blackadder skrev:
Så en helt oerfaren lägenhetsinnehavare skulle alltså efter två veckors självstudier fixa ett helt badrum på två veckor?

Beroende på om det finns hiss eller inte och någorlunda parkeringsmöjligheter så skulle bara rivningen te sig oöverstiglig för mig.

Sen ska rörmokaren in (fast det kan man kanske fixa själv efter ytterligare ett par dagars googlande?)och elektrikern.

Sen är det bara på med skivor på väggarna, flytspackla, tätskikta, sätta plattor, foga, sätta lister, montera inredning. Och sist men inte minst, sjunga nationalen medan man provskiter....

Ja, nog fan behöver man semester om man klarar det på två veckor.
Öh??? Det var ett badrum på 3, 5 kvadrat (2*1, 75 m) inte ett litet villabadrum på 6, 5 ellrt ett större på 12...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
sunqan skrev:
Öh??? Det var ett badrum på 3, 5 kvadrat (2*1, 75 m) inte ett litet villabadrum på 6, 5 ellrt ett större på 12...
Ja?

• Gilla
jebe
  • Laddar…
Hyra av maskin på en badrums offert? Varför inte speca upp service bil, (hoppsan det görs visst redan) csn lån, avsatt tid för att plugga standarder, osv
Jag vill se timkostnad, antal timmar, materialet jag köper. Alla kostnader hantverkaren har ska ligga under timkostnad.
Eller är det något väsentligt jag missat

• Gilla
Beltis och 1 till
  • Laddar…
Real7 skrev:
Hyra av maskin på en badrums offert? Varför inte speca upp service bil, (hoppsan det görs visst redan) csn lån, avsatt tid för att plugga standarder, osv
Jag vill se timkostnad, antal timmar, materialet jag köper. Alla kostnader hantverkaren har ska ligga under timkostnad.
Eller är det något väsentligt jag missat
Varför inte ett i förtid avslutat bokslut med verksamhetsberättelse?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
oceanis skrev:
Lite förvånad om du inte ser problemet med att binda kapital i bolaget istället för att ha likvida medel. Det är ju inte ovanligt att maskiner kostar långt över 25000 kronor vilket då samtidigt också innebär att du inte får skriva av dom direkt utan måste lägga dom som en investering och göra avskrivningar.Om du ska ha ett antal större och dyrare maskiner så har du ju snart bundit stora pengarna som du kunde ha till nyttigare saker i din verksamhet.

Och ännu mindre förstår jag det om du sen inte tänker ta betalt av kunden för dina maskiner som du köpt in utan ska hålla låga timpriser och samtidigt maskiner gratis....verkar vara lite Ebberöds bank. För om du inte tycker man ska låta kunden betala hyran som ett hyrbolag tar ut så måste du ju mena att du inte själv ska ta hyra/kostnad..........????

En hyrd maskin drar du av direkt i projektet och kostnaden hamnar där den egentligen hör hemma och det är den huvudsakliga orsaken till att dom stora gör det och inte för att dom har projektanställda inne under bygget.
Hallå ja.... vi pratar om badrumsrenovering och som jag skrivit tidigare....

Har man inte följande maskiner i sin bil så bör man nog sadla om och ge sig in i en annan bransch:

Saneringsfräs att fräsa bort lim och fixrester.
Bilmaskin. (Inget monster behövs)
Omrörare.
Kakelskärare.
Vinkelslip.
Vattensåg.

VAD mer kan behövas ???

Självfallet kan jag köpa att man ibland får hyra specialmaskiner som används ett fåtal ggr per år men om jag så bara nyttjar min saneringsfräs 1gång i månaden så är den betald inom ett år jämfört med att hyra den...

Kostnaden för den normala verktyg & maskinparken bakar man ju in i timdebiteringen. :)

• Gilla
Real7 och 2 till
  • Laddar…
blackadder skrev:
Ja?
Tre och en halv veckas arbete PLUS rörmokare ovanpå? För treochenhalv kvadrat??? Rim och reson?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
sunqan skrev:
Tre och en halv veckas arbete PLUS rörmokare ovanpå? För treochenhalv kvadrat??? Rim och reson?
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar?

Paul-Staffanstorp skrev:
VAD mer kan behövas ???
Denna ser rätt dyr ut. Jag lämnade in en eller två plattor för att vattenskära in en signatur i en platta, som man sen fogade. Men man kanske vill ha det "in-house".
http://www.aselemek.com/index.php?id=579

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nerre skrev:
Även om det är fastprisoffert är det väl bättre att få "Arbetskostnad 100 h á 700 kr" än "Arbetskostnad 70 000 kr"?

Framförallt om man ska jämföra offerter eller se om offerten verkar rimlig är det ju intressant att veta om firman har räknat med 100 timmar á 700 spänn eller 200 timmar á 350 spänn.
skulle inte tro det va......
Lämnas ett fastpris så är det det som gäller, hur jag räknat, vilka marginaler jag har osv. osv lär förbli mina hemligheter och är inget som varken kunder eller konkurrenter har med att göra.

