Hej jag har köpt en intilliggande lägenhet. Jag undar om ni kan hjälpa mig med att tolka denna konstruktionsritningen jag fått fram från arkivet. Vilka väggar är bärande? Jag ska riva den väggen jag ringat in.
All hjälp hade uppskattats
Allt gott folks Konstruktionsritning av lägenhet med en inringad vägg för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsritning med detaljerad sektion för fönsterbalk och principsektion för väggar med text och anvisningar om byggmaterial och armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
G Gele skrev:
Hej jag har köpt en intilliggande lägenhet. Jag undar om ni kan hjälpa mig med att tolka denna konstruktionsritningen jag fått fram från arkivet. Vilka väggar är bärande? Jag ska riva den väggen jag ringat in.
Allt gott folks[bild][bild]
Det är inte helt lätt att avgöra utifrån bara den ritningen om det inte är en vanlig villa i trä av nyare konstruktion skulle jag säga.

Normalt sett borde den inte vara bärande om den går längsmed takstolarna, och dessa är normal spännvidd och inte avväxlade på ngt konstigt sätt (brukar isf vara en hjärtevägg längs med huskroppen).
Är det en våning ovanpå så beror det förstås också på hur den är konstruerad.

Sen beror det lite på ålder av huset (ritningen ser gammal ut) - nyare hus är oftast mer standardmässiga så det kan vara lättare.

Man kan också få ledtrådar baserat på tjocklek och material i den väggen.

Men är det en lägenhet i et flerbostadshus, av äldre typ och dessutom lägenheter eller vind som tar last ovanpå så hade jag tagit in en konstruktör/ingenjör som fått kika på det på plats

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är inte helt lätt att avgöra utifrån bara den ritningen om det inte är en vanlig villa i trä av nyare konstruktion skulle jag säga.

Normalt sett borde den inte vara bärande om den går längsmed takstolarna, och dessa är normal spännvidd och inte avväxlade på ngt konstigt sätt (brukar isf vara en hjärtevägg längs med huskroppen).
Är det en våning ovanpå så beror det förstås också på hur den är konstruerad.

Sen beror det lite på ålder av huset (ritningen ser gammal ut) - nyare hus är oftast mer standardmässiga så det kan vara lättare.

Man kan också få ledtrådar baserat på tjocklek och material i den väggen.

Men är det en lägenhet i et flerbostadshus, av äldre typ och dessutom lägenheter eller vind som tar last ovanpå så hade jag tagit in en konstruktör/ingenjör som fått kika på det på plats
Det är ett lägenhethus, en lägenhet övanför och vind. Huset är från 1942, väggen som ska rivas är av tegel, det står i beskrivningen. Skulle tro att väggen är 25-30 cm tjock..

BirgitS
Så tjocka tegelväggar är ofta bärande. Lägenhetsskiljande väggar är också ofta bärande.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Det är alltså i en bostadsrättsförening detta gäller? Har du fått tillstånd av bostadsrättsföreningen att riva väggen?

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det är alltså i en bostadsrättsförening detta gäller? Har du fått tillstånd av bostadsrättsföreningen att riva väggen?
Jag har meddelat föreningen, oc de sa att jag skulle maila mina planer till dem. Sen skulle de ta ställning till de. Men jag har fått dessa ritningar från kommunarkivet. Men kan inte tolka konstruktionsritningen..

Eftersom det verkar vara en konstruktionsritning så är den bärande. K-ritningar visar bara dom väggar som är bärande eller stomstabiliserande. Så den kan du inte riva utan vidare

• Gilla
Anden1494
  • Laddar…
AXS
Är du säker på tjockleken?

Tror annars att streckade=icke bärande.
Bor i ett hus som är 10 år yngre med väldigt lika väggar och där är streckade 12cm och icke bärande.

Räcker det inte med att ta upp en dörr i väggen för att kunna slå ihop lägenhterna?

BirgitS
AXS AXS skrev:
Är du säker på tjockleken?

Tror annars att streckade=icke bärande.
Bor i ett hus som är 10 år yngre med väldigt lika väggar och där är streckade 12cm och icke bärande.
I det här fallet verkar det handla om materialet i väggen. Streckat = tegel med cementblandat bruk. Se andra bilden.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
BirgitS BirgitS skrev:
I det här fallet verkar det handla om materialet i väggen. Streckat = tegel med cementblandat bruk. Se andra bilden.
Skrev lite tokigt, ursäkta.

Menade bara att de tunnare väggarna i tegel inte är bärande, inte att strecken i sig betyder icke bärande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
det var Inte hans fråga

G Gele skrev:
Allt gott folks[bild][bild]
Du som bostadsrättsinnehavare skall
1 ansöka om lov att bygga om bostadsrättsföreningens egendom då stommen i huset inte är din utan Föreningens
2 via en byggnadstekniska fackman som kan skriva intyg att det är OK att ändra väggen detta för att föreningen inte ska drabbas av att du gör något så att fastigheten som är föreningens skadas och alla medlemmar drabbas av ditt arbete.
3 anlita någon som kan besiktiga ventilationen som får andra förutsättningar och detta är också föreningens inte din.
4 om tvist uppstår så har hyresnämnden inte gett någon som ansökt om överprövning rätt.
5 är du fortfarande intresserad av att bygga om så lycka till

S SvenJov skrev:
det var Inte hans fråga
Om det första kravet i en process är godkännande så är det väsentligt
Om inte så finns 100% fog för att förverka Bostadsrätten så frågan är relevant

L lenaa skrev:
Om det första kravet i en process är godkännande så är det väsentligt
Om inte så finns 100% fog för att förverka Bostadsrätten så frågan är relevant
Frågan var om en vägg var bärande eller inte. Han frågade inte om man behövde tillstånd för att riva. Fattar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.