Vi har sedan ett par månader tillbaka flyttat in i ett hus med krypgrund. Är första erfarenheten med krypgrund och har nu efter vintern inspekterat krypgrunden och hittat följande misstänkta angrepp. Är det mögel på alla bilderna eller är det något annat som syns?

Hälsningar Orolig
 
  • Närbild av en träregel med synliga fuktskador och mögelfläckar, fäst med spikar mot en träskiva i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träpanel med synliga fibrer och ådringar, belyst av solljus, som visar variation i träets textur och färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med fuktskada och mögelfläckar, synlig spikrad och trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en masonitskiva som fästs med en träregel och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel och fiberboard i närbild på en vägg under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träbjälke i ett tak med en rå yta och skarv mot en MDF-skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träskiva med spår av fukt och mögel, tydliga springor och färgförändringar syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Ja, det är lite vitmögel och möjligen lite svartmögel på någon bild. Ser rätt bra ut för en krypgrund.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, det är lite vitmögel och möjligen lite svartmögel på någon bild. Ser rätt bra ut för en krypgrund.
De mörka partierna på bilderna är alltså inte nödvändigtvis svartmögel. Om inte vad kan det då vara?

Det är de gråa banden och mörka fläckarna på reglarna som jag är mest orolig över på grund av att de är väldigt prevalent i krypgrunden
 
Düsseldorff
K kalujen skrev:
De mörka partierna på bilderna är alltså inte nödvändigtvis svartmögel. Om inte vad kan det då vara?

Det är de gråa banden och mörka fläckarna på reglarna som jag är mest orolig över på grund av att de är väldigt prevalent i krypgrunden
De mörka fläckarna kan vara mögel. Men åtminstone en av de ser mera ut som typ bruk eller spackel. Det tydligt avmarkerade fältet ser inte ut som mögel alls. Det uppför sig inte på det sättet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K kalujen skrev:
Vi har sedan ett par månader tillbaka flyttat in i ett hus med krypgrund. Är första erfarenheten med krypgrund och har nu efter vintern inspekterat krypgrunden och hittat följande misstänkta angrepp. Är det mögel på alla bilderna eller är det något annat som syns?

Hälsningar Orolig
En del av det som ses i bilderna kan mycket väl vara mögel, så som benämns vitmögel och svartmögel, även om begreppen i sak inte är vetenskapliga. Bra är att fuktmäta krypgrunden med hygrometer och fuktkvotsmätare. Avfuktare, om sådan behövs, tar inte bort möglet men hindrar att det fortsätter växa och att nytt tillkommer.
 
Tack för svaren! Vi har två avfuktare PD150 och krypgrunden är 165 kvm men de är 16 år gamla. Vi har bokat tid för en tekniker att komma och inspektera så får vi ett utlåtande
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
K kalujen skrev:
Tack för svaren! Vi har två avfuktare PD150 och krypgrunden är 165 kvm men de är 16 år gamla. Vi har bokat tid för en tekniker att komma och inspektera så får vi ett utlåtande
Acetec PD-150 hade på den tiden de såldes mindre kapacitet. Det var en typ av mindre sorptionsavfuktare. Älvsbyhus testade att installera dessa i sina hus, många gånger med mindre bra resultat eftersom kapaciteten inte var tillräcklig. Till en början så drogs inte heller torrluftslangar eller kanaler, vilket gjorde att den avfuktade luften inte kunde spridas tillräckligt. Till 165 kvm hade jag på den tiden rekommenderat en PD-400. En sorptionsavfuktare som är 16 år gammal kan ha tjänat ut helt eller delvis. Just dessa avfuktare kan jag på mina fem fingrar så ställ gärna frågor. Krypgrundens till synes bra skick, måste bero på att avfuktarna funnits där. Annars brukar det se ganska mycket sämre ut, till riktigt illa.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Acetec PD-150 hade på den tiden de såldes mindre kapacitet. Det var en typ av mindre sorptionsavfuktare. Älvsbyhus testade att installera dessa i sina hus, många gånger med mindre bra resultat eftersom kapaciteten inte var tillräcklig. Till en början så drogs inte heller torrluftslangar eller kanaler, vilket gjorde att den avfuktade luften inte kunde spridas tillräckligt. Till 165 kvm hade jag på den tiden rekommenderat en PD-400. En sorptionsavfuktare som är 16 år gammal kan ha tjänat ut helt eller delvis. Just dessa avfuktare kan jag på mina fem fingrar så ställ gärna frågor. Krypgrundens till synes bra skick, måste bero på att avfuktarna funnits där. Annars brukar det se ganska mycket sämre ut, till riktigt illa.
Nä det stämmer, vi har inga kanaler monterade. Vi har haft en tekniker på plats och mätt. Han sa att det idag såg väldigt bra ut och var tort men även han påpekade att luftavfuktarna kan vara på slutklämmen varför vi haft början på angrepp. Blir nog att montera en ny avfuktare men jag har beställt fuktmätare så vi ska bättre övervakning över tid. Teknikern som var till oss noterade också att luften som avfuktarna blåste ut inte kändes varm och sa att den skulle det om den fungerade normalt.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
K kalujen skrev:
Nä det stämmer, vi har inga kanaler monterade. Vi har haft en tekniker på plats och mätt. Han sa att det idag såg väldigt bra ut och var tort men även han påpekade att luftavfuktarna kan vara på slutklämmen varför vi haft början på angrepp. Blir nog att montera en ny avfuktare men jag har beställt fuktmätare så vi ska bättre övervakning över tid. Teknikern som var till oss noterade också att luften som avfuktarna blåste ut inte kändes varm och sa att den skulle det om den fungerade normalt.
Ja, luften, den sk våtluften som ska blåsas ut utomhus ska hålla ca 35-40 grader. Är den svalare än så, då kan PTC element inne i avfuktaren ha gått sönder. Är luften ut uppåt 60-70 grader så är sorptionsmaterialet slut, eller så har spjällfunktionen slutat att fungera, så att både sorptionsmaterial och PTC element kan ta skada.
 
Düsseldorff
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Ja, luften, den sk våtluften som ska blåsas ut utomhus ska hålla ca 35-40 grader. Är den svalare än så, då kan PTC element inne i avfuktaren ha gått sönder. Är luften ut uppåt 60-70 grader så är sorptionsmaterialet slut, eller så har spjällfunktionen slutat att fungera, så att både sorptionsmaterial och PTC element kan ta skada.
Spelar det någon roll om "sorptionsmaterialet" tar skada om det ändå är "slut"?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Spelar det någon roll om "sorptionsmaterialet" tar skada om det ändå är "slut"?
Om sorptionsmaterialet utsätts för mycket hög värme, så som kan ske om det inte fuktas upp av processluften, då förlorar det kapacitet att adsorbera fukt. Värmen från PTC elementen kommer då inte att kunna driva ut så mycket fukt som annars. Det blir slöseri med energi och dyrt. Kunskapen är bra och lite som ett måste att ha om man nu vill kunna kontrollera och så själv. Att inneha kunskapen kan spara ett antal tusenlappar. Din fråga är ganska retorisk så jag svarar inte direkt på den.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.