5 839 läst ·
68 svar
6k läst
68 svar
Hjälp med koppling induktionshäll
I vårt system med olika faser (och inte som i Nederländerna som har 2 ggr samma fas) ska man använda en nolla som byglas i hällen/ugn.J J-banan skrev:
Eftersom du inte tror mig så får du leta lite så kan jag garantera att du hittar trovärdigare personen som skriver samma sak.
På dom medföljande anslutningsanvisningarna brukar det alltid finnas olika möjligheter och för den med dubbla nollor står det att det gäller Nederländerna.
Jag förstår dig att det räcker med bygla, men enligt tillverkarens anvisningar "har jag än sålänge sett" att båda N ledare skall anslutas till NE elmont skrev:I vårt system med olika faser (och inte som i Nederländerna som har 2 ggr samma fas) ska man använda en nolla som byglas i hällen/ugn.
Eftersom du inte tror mig så får du leta lite så kan jag garantera att du hittar trovärdigare personen som skriver samma sak.
På dom medföljande anslutningsanvisningarna brukar det alltid finnas olika möjligheter och för den med dubbla nollor står det att det gäller Nederländerna.
Det har jag inte heller sagt
Såhär brukar det se ut, det jag försöker skriva är att enligt tillverkarens instruktioner vill de att bägge N ledare ansluts, inte att Sverige har samma system som Nederländerna
Såhär brukar det se ut, det jag försöker skriva är att enligt tillverkarens instruktioner vill de att bägge N ledare ansluts, inte att Sverige har samma system som Nederländerna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, är inkopplingsanvisningen inte kompatibel med Svenska regler ska den inte säljas på den Svenska marknaden. Och på den svenska marknaden är det en nolla som gäller.J J-banan skrev:
Tittar du på spisar/hällar har dom multipla anslutningsanvisningar och då ska man följa den som gäller för det land där "apparaten" ska brukas.
Det förekommer felaktiga anvisningar och dom ska man naturligtvis INTE följa. Köper man en "apparat" som har felaktiga anvisningar ska man lämna tillbaka den och kräva att endera få det åtgärdat eller att köpet går tillbaka.
De induktionshällar jag har installerat har alla haft 2 N ledare som det står att bägge skall anslutas till N oavsett installations alternativE elmont skrev:Ja, är inkopplingsanvisningen inte kompatibel med Svenska regler ska den inte säljas på den Svenska marknaden. Och på den svenska marknaden är det en nolla som gäller.
Tittar du på spisar/hällar har dom multipla anslutningsanvisningar och då ska man följa den som gäller för det land där "apparaten" ska brukas.
Det förekommer felaktiga anvisningar och dom ska man naturligtvis INTE följa. Köper man en "apparat" som har felaktiga anvisningar ska man lämna tillbaka den och kräva att endera få det åtgärdat eller att köpet går tillbaka.
kan gåE Evaab skrev:Nya foton
Jag tog bort det stiftet som inget är kopplat på för att det skulle vara tydligt (ni ser hål) .
Det är två st gröngula på samma stift i mitten. Brun och svart som inte syntes förut syns kanske nu. Alla kablar lite för långa (gissar jag), vikta och böjda mkt som jag nu lyfte lite på för att se ordentligt.
men dubbla gröngula?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Den hällen är INTE avsedd för att anslutas under Svenska förhållanden.J J-banan skrev:
Här är tex installations anvisning för en Electrolux HOI630MF helt ny från ElgigantenE elmont skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där skall enligt anvisning bägge N ledare anslutas oavsett om det är i Nederländerna eller inte. Sen kan man såklart bygla i hällen men gäller då garanti när man inte följt anvisning