22 007 läst ·
116 svar
22k läst
116 svar
HJÄLP! Har jag fått en vansinnig offert?
Ja du kan begära det men du kan inte förvänta dig att få ett fast pris OCH timmar specificerade. Förväntar du dig det har du bara visat att du inte förstår de grundläggande skillnaderna mellan prismodellerna. Du blandar ihop två oförenliga prismodeller. Ett av alla skäl till detta är att säljaren då exponerar sin riskmarginal och den har du inte med att göra.Nerre skrev:Även om man kanske inte kan förvänta sig det så kan man begära att få timmarna specade. Hantverkaren måste ju ha kommit fram till det fasta priset på arbetskostnaden på nåt sätt. Sen att man inte kan få det billigare om hantverkaren gör det snabbare är en annan femma, men hantverkarens pris på arbetet är ju gjort på en uppskattning och den uppskattningen borde han kunna redovisa.
Vill hantverkaren inte speca det så väljer man nån annan. Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Jag efterfrågar en ordentligt specad offert, kan inte hantverkaren tillhandahålla det så väljer jag nån annan.
Om du inte kan tänka dig att validera det fasta priset genom att ta in andra offerter (vilket är det enda rätta sättet) utan istället själv vill göra en bedömning utifrån en specifikation så föreslår jag att du kör en fuling och först begär en offert på löpande räkning och därefter när nu är överens säger att "bra, detta vill jag handla men jag vill ha ett fastpris".
Dessutom, du klarar inte av att göra en rimlighetsbedömning baserat på en specificerad offert, du måste ändå ta in ytterligare offerter för att vara "säker".
Nerre skrev:Jag tror att tveksamheten handlar om att om man behöver hyra in verktygen som behövs för jobbet, hur stor erfarenhet har man då av den typen av jobb?
Badrumsrenoveringar är ju inget direkt ovanligt jobb, en firma som regelbundet jobbar med sånt borde utan problem kunna äga de verktyg som krävs.
Är det specialverktyg som man använder 1-2 gånger om året så är det förståeligt, men är det nåt man jobbar med regelbundet måste det var bökigt att varje vecka behöva åka och hyra den där bilmaskinen?
se mitt exempel med Bronislaw.
Nej, men då väljer jag som sagt var en annan leverantör.MathiasS skrev:
Det är inte enbart pris och kvalitet på arbetet som styr hur man väljer vem man köper av, även bemötandet spelar in. Många gånger spelar bemötandet mer in än priset. (Det är därför folk betalar dricks på krogen, för att de är nöjda med bemötandet, inte för att de tyckte att priset var lågt.)
Tyvärr verkar en del branscher ha missat det här med att vara "service minded".
Vi kan väl säga att det låter ganska dyrt och att du nog har pengar på att tjäna om du tar in fler offerter.
Jag tror inte heller att det är ovanligt att om man som hantverkare, om man får en förfrågan på ett jobb trots att man inte riktigt har tid, så kan man ändå slänga iväg en offert på väldigt högt pris. En stor chansning, troligen får du inte jobbet men om du får det så tjänar du mycket pengar! Jag har känslan av att man när man tar in flera offerter alltid får en eller två som egentligen inte vill ha jobbet men som ändå chansar. så hade jag själv gjort, man kan ju inte luras i den bemärkelsen på offert-nivå om man lämnar fastpris.
Sen är det inte ovanligt att i fastpris-offerter så lägger man all vinsmarginal på arbetskostnaden för att maximera rot-avdraget. Alltså för att vara "snäll mot dig". Jag tror att jag såg ett TV-program om det, att det tekniskt sätt var lagligt. (Mitt inlägg är att inte hänga upp sig för mycket på arbetskostnaden utan titta på total-kostnaden. Långa svar på om huruvida det är OK att överföra att vinst på arbetskostnad för att maximera ROT-avdrag finns det nog redan trådar på, eller starta en ny så att vi inte spammar denna.)
Jag tror inte heller att det är ovanligt att om man som hantverkare, om man får en förfrågan på ett jobb trots att man inte riktigt har tid, så kan man ändå slänga iväg en offert på väldigt högt pris. En stor chansning, troligen får du inte jobbet men om du får det så tjänar du mycket pengar! Jag har känslan av att man när man tar in flera offerter alltid får en eller två som egentligen inte vill ha jobbet men som ändå chansar. så hade jag själv gjort, man kan ju inte luras i den bemärkelsen på offert-nivå om man lämnar fastpris.
