall anslutas till N oavsett installations alternativ

• Gilla
Lars Lundell 2
  • Laddar…
E Evaab skrev:
Nya foton
Jag tog bort det stiftet som inget är kopplat på för att det skulle vara tydligt (ni ser hål) .
Det är två st gröngula på samma stift i mitten. Brun och svart som inte syntes förut syns kanske nu. Alla kablar lite för långa (gissar jag), vikta och böjda mkt som jag nu lyfte lite på för att se ordentligt.
kan gå
men dubbla gröngula?

J J-banan skrev:

Såhär brukar det se ut, det jag försöker skriva är att enligt tillverkarens instruktioner vill de att bägge N ledare ansluts, inte att Sverige har samma system som Nederländerna
[bild]
Och sådär gör vi inte i Sverige.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J J-banan skrev:

[bild]
Den hällen är INTE avsedd för att anslutas under Svenska förhållanden.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så är det om den är kopplad för bruk i Nederländerna, för bruk i Sverige så ska man ha en nolla in i spisen/hällen
bosch har två

returen returen skrev:
bosch har två
Vad då två nollor? Har den det är det inte rätt. Till att det bara ska vara en nolla kommer att nollan SKA vara blå och det är den inte på exemplen.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den hällen är INTE avsedd för att anslutas under Svenska förhållanden.
Här är tex installations anvisning för en Electrolux HOI630MF helt ny från Elgiganten

Installationsanvisning för Electrolux HOI630MF visar anslutningsmetoder för N-ledare och andra kablar, samt minimimått för montering under köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där skall enligt anvisning bägge N ledare anslutas oavsett om det är i Nederländerna eller inte. Sen kan man såklart bygla i hällen men gäller då garanti när man inte följt anvisning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.