Så tror jag dom flesta entreprenörer resonerar.

oceanis skrev:
Lite förvånad om du inte ser problemet med att binda kapital i bolaget istället för att ha likvida medel. Det är ju inte ovanligt att maskiner kostar långt över 25000 kronor vilket då samtidigt också innebär att du inte får skriva av dom direkt utan måste lägga dom som en investering och göra avskrivningar.Om du ska ha ett antal större och dyrare maskiner så har du ju snart bundit stora pengarna som du kunde ha till nyttigare saker i din verksamhet.

Och ännu mindre förstår jag det om du sen inte tänker ta betalt av kunden för dina maskiner som du köpt in utan ska hålla låga timpriser och samtidigt maskiner gratis....verkar vara lite Ebberöds bank. För om du inte tycker man ska låta kunden betala hyran som ett hyrbolag tar ut så måste du ju mena att du inte själv ska ta hyra/kostnad..........????

En hyrd maskin drar du av direkt i projektet och kostnaden hamnar där den egentligen hör hemma och det är den huvudsakliga orsaken till att dom stora gör det och inte för att dom har projektanställda inne under bygget.
Vilka maskiner som behövs till ett badrum kostar mer än 25tkr?

Det stämmer som du säger att de stora byggbolagen "alltid" hyr sina maskiner. De har ett helt annat behov av att styra kostnaden till rätt projekt än vad den lilla firman har. En enmans- eller tvåmansfirma tappar väldigt mycket tid på att springa och hyra verktyg hela tiden. Dessutom blir det i slutändan dyrare att hyra än att köpa. De maskiner man inte använder slits ju inte och bör därmed hålla längre. Både Cramo och Ramirent ligger med en rörelsemarginal på 15-17% de senaste tre åren; det är pengar som kan "hållas kvar" hos hantverkaren. I den marginalen har dessutom Cramo och Ramirent redan betalat sina ca 1400 anställda som inte tillför bygget ett ruttet lingon. Det finns därmed mycket pengar att spara (och därmed tjäna) om en hantverkare har egna verktyg. Du pratar om att binda kapital, men det finns ju inte så mycket annat att stoppa kapitalet i än verktyg och fordon. Ett byggbolag har sällan behov av några stora investeringar av annat slag.

Priset tycker jag också är väl tilltaget. Men priset 400 kr+ moms är lågt tilltaget inom tullarna. De flesta tar 450-500+ moms för olika hantverkare. En rörmokare kan begära upp till 600 + moms. Ett fast pris brukar generellt vara lite tilltaget mot ett löpande pris med för och nackdelar.

Angående hyra av utrustning så hade jag snickare en gång som inte hade hunnit hyra arbetslampor . De fick låna mina några dagar innan de kom med hyreslampor. Jag kan förstå att man vill debitera stor som liten kund för kostnader för "hantverkaren" Men var ska gränsen gå och vad ska en hantverkare förväntas hålla med? Är det rot avdraget som har bidragit till det här då hyra av maskin väl inte ingår?

Redigerat:
blackadder skrev:
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar?
Du menar alltså på fullt allvar att det skulle vara ett jättearbete bara att riva ett badrum på 3, 5 kvadrat?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
sunqan skrev:
Du menar alltså på fullt allvar att det skulle vara ett jättearbete bara att riva ett badrum på 3, 5 kvadrat?
Nu handlade det väl inte bara om rivning?

Patrik_Hed skrev:
Nu handlade det väl inte bara om rivning?
Mitt inlägg var en reaktion på blackadders...

Paul-Staffanstorp skrev:
Hallå ja.... vi pratar om badrumsrenovering och som jag skrivit tidigare....

Har man inte följande maskiner i sin bil så bör man nog sadla om och ge sig in i en annan bransch:

Saneringsfräs att fräsa bort lim och fixrester.
Bilmaskin. (Inget monster behövs)
Omrörare.
Kakelskärare.
Vinkelslip.
Vattensåg.

VAD mer kan behövas ???

Självfallet kan jag köpa att man ibland får hyra specialmaskiner som används ett fåtal ggr per år men om jag så bara nyttjar min saneringsfräs 1gång i månaden så är den betald inom ett år jämfört med att hyra den...

Kostnaden för den normala verktyg & maskinparken bakar man ju in i timdebiteringen. :)
Nu blandar du väl i ihop höns och morötter......;);)
Svaret handlar inte om vilka maskiner man behöver till en badrumsrenovering, utan svaret hänför sig till en annan diskussion och är ett svar på ett inlägg där man anser att en hantverkare mer eller mindre ska äga alla maskiner. Och att man inte skall ta in firmor till jobb som hyr maskiner.
Det handlar helt enkelt inte om vad man behöver till ett badrum.

Sen som jag skrivit tidigare i tråden, så får ju kunden ha så mycket förstånd att denne kan använda en miniräknare och slå samman summorna på en offert och se vad totalpriset blir och sen jämföra med andra offerter, alternativt avstå om det blir för dyrt.

Det spelar ju egentligen ingen roll om man har en offert som säger 1 kr arbete och 100000 hyra eller 100000 arbete och 1 kr hyra. (om det inte skall vara rot naturligtvis) för det är ju slutsumman för ett fullgott arbete som är intressant. Och vi pratar om offerter inte att man försöker salta fakturor, så kunden kan avstå offerten det står ju denne fritt.

Men kontentan i svaret var att alla kostnader hamnar på kunden oavsett om du köper maskiner eller hyr maskiner.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.