Hej jag har köpt en intilliggande lägenhet. Jag undar om ni kan hjälpa mig med att tolka denna konstruktionsritningen jag fått fram från arkivet. Vilka väggar är bärande? Jag ska riva den väggen jag ringat in.
All hjälp hade uppskattats
Allt gott folks
All hjälp hade uppskattats
Allt gott folks
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Det är inte helt lätt att avgöra utifrån bara den ritningen om det inte är en vanlig villa i trä av nyare konstruktion skulle jag säga.G Gele skrev:
Normalt sett borde den inte vara bärande om den går längsmed takstolarna, och dessa är normal spännvidd och inte avväxlade på ngt konstigt sätt (brukar isf vara en hjärtevägg längs med huskroppen).
Är det en våning ovanpå så beror det förstås också på hur den är konstruerad.
Sen beror det lite på ålder av huset (ritningen ser gammal ut) - nyare hus är oftast mer standardmässiga så det kan vara lättare.
Man kan också få ledtrådar baserat på tjocklek och material i den väggen.
Men är det en lägenhet i et flerbostadshus, av äldre typ och dessutom lägenheter eller vind som tar last ovanpå så hade jag tagit in en konstruktör/ingenjör som fått kika på det på plats
Det är ett lägenhethus, en lägenhet övanför och vind. Huset är från 1942, väggen som ska rivas är av tegel, det står i beskrivningen. Skulle tro att väggen är 25-30 cm tjock..klaskarlsson skrev:
Det är inte helt lätt att avgöra utifrån bara den ritningen om det inte är en vanlig villa i trä av nyare konstruktion skulle jag säga.
Normalt sett borde den inte vara bärande om den går längsmed takstolarna, och dessa är normal spännvidd och inte avväxlade på ngt konstigt sätt (brukar isf vara en hjärtevägg längs med huskroppen).
Är det en våning ovanpå så beror det förstås också på hur den är konstruerad.
Sen beror det lite på ålder av huset (ritningen ser gammal ut) - nyare hus är oftast mer standardmässiga så det kan vara lättare.
Man kan också få ledtrådar baserat på tjocklek och material i den väggen.
Men är det en lägenhet i et flerbostadshus, av äldre typ och dessutom lägenheter eller vind som tar last ovanpå så hade jag tagit in en konstruktör/ingenjör som fått kika på det på plats
Jag har meddelat föreningen, oc de sa att jag skulle maila mina planer till dem. Sen skulle de ta ställning till de. Men jag har fått dessa ritningar från kommunarkivet. Men kan inte tolka konstruktionsritningen..Pjosk75 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Räcker det inte med att ta upp en dörr i väggen för att kunna slå ihop lägenhterna?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du som bostadsrättsinnehavare skallG Gele skrev:
1 ansöka om lov att bygga om bostadsrättsföreningens egendom då stommen i huset inte är din utan Föreningens
2 via en byggnadstekniska fackman som kan skriva intyg att det är OK att ändra väggen detta för att föreningen inte ska drabbas av att du gör något så att fastigheten som är föreningens skadas och alla medlemmar drabbas av ditt arbete.
3 anlita någon som kan besiktiga ventilationen som får andra förutsättningar och detta är också föreningens inte din.
4 om tvist uppstår så har hyresnämnden inte gett någon som ansökt om överprövning rätt.
5 är du fortfarande intresserad av att bygga om så lycka till