vägen är 135 cm bred och ca 200 lång som ni ser är 10x30 plattor och det är både hörnen är delad plattor och även en liten bit plattor på slutet.
hur många timmar är rimliga att sätta dem? alltså en plattsättare. sen han har lagt en kakellist.
.
hur många timmar är rimliga att sätta dem? alltså en plattsättare. sen han har lagt en kakellist.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag var inte hemma så vet tyvärr inte när han kom idag, han brukar komma kl 7,00. men vi får säga att han har kommit kl 10 och han gick kl 18,10 alltså ca 7-8 timmar :x
han har börjat kakla från tisdag fortfarande inte klar än?
han har börjat kakla från tisdag fortfarande inte klar än?
skulle gärna vilja veta många åsikter, han har börjat i tisdags, men han hade inte blivit klar med gips i hörnet o hylla. han brukar lämna det svårast på slutet. alltså från i tisdags gips och folie i hylla och hörnet och kakel på andra vägar förutom runt fönster och duschen och plats för toalett hänge ca 118x53 några andra ställe som behöver delade kakel. kl 07-19 ca 10-11 timmar. ska prata imorgon med honom. :sly:
135 x 217 cm
135 x 217 cm
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Så han blandar jobbet? Sätter kakel på delar av en vägg, innan alla väggar är färdiga med gips och tätskikt?
Lite udda arbetsgång, men jag är inget proffs. Det gör givetvis att det blir svårare att bedöma tidsåtgången.
Lite udda arbetsgång, men jag är inget proffs. Det gör givetvis att det blir svårare att bedöma tidsåtgången.
i torsdags hade han gjort en rak väg utan några delad kakel som är ca 217 cm men han hade inte gjort det klar.
sen idag den här väggen , jag tycker att idag han hade jobbat mycket bättre än föra vecka, min man hade sagt till hans chef om att det går väldigt långsam.
sen idag den här väggen , jag tycker att idag han hade jobbat mycket bättre än föra vecka, min man hade sagt till hans chef om att det går väldigt långsam.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag har hållit på flera veckor nu och har raden längst ned kvar, men jag är ingen plattsättare. Mycket tid går åt planering och att lösa "konstigheter" som lister, håltagningar, nischer, ytterhörn etc. Allt sådant förväntar man ju sig att en proffsplattis skall lösa snabbt. Men det ska ju bli bra också. Alla snabbjobbare gör inte bra jobb.
Är det löpande räkning?
Är det löpande räkning?
På en normal arbetsdag med avstängd telefon, sätter man väggarna i ett "standardbadrum", (låt säga 5-7 m2 golv, således runt 20 väggar), med en platta som varken är åt skogen för stor för eller mosaik på dåliga ark. I slutet av dagen har man kanske sparat några jobbiga håltagningar, och t ex smyg (insida), dock sitter den eventuella ytterhörnslisten på plats,
Dagen efter kelar man till det sista på väggarna, och kanske lägger hela golvet (max 4-5h), som har en golvbrunn.
Dagen efter det fogar man allers (om det inte anses olämpligt pga färgvalen på fog eller likn.), hård- och mjukfog (om man inte satte den i går). Man slutar tidigt och på vägen hem ringer man rörmokarn och frågar varför i h**e han inte är där än.
I samtliga uppskattningar jag gjorde utgår jag från kriterier nummer ett - högsta möjliga kvalitet och noggrannhet (högre än dagens standard) samt enligt gängse reglemente och rekommendation.
Dagen efter kelar man till det sista på väggarna, och kanske lägger hela golvet (max 4-5h), som har en golvbrunn.
Dagen efter det fogar man allers (om det inte anses olämpligt pga färgvalen på fog eller likn.), hård- och mjukfog (om man inte satte den i går). Man slutar tidigt och på vägen hem ringer man rörmokarn och frågar varför i h**e han inte är där än.
I samtliga uppskattningar jag gjorde utgår jag från kriterier nummer ett - högsta möjliga kvalitet och noggrannhet (högre än dagens standard) samt enligt gängse reglemente och rekommendation.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Han verkar jobba ostrukturerat som sagt eftersom inte alla väggar görs klart med skivor och tätskikt innan kakling. Dessutom använder väl ingen plattläggare kakelkryss?
