22 007 läst ·
116 svar
22k läst
116 svar
HJÄLP! Har jag fått en vansinnig offert?
Det innebär att du direkt skulle välja bort Skanska, NCC, JM; Veidekke och alla andra bolag i Sverige!!!Lutte skrev:Anser det fortfarande vara fel! Att man inte väljer att ha egna verktyg ska inte falla på kunden.
Jag hade direkt valt bort ett företag som inte har verktygen till ett jobb dom ska göra! För äger dom inte specifika verktyg för att göra sitt jobb är dom då verkligen rätt firma för jobbet?
Jag personligen som yrkesman skäms lite varje gång man hyr banala saker som en sketen Hilti för 15k och dom gånger vi är tvungna att hyra inte drabbar det kunden utan det är en utgift för oss när vi råkar vara en maskin kort.
Så jag hade vägrat ta in en firma som står utan verktyg som bara vill maximera vinst under rot tiden. Mer intresserade av vinst än ett långsiktigt företagande.
Du vet nog inte vad du talar om faktiskt. Alla hyr sina maskiner oavsett om det är en Hilti för 15 Kkr eller en vinkelslip för 2 Kkr. Och kanske dom stora i synnerhet....
Det finns olika anledningar till det hela, alltifrån rena bokföringsmässiga där du kan debitera projektet direkt till att man inte använder en viss maskin tillräckligt ofta för att binda kapital i den. Och naturligtvis för alla vet att dom försvinner ur bilar och containrar hela tiden.
Om du som företagare inte vet detta så skulle jag nog valt bort dig istället för att du inte optimerar dina utgifter och ser till att du har ett välmående företag.
Sen är det skitsnack hela tiden här på BH om huruvida man skall hyra eller inte. Oavsett om du hyr eller inte så skall det betalas på något sätt för det finns inga "fria luncher" ens för bygghantverkare. Så om du lägger det i timpriset eller tar upp det som en särskild post så ska det betalas av kunden.
Jag förstår faktiskt inte varför man inte bara förkastar ett anbud man tycker är för högt och ber att få in fler från andra hantverkare.
Marknaden styr ju tillgång och efterfrågan och om kunden tycker något är dyrt så är det ju bara att avböja erbjudandet.
Marknaden styr ju tillgång och efterfrågan och om kunden tycker något är dyrt så är det ju bara att avböja erbjudandet.
Problemet, som jag har sett flera vittna om här på BH, är att det är svårt att hitta företag som vill lämna offerter.
Har för mig att det så sent som häromveckan var nån som skrev i nån tråd här om att han kontaktat 10 företag för att få offert på ett jobb. Han fick 2 offerter. Och jag har för mig att den ena av dem inte ens var på rätt jobb....
Så om man då bara får en offert så vill man ju veta hur rimligt priset är, så man vet hur mycket det är värt att försöka hitta en annan firma som gör jobbet.
Har för mig att det så sent som häromveckan var nån som skrev i nån tråd här om att han kontaktat 10 företag för att få offert på ett jobb. Han fick 2 offerter. Och jag har för mig att den ena av dem inte ens var på rätt jobb....
Så om man då bara får en offert så vill man ju veta hur rimligt priset är, så man vet hur mycket det är värt att försöka hitta en annan firma som gör jobbet.
Om detta är fallet så är det ju marknaden som är sådan att de som har tid eller kan ta sig tid att göra arbete då kan ta mer betalt. Om nu TS har oerhört bråttom så kostar det då naturligtvis mer än om TS kan vänta in dåliga tider när priserna går ner.....Nerre skrev:Problemet, som jag har sett flera vittna om här på BH, är att det är svårt att hitta företag som vill lämna offerter.
Men det är bara TS som kan bestämma vad han/hon vill betala och vad han/hon vill betala för.
Tillgång och efterfrågan har alltid styrt priserna....så är det tyvärr.
