22 007 läst ·
116 svar
22k läst
116 svar
HJÄLP! Har jag fått en vansinnig offert?
Var har jag skrivit att man behöver maskiner för 25 000 till ett badrum??????????? Jag kan inte själv hitta det så du kanske kan vägleda mig!Sam_u_El skrev:Vilka maskiner som behövs till ett badrum kostar mer än 25tkr?
Det stämmer som du säger att de stora byggbolagen "alltid" hyr sina maskiner. De har ett helt annat behov av att styra kostnaden till rätt projekt än vad den lilla firman har. En enmans- eller tvåmansfirma tappar väldigt mycket tid på att springa och hyra verktyg hela tiden. Dessutom blir det i slutändan dyrare att hyra än att köpa. De maskiner man inte använder slits ju inte och bör därmed hålla längre. Både Cramo och Ramirent ligger med en rörelsemarginal på 15-17% de senaste tre åren; det är pengar som kan "hållas kvar" hos hantverkaren. I den marginalen har dessutom Cramo och Ramirent redan betalat sina ca 1400 anställda som inte tillför bygget ett ruttet lingon. Det finns därmed mycket pengar att spara (och därmed tjäna) om en hantverkare har egna verktyg. Du pratar om att binda kapital, men det finns ju inte så mycket annat att stoppa kapitalet i än verktyg och fordon. Ett byggbolag har sällan behov av några stora investeringar av annat slag.
Den diskussion mitt svar hänförde sig till handlade inte specifikt till badrumsrenovering utan var ett svar till ett annat inlägg och var mer generellt till en byggare.
Även en liten firma har behovet att styra sina kostnader till rätt projekt om du påstår något annat så hävdar jag att du har fel. Om du köper materiel, bil, maskiner eller vad det än är så ska det ju belasta kunden. Om du själv har köpt sakerna så kommer det som ett generellt pålägg p dina timmar men om du köper eller hyr för en speciell kund så kommer det på dennes faktura. Precis samma sak för för en stor eller liten firma.
Saker man använder konstant och hela tiden tar man naturligtvis in och lägger som pålägg men saker som används bara ibland finns ju ingen anledning att äga själv.
De 25000 hänförde sig till ett halvt basbelopp som jag höftade till, kunde naturligtvis skrivit 22 250 kr. Eftersom det är gränsen för direktavskrivning (om man inte kan använda treårsregeln, men det lär bli svårt för en sällan använd maskin)
Och oavsett om det är en byggfirma eller något annat så kan det väl inte vara ett självändamål att man måste stoppa pengarna i bilar och maskiner som du skriver. Det är i min värld bättre att ha likvida medel på banken än i en maskin som används två gånger om året. Och vad gäller verktyg så diskuterar vi inte hammare och skruvdragare hoppas jag.
Redigerat:
Du har nog missförstått inläggen, min uppfattning av vad som skrivits i tråden är just det att diskussionen handlat om "vanliga verktyg". Det var ju just att den aktuella offerten (som diskuteras i tråden) innehöll en post på maskinhyra som ifrågasattes.oceanis skrev:Svaret handlar inte om vilka maskiner man behöver till en badrumsrenovering, utan svaret hänför sig till en annan diskussion och är ett svar på ett inlägg där man anser att en hantverkare mer eller mindre ska äga alla maskiner. Och att man inte skall ta in firmor till jobb som hyr maskiner.
Det handlar helt enkelt inte om vad man behöver till ett badrum.
Nä jag har inte missförstått något alls utan jag har varit med i tråden från början, så om du läser hela tråden själv och följer de olika svängningarna och inläggen så förstår du nog sammanhangen.Nerre skrev:
Det finns en post på maskinhyra i offerten men vi vet inget om vad det är. För mig är verktyg mindre saker som hammare, skruvdragare och det som en hantverkare har som "personliga" grejor, Medan maskiner är något som normalt används av flera olika personer dvs större Hilti, en padda, en vattenkap etc......
