Elkludde skrev:
Inget av ex är fel det blir olika inkoppling beroende hur shunten är placerad i förhållande till rören,man gör inga usvängar till shunten
Tror du det ska du läsa på lite om tex ESBEs shuntar.

Man kan inte med samma typ av shunt välja om inloppen ska vara bredvid varandra eller mittemot varandra. Tittar du på en lös shunt blir det uppenbart

Har kopplat en antal shuntar o alla funkar ,man kan ha anslutningarna olika beroende hur systemet är byggt
Och därmed vrida shunten o det gäller ESBE 3 vägs shuntar

Har Du monterat shunt ?

Matss skrev:
Det är aldrig försent att lära sig mer ;) Kolla tex [länk]

På sid 34 finns installationsexempel.
Ja där står vad Du behöver veta och vad jag tidigare försökt förklara,men det har tydligen inte gått fram Det finns alltså många olika möjligheter att montera denna shunt

Det jag motsätter mig är att du påstår att man kan koppla enligt #18 vilket jag hela tiden påstått är fel. Även enligt ESBE

Matss skrev:
Det jag motsätter mig är att du påstår att man kan koppla enligt #18 vilket jag hela tiden påstått är fel. Även enligt ESBE
För det första har jag det kopplat så o det har alltid funkat utmärkt ,för det andra kan jag inte se att det är fel enligt ESSBE Är det möjligen så att du vill kassera mitt förslag bara för att du är FORUMGUD och varit på FORUMET längre än Jag och skrivet 3400 inlägg?

Elkludde, ibland är det bäst att tyst ta sig ut snett åt sidan. Din koppling i #18 är inte korrekt eller bra, jag förstår att den fungerar på ett sätt som skenbart ger ett resultat i rätt riktning och man kan nöja sig med det, men påstå inte att den går att försvara tekniskt fullt ut. Har nog inget med antal inlägg odyl att göra Matss är insatt och kunnig i de här frågorna, vi kan ta hans inlägg för sanna i vad jag kan bedöma de allra flesta fall.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Jag vill absolut inte kassera något av nån annan anledning än att det är fel. Fördelen med forumet är väl just att lära sig mer? Om du kollar på ESBEs inkopplingsförslag så ser du att tilloppen alltid ligger bredvid varandra. Monterar du den med tilloppen mittemot varandra får du ett stort dödläge i mitten och 180 grader mellan fult stängd och fullt öppen.

Matss skrev:
Ja men för att inte få cirkulation i expansion så måste du ansluta högre än nivån i expansion.

Sen har du fortfarande shunten ansluten fel, skifta gul och röd på senaste bilden.
Men detta inlägg angående att ansluta ovanför kärlet,har jag inte fått någon förklaring till aldrig sett eller hört talas om detta tidigare och hur skulle dessutom funka

Nu känns det som att Du försöker hitta fel på mina inlägg ;)

Annars är det standard kallkoppling jag menar. Då måste man ansluta ångröret från toppen av systemet till toppen av exp. och ett rör från botten av tanken till botten av exp. Ångröret ska vattnet stå still i, ansluts det lågt på exp. kommer exp. att varmhållas mer än varmkoppling och hela vitsen med kopplingen går förlorad.

Jag gör ett förtydligande då jag såg att de förra skisserna kunde missuppfattas

alt 1
layout system 14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

alt 2
layout system 15.jpg
Skapa konto

har jag fortfarande sviter av gårdagens ölkonsumption :confused:
så behöver jag nog ett förtydligande var jag har otur när jag tänker:(

/Erik

Båda alt är bra, men komplettera med ett ångrör ut från expansion på båda.

Sen bör röret ovan tankarna luta så att du inte får luftfickor

Matss skrev:
Båda alt är bra, men komplettera med ett ångrör ut från expansion på båda.

Sen bör röret ovan tankarna luta så att du inte får luftfickor
Och ångröret går ut i toppen på expositionen samt ut på taket enligt alt 2 OK
Sen förstår jag inte vitsen med att ångröret skall gå till toppen på expansionen enligt Alt 2

Kanske va otydlig där, båda alt ska ha ett rör från övre del av exp. ut på taket. På alt 1 görs det lämpligen med en T-koppling på röda röret, även skvallerröret kan kopplas ihop med ett T om de är dåligt med muffar på exp.

Vitsen med att ångröret ansluts högt på expansion är att hetvattnet inte ska stiga till expansion dvs självcirkulation. Då är det ingen vits med att ansluta kallt på systemet

Det vanligaste o enklaste torde vara såhär
princip expantion.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.