Det är klart att det är svårt att få offerter, väldigt många privatkunder har inget underlag på det de vill göra, de vill inte att det ska kosta något och de vill ha allt extremt pedantiskt utfört, så klart. Men kalkylen går inte ihop, hantverkare tjänar inga berg med guld, speciellt inte de som jobbar mot privatpersoner.
Problemet är inte egentligen att hantverkare är dyra, problemet EGENTLIGEN är att folk tjänar för dåligt och betalar för mycket skatt. Hantverkaren i detta fall tjänar nog knappt 10-12% när allt är klart, trots att offerten var "dyr"
Vill inte göra detta till en politisk diskussion men faktum kvarstår.
Problemet är inte egentligen att hantverkare är dyra, problemet EGENTLIGEN är att folk tjänar för dåligt och betalar för mycket skatt. Hantverkaren i detta fall tjänar nog knappt 10-12% när allt är klart, trots att offerten var "dyr"
Vill inte göra detta till en politisk diskussion men faktum kvarstår.
Nej offerter är det svårt att få. Däremot är företag väldigt bra på att skicka fakturor. Bara i vår har jag vid två tillfällen (från två olika företag) varit med om att få dubbla fakturor för samma jobb. Ena gången var det inte ens samma slutsumma!
Diskussionen om att hanverkaren tar betalt för hya av verktygs vara eller icke vara är en spännande följetong....
Jag kan förstå om man måste hyra bilmaskin. Det är en ganska stor pjäs som kostar en hel del pengar....
Däremot kan jag tycka att andra vanliga verktyg ska vara självklara... Men som sagt var... man tar betalt för allting...
I timpriset finns även tanken, slitage på verktygen.
Jag kan förstå om man måste hyra bilmaskin. Det är en ganska stor pjäs som kostar en hel del pengar....
Däremot kan jag tycka att andra vanliga verktyg ska vara självklara... Men som sagt var... man tar betalt för allting...
I timpriset finns även tanken, slitage på verktygen.
Problemet med överpriser finns inte bara hos hantverkare, det finns i alla brancher där kunderna är dåligt insatta. Även inom t.ex. hemelektronik har det ju förr varit enorma skillnader i pris på samma vara i olika butiker. Nu har sajter som Prisjakt gjort att skillnaderna minskat lite grann, men helt har de inte försvunnit.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Priset låter dyrt men jag har aldrig anlitat någon firma för en badrumsrenovering.
När en hantverkare säger att han har möjlighet att börja omgående ringer iaf mina varningsklockor. Stor risk att firman då drar till med ett fantasipris eller anlitar underleverantörer med okänt omdöme. Då är det lätt att resultatet inte blir bra enligt mina erfarenheter.
Ta alltid in två-tre offerter på ett jobb och låt sedan firmorna veta att du tar in pris från fler håll. Då är risken mindre att de försöker blåsa dig tror jag.
De gånger jag anlitat hantverkare har jag begärt fast pris med ÄTA för tilläggsarbeten. Då har det stått specat på fakturan vilka verktygskostnader som funnits för arbetet. Där antar jag att slitage på maskiner som ägs av hantverkaren ingår. Att någon hyrt en maskin för ett jobb har jag aldrig varit med om.
Använd Hantverksformuläret.
När en hantverkare säger att han har möjlighet att börja omgående ringer iaf mina varningsklockor. Stor risk att firman då drar till med ett fantasipris eller anlitar underleverantörer med okänt omdöme. Då är det lätt att resultatet inte blir bra enligt mina erfarenheter.
Ta alltid in två-tre offerter på ett jobb och låt sedan firmorna veta att du tar in pris från fler håll. Då är risken mindre att de försöker blåsa dig tror jag.
De gånger jag anlitat hantverkare har jag begärt fast pris med ÄTA för tilläggsarbeten. Då har det stått specat på fakturan vilka verktygskostnader som funnits för arbetet. Där antar jag att slitage på maskiner som ägs av hantverkaren ingår. Att någon hyrt en maskin för ett jobb har jag aldrig varit med om.