Och maskin hyra i en renovering som här i tråden innebär utbilning av golv kan ju vara allt ifrån just en Hilti till en container att stoppa det utbilade materialet i när man väl har bilat. I detta fallet finns container som egen post men i övrigt vet vi ju inte vad som behövts för att göra jobbet.
Så du bör nog själv följa tråden och svaren och försöka förstå vad det är man svarar på
Redigerat:
Det är just följt tråden från början jag har gjort. Jag har dessutom kollat igenom tråden en gång till nu för att vara på den säkra sidan och jag är säker på min tolkning samtidigt som jag inser att vissa inlägg kan, om de ses enskilt och inte som kommentarer till tidigare inlägg, tolkas som du gjort.
Problemet med att svara på ett inlägg som inte direkt är kopplad till huvudfrågan är att man inte ser tråden av den debatten som uppstår i det sidospåret.Nerre skrev:Det är just följt tråden från början jag har gjort. Jag har dessutom kollat igenom tråden en gång till nu för att vara på den säkra sidan och jag är säker på min tolkning samtidigt som jag inser att vissa inlägg kan, om de ses enskilt och inte som kommentarer till tidigare inlägg, tolkas som du gjort.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det lustiga är att vi är flera stycken som ser det på samma sätt och du är ensam om att se det på ditt sätt oceanis 
Tråden handlar om offert på ett badrum med maskinhyra inskrivet och det behövs i normala fall ingen maskin som inte hantverkaren bör ha i sin bil för då är han verkligen i fel bransch.
Tråden handlar om offert på ett badrum med maskinhyra inskrivet och det behövs i normala fall ingen maskin som inte hantverkaren bör ha i sin bil för då är han verkligen i fel bransch.
Ensam är jag nog inte !
Men det spåret jag diskuterade började i inlägg nr 16 och hänför sig i grunden till en annan medlems påstående att man alltid skall välja bort firmor som hyr sina maskiner.
Att det blir sidospår i en tråd är vanligt men jag ska försöka tänka på att man uppenbart inte ska svara på sådant för att inte förvilla er andra, bättre att inte skriva något....

Men det spåret jag diskuterade började i inlägg nr 16 och hänför sig i grunden till en annan medlems påstående att man alltid skall välja bort firmor som hyr sina maskiner.
Att det blir sidospår i en tråd är vanligt men jag ska försöka tänka på att man uppenbart inte ska svara på sådant för att inte förvilla er andra, bättre att inte skriva något....
Du kommenterar där inlägg 13, och jag (och uppenbarligen flera andra) har tolkat inlägg 13 som att det handlar om verktyg som är "normala" för det jobb som ska göras.
Det visas också i inlägg 30 som är ett svar på inlägg 16.
Precis som jag skrev senare: Om en firma som pysslar med badrumsrenoveringar inte har de verktyg som behövs för en badrumsrenovering, hur ofta gör de då egentligen badrumsrenoveringar? (Och som andra har påpekat: Hur mycket tid lägger de på att åka och hyra verktyg?)
Precis som jag skrev senare: Om en firma som pysslar med badrumsrenoveringar inte har de verktyg som behövs för en badrumsrenovering, hur ofta gör de då egentligen badrumsrenoveringar? (Och som andra har påpekat: Hur mycket tid lägger de på att åka och hyra verktyg?)
OK vi lägger ner diskussionen för vi pratar ju uppenbart olika saker !!Nerre skrev:Du kommenterar där inlägg 13, och jag (och uppenbarligen flera andra) har tolkat inlägg 13 som att det handlar om verktyg som är "normala" för det jobb som ska göras.
Jag pratar i generella termer för en byggare och det är uppenbart något vissa inte klarar av så vi slutar helt enkelt här med den delen.
Vad man behöver till en badrumsrenovering är en helt annan sak och kan variera från enkla handverktyg till stora maskiner, helt beroende på vad som skall göras och de ursprungliga förutsättningarna. Om du skall välta väggar, bila golv och gräva ur behövs vissa verktyg och vissa maskiner, men om du bara ska kakla om ett befintligt badrum krävs naturligtvis enklare hjälpmedel. Det tror jag de flesta begriper som är här inne.