Kakellisten sätts först i fixet och hålls på plats av det. Den har en kant som sätts under kakelplattan. Er verkar ha fästs efteråt eftersom det sitter tejp där.
Du behöver kontrollera hur han gör vid kritiska genomföringar som tex golvbrunn och vattenrör. Viktigt att tätskiktet blir rätt där. Om du inte är hemma får du be honom dokumentera med foton så du vet att det är rätt utfört.
Kakellisten sätts först i fixet och hålls på plats av det. Den har en kant som sätts under kakelplattan. Er verkar ha fästs efteråt eftersom det sitter tejp där.
Du behöver kontrollera hur han gör vid kritiska genomföringar som tex golvbrunn och vattenrör. Viktigt att tätskiktet blir rätt där. Om du inte är hemma får du be honom dokumentera med foton så du vet att det är rätt utfört.
Hej!
Jag förstår dina funderingar och arbetet verkar gå långsamt.
På en arbetsdag bör en van plattsättare kunna sätta plattorna på alla väggarna i ett normalt badrum. Sedan kanske en halv dag för golvet så med lite marginal bör det inte tar mer än två dagar att sätta både golv och väggar. Fast en van plattsättare använder nog inte heller kakelkryss så jag är tveksam till om ni verkligen har en van plattsättare hos er?
Jag blir också lite fundersam på kakellisten - varför är den tejpad? En kakellist har en kant som ska sitta under kakelplattorna och då ska ingen tejp behövas.
/Krille
Jag förstår dina funderingar och arbetet verkar gå långsamt.
På en arbetsdag bör en van plattsättare kunna sätta plattorna på alla väggarna i ett normalt badrum. Sedan kanske en halv dag för golvet så med lite marginal bör det inte tar mer än två dagar att sätta både golv och väggar. Fast en van plattsättare använder nog inte heller kakelkryss så jag är tveksam till om ni verkligen har en van plattsättare hos er?
Jag blir också lite fundersam på kakellisten - varför är den tejpad? En kakellist har en kant som ska sitta under kakelplattorna och då ska ingen tejp behövas.
/Krille
Överlag är min bedömning att han verkar vara antigen dum i huvudet och maskar för att tjäna mer pengar. Eller är han inte en plattsättare, inte ens i närheten.
MEN tejpen som grabbarna nämnde.. obs jag försvarar inte pappskallen nu... men när det begav sig i detta yrket så hade jag ibland tejp för att alu-ytterhörnslisten i bland va lite bångstyriga, dom ville av olika skäl inte alltid va exakt där jag ville. Då kunde man trycka till den med lite maskeringstejp. Jag gissar att hans orsak är nåt liknande. Eller tänker han att tejpen är den permanenta fästanordningen? Bara måla tejpen med vit matt färg?
TS: kan ni inte bara be han dra åt h*****? Har ni betalt nåt? Vad fick ni för tidsplan? Vad sa offerten? Är han medlem i någon av organisationerna ("godkänd" som det kallas i folkmun)? Har ni tagit några referenser? Tätskiktet verkar heta nåt med "Kera..." vad mer? Kerakoll? Har samma person gjort tätskikt? Har han totalentreprenad?
Svara där, så ska jag försöka hjälpa!
MEN tejpen som grabbarna nämnde.. obs jag försvarar inte pappskallen nu... men när det begav sig i detta yrket så hade jag ibland tejp för att alu-ytterhörnslisten i bland va lite bångstyriga, dom ville av olika skäl inte alltid va exakt där jag ville. Då kunde man trycka till den med lite maskeringstejp. Jag gissar att hans orsak är nåt liknande. Eller tänker han att tejpen är den permanenta fästanordningen? Bara måla tejpen med vit matt färg?
TS: kan ni inte bara be han dra åt h*****? Har ni betalt nåt? Vad fick ni för tidsplan? Vad sa offerten? Är han medlem i någon av organisationerna ("godkänd" som det kallas i folkmun)? Har ni tagit några referenser? Tätskiktet verkar heta nåt med "Kera..." vad mer? Kerakoll? Har samma person gjort tätskikt? Har han totalentreprenad?
Svara där, så ska jag försöka hjälpa!
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Det är väl Kerasafe från Kiilto, som bla. säljs på Bauhaus. Men det är väl deras "proffsmärke".jebe skrev:
Som sagt kakelkryss finns väl inte på kartan för proffs.