Använd Hantverksformuläret.
1. Det är helt ointressant om hantverkaren hyr maskiner eller inte. Det är hans eget val och inget att ha några synpunkter på. Fokusera på totalpriset.
2. Får man ett fastpris kan man inte förvänta sig att få antalet timmar specificerade. Antingen arbetar man på löpande räkning och har en öppen timredovisning + ett estimat av total tid ELLER så har man ett fast pris och då är tjänsteleveransen en blackbox sett till antalet förbrukade timmar.
2. Får man ett fastpris kan man inte förvänta sig att få antalet timmar specificerade. Antingen arbetar man på löpande räkning och har en öppen timredovisning + ett estimat av total tid ELLER så har man ett fast pris och då är tjänsteleveransen en blackbox sett till antalet förbrukade timmar.
Även om man kanske inte kan förvänta sig det så kan man begära att få timmarna specade. Hantverkaren måste ju ha kommit fram till det fasta priset på arbetskostnaden på nåt sätt. Sen att man inte kan få det billigare om hantverkaren gör det snabbare är en annan femma, men hantverkarens pris på arbetet är ju gjort på en uppskattning och den uppskattningen borde han kunna redovisa.
Vill hantverkaren inte speca det så väljer man nån annan. Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Jag efterfrågar en ordentligt specad offert, kan inte hantverkaren tillhandahålla det så väljer jag nån annan.
Vill hantverkaren inte speca det så väljer man nån annan. Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Jag efterfrågar en ordentligt specad offert, kan inte hantverkaren tillhandahålla det så väljer jag nån annan.
Hyra verktyg, jag skulle påstå att skälet är konkurens.
Låt säga att du hyr in Bronislaws bygg för 370:- per timme, Bronislaw äger inga verktyg utan hyr allt och lägger på sina procent. du tycker det är självklart för Bronislaw var ju så billig.(han är ju inte heller från Sverige, så det är ju synd om honom)
Du funderar på Jörgens bygg men han ska ha 430:- per timme och det är på tok för dyrt för dig, även om verktyg ingår, (men det är det ju klart att det gör, hur kan en hantverkare jobba utan verktyg tycker du?)
Bronislaw gör sitt jobb, och för att utföra detta har han 3 kusiner på plats för att hjälpa till, arbetet tar en vecka x 4 man, samt att de behöver fler maskiner.
Jörgen gör samma jobb men han har haft en professionell riv firma där som miljödeponerat riv massorna, det tar han 12% för (hutlöst tycker du) Jörgens jobb tar 2 veckor, men du debiteras mindre tid och bättre utfört arbete.
Jörgerns slutsats kommer bli att, hmm de tycker det är för dyrt när jag debiterar verktygen per timme så om jag tar bort det och visar dom fakturor så får jag samma konkurrensfördel som Bronislaws bygg och jag kan äntligen få betalt ordentligt för verktygsinköpen.
Låt säga att du hyr in Bronislaws bygg för 370:- per timme, Bronislaw äger inga verktyg utan hyr allt och lägger på sina procent. du tycker det är självklart för Bronislaw var ju så billig.(han är ju inte heller från Sverige, så det är ju synd om honom)
Du funderar på Jörgens bygg men han ska ha 430:- per timme och det är på tok för dyrt för dig, även om verktyg ingår, (men det är det ju klart att det gör, hur kan en hantverkare jobba utan verktyg tycker du?)
Bronislaw gör sitt jobb, och för att utföra detta har han 3 kusiner på plats för att hjälpa till, arbetet tar en vecka x 4 man, samt att de behöver fler maskiner.
Jörgen gör samma jobb men han har haft en professionell riv firma där som miljödeponerat riv massorna, det tar han 12% för (hutlöst tycker du) Jörgens jobb tar 2 veckor, men du debiteras mindre tid och bättre utfört arbete.