Jag avslutar härmed denna tråd för min del !
Nu ska jag försöka lösa bygget av en fabrik i Kina istället, hälsning från Oceanis i Beijing (35 grader varmt)
73500kr för arbete inkl. målning, exkl. vvs och exkl. el.
Sen moms på det.
Det ger vid en timpeng på 400kr exkl. moms över 183h för 3,5m2 badrum.
Jag som inte ens är yrkessnickare skulle klara det på betydligt färre timmar.
Du måste ta in fler offerter.
Sen moms på det.
Det ger vid en timpeng på 400kr exkl. moms över 183h för 3,5m2 badrum.
Jag som inte ens är yrkessnickare skulle klara det på betydligt färre timmar.
Du måste ta in fler offerter.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Att spekulera i hur många timmar det är räknat på är ju helt irrelevant. Du har fått ett pris, hör med fler.
Paul-Staffanstorp skrev:Det lustiga är att vi är flera stycken som ser det på samma sätt och du är ensam om att se det på ditt sätt oceanis
Tråden handlar om offert på ett badrum med maskinhyra inskrivet och det behövs i normala fall ingen maskin som inte hantverkaren bör ha i sin bil för då är han verkligen i fel bransch.![]()
Inte så ofta jag skriver men läser dagligen på detta forum.
Enligt skall man ha en hel del verktyg i sin bil om man renoverar badrum, kan du mycket tacksamt "rabbla" upp dom verktyg du tycker att jag ska ha i min bil för exempelvis badrum.
Då vi renoverar badrum till 90% av av vår tid sett på ett år vore det kul att se/höra vad du tycker ska ingå ?
Är inte ute efter att kriga utan mer för att utvecklas.
Redigerat av moderator:
Det företag som min arbetsgivare har ett nära samarbete med, och gör allt i badrummen (förutom el och rör) hyr många av sina maskiner.
Vi jobbar åt alla möjliga kunder. BRF, privat, kommun, osv.
Inte för att "ta sida" i diskussionen angående hyra eller äga. Bara ett tillägg!
Vi jobbar åt alla möjliga kunder. BRF, privat, kommun, osv.
Inte för att "ta sida" i diskussionen angående hyra eller äga. Bara ett tillägg!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag förutsätter verkligen att du vet vad du ska ha för maskiner om du nu renoverar så pass mycket våtutrymme.Lingström skrev:Inte så ofta jag skriver men läser dagligen på detta forum.
Enligt skall man ha en hel del verktyg i sin bil om man renoverar badrum, kan du mycket tacksamt "rabbla" upp dom verktyg du tycker att jag ska ha i min bil för exempelvis badrum.
Då vi renoverar badrum till 90% av av vår tid sett på ett år vore det kul att se/höra vad du tycker ska ingå ?
Är inte ute efter att kriga utan mer för att utvecklas.
www.lingstroms.se
I annat fall kan du läsa inlägg #50 där jag enkelt skrev upp en del av de saker jag iaf har i min bil och som jag nog anser att man bör ha om man pysslar med våtrum eftersom de används så pass mycket så det inte finns ekonomi i att köra och hyra dessa när de behövs...
Men att dra upp en lista på ALLT man behöver ha det orkar jag inte med...
Så, nu vet vi att det finns hantverkare som hyr sina verktyg och dom som inte gör det.
Jag har också alla verktyg som behövs för att bygga ett badrum men inte fan vill ni erkänna mig som hantverkare för det.
Kan vi enas om att det är helt irrelevant för sakfrågan ("är offerten vansinnig") hur man väljer att anskaffa verktygen?
Jag har också alla verktyg som behövs för att bygga ett badrum men inte fan vill ni erkänna mig som hantverkare för det.
Kan vi enas om att det är helt irrelevant för sakfrågan ("är offerten vansinnig") hur man väljer att anskaffa verktygen?