Jörgerns slutsats kommer bli att, hmm de tycker det är för dyrt när jag debiterar verktygen per timme så om jag tar bort det och visar dom fakturor så får jag samma konkurrensfördel som Bronislaws bygg och jag kan äntligen få betalt ordentligt för verktygsinköpen.
Jag tror att tveksamheten handlar om att om man behöver hyra in verktygen som behövs för jobbet, hur stor erfarenhet har man då av den typen av jobb?
Badrumsrenoveringar är ju inget direkt ovanligt jobb, en firma som regelbundet jobbar med sånt borde utan problem kunna äga de verktyg som krävs.
Är det specialverktyg som man använder 1-2 gånger om året så är det förståeligt, men är det nåt man jobbar med regelbundet måste det var bökigt att varje vecka behöva åka och hyra den där bilmaskinen?
Badrumsrenoveringar är ju inget direkt ovanligt jobb, en firma som regelbundet jobbar med sånt borde utan problem kunna äga de verktyg som krävs.
Är det specialverktyg som man använder 1-2 gånger om året så är det förståeligt, men är det nåt man jobbar med regelbundet måste det var bökigt att varje vecka behöva åka och hyra den där bilmaskinen?
Hej, vad har du för årslön?Badrums skrev:
Funderat på att ta 6 veckor ledigt, två veckor för att läsa på hur du ska göra och planera och göra inköp.
Två veckor för att göra i ordning toan.
Och det som sen återstår av insparade pengar minus utebliven lön (kanske en 40-60') använder du till en skön utlandsresa på de två sista veckorna.
Jag vet mycket väl vad jag talar om. Men då ur mitt perspektiv som tydligen är fel. Att ncc, Peab och jätteföretag hyr sina maskiner förstår jag fullkomligt eftersom dom måste vara väldigt flexibla i både antalet projektanställda och vilken typ av jobb dom räknar hem för tillfället.oceanis skrev:Det innebär att du direkt skulle välja bort Skanska, NCC, JM; Veidekke och alla andra bolag i Sverige!!!
Du vet nog inte vad du talar om faktiskt. Alla hyr sina maskiner oavsett om det är en Hilti för 15 Kkr eller en vinkelslip för 2 Kkr. Och kanske dom stora i synnerhet....
Det finns olika anledningar till det hela, alltifrån rena bokföringsmässiga där du kan debitera projektet direkt till att man inte använder en viss maskin tillräckligt ofta för att binda kapital i den. Och naturligtvis för alla vet att dom försvinner ur bilar och containrar hela tiden.
Om du som företagare inte vet detta så skulle jag nog valt bort dig istället för att du inte optimerar dina utgifter och ser till att du har ett välmående företag.
Sen är det skitsnack hela tiden här på BH om huruvida man skall hyra eller inte. Oavsett om du hyr eller inte så skall det betalas på något sätt för det finns inga "fria luncher" ens för bygghantverkare. Så om du lägger det i timpriset eller tar upp det som en särskild post så ska det betalas av kunden.
Ser inga problem med att man som mindre företagare binder kapital i verktyg och maskiner istället för att ha en löpande kostnad av personal som åker och hyr/återlämnar maskiner på räknade jobb för då har man en kostnad först för maskinen och sen för personal som åker fram o åter, för inte göra det på sin egna fritid. Även om det tar 30minuter till cramo så har man förlorat bra mycket mer i effektiv arbetstid.
På ett löpande projekt så försvinner kostnaden för personalen men maskinhyran kvarstår och vad tycker kunden om att kafferasten helt plötsligt tog 1,5h istället för låt oss säga 30min?
Ett effektivt utfört arbete är enligt mig ett sett att både behålla och värva nya kunder.
Vad hade du personlig tyckt om en vvs'are kommer till dig akut för en ledning har brustit i din källare och så kommer han med en tom skåpbil och far sedan och hyr maskinerna han behöver? Antar att du hade blivit måttligt oimponerad, men satans också bokföringsmässigt är han en klippa!