Sen är det inte ovanligt att i fastpris-offerter så lägger man all vinsmarginal på arbetskostnaden för att maximera rot-avdraget. Alltså för att vara "snäll mot dig". Jag tror att jag såg ett TV-program om det, att det tekniskt sätt var lagligt. (Mitt inlägg är att inte hänga upp sig för mycket på arbetskostnaden utan titta på total-kostnaden. Långa svar på om huruvida det är OK att överföra att vinst på arbetskostnad för att maximera ROT-avdrag finns det nog redan trådar på, eller starta en ny så att vi inte spammar denna.)
Lite förvånad om du inte ser problemet med att binda kapital i bolaget istället för att ha likvida medel. Det är ju inte ovanligt att maskiner kostar långt över 25000 kronor vilket då samtidigt också innebär att du inte får skriva av dom direkt utan måste lägga dom som en investering och göra avskrivningar.Om du ska ha ett antal större och dyrare maskiner så har du ju snart bundit stora pengarna som du kunde ha till nyttigare saker i din verksamhet.Lutte skrev:Ser inga problem med att man som mindre företagare binder kapital i verktyg och maskiner istället för att ha en löpande kostnad av personal som åker och hyr/återlämnar maskiner på räknade jobb för då har man en kostnad först för maskinen och sen för personal som åker fram o åter, för inte göra det på sin egna fritid. Även om det tar 30minuter till cramo så har man förlorat bra mycket mer i effektiv arbetstid.
Och ännu mindre förstår jag det om du sen inte tänker ta betalt av kunden för dina maskiner som du köpt in utan ska hålla låga timpriser och samtidigt maskiner gratis....verkar vara lite Ebberöds bank. För om du inte tycker man ska låta kunden betala hyran som ett hyrbolag tar ut så måste du ju mena att du inte själv ska ta hyra/kostnad..........????
En hyrd maskin drar du av direkt i projektet och kostnaden hamnar där den egentligen hör hemma och det är den huvudsakliga orsaken till att dom stora gör det och inte för att dom har projektanställda inne under bygget.
Som hantverkare fakturerade jag aldrig mer än 350 plus moms / timme. Jag hade cashad bil och cashade verktyg. Hyrde vid behov. Jag hade en extrem noggrannhet och la oftast åt helvete mer timmar än fastpriset tillät. Ofakturerade timmar alltså. Hade man dragit ner 20% på kvaliteten så hade det inget privatperson märkt nåt ändå.
Nu förtiden är jag omsadlad rejält, och egen i den "hemska" it-branschen. Vi fakturerar sällan under 1050:- / h (kanske om jävligt långa avtal tecknas), leasar ett par datorer. Skulle jag behöva åka någonstans (till kund) eller hyra in en driftmiljö för något så skulle självklart detta debiteras kund, och på inhyrda tjänster blir det ju naturligtvis ett påslag. Projekt med fastpris brukar offereras genom att man tar fram ett tidsestimat med mina tekniknördar, och allt avrundas uppåt, därefter en marginal på kanske 40% i antal timmar. Fan ta den tekniker som skulle gå över tidsestimatet, det händer sällan. Men vi är uppskattade och det är väldigt väldigt ovanligt att det blir fel eller missnöjde. Vi är dock inte på något sätt unika eller har egna idéer etc.
Det whinas mest om det förstanämnda. How come? Samhället är rätt skevt egentligen.
Nu förtiden är jag omsadlad rejält, och egen i den "hemska" it-branschen. Vi fakturerar sällan under 1050:- / h (kanske om jävligt långa avtal tecknas), leasar ett par datorer. Skulle jag behöva åka någonstans (till kund) eller hyra in en driftmiljö för något så skulle självklart detta debiteras kund, och på inhyrda tjänster blir det ju naturligtvis ett påslag. Projekt med fastpris brukar offereras genom att man tar fram ett tidsestimat med mina tekniknördar, och allt avrundas uppåt, därefter en marginal på kanske 40% i antal timmar. Fan ta den tekniker som skulle gå över tidsestimatet, det händer sällan. Men vi är uppskattade och det är väldigt väldigt ovanligt att det blir fel eller missnöjde. Vi är dock inte på något sätt unika eller har egna idéer etc.
Det whinas mest om det förstanämnda. How come? Samhället är rätt skevt egentligen.
Lite grann har det väl kanske att göra med hur insatta folk tror sig vara.
Det är nån som skrivit nåt om att ska en styrelse besluta om en ny kaffeautomat så blir det flera timmars diskussioner eftersom alla har en åsikt.
Ska de besluta om en partikelaccelerator så tar det 2 minuter för ingen kan nåt utan litar på underlaget som tagits fram.
Det är nån som skrivit nåt om att ska en styrelse besluta om en ny kaffeautomat så blir det flera timmars diskussioner eftersom alla har en åsikt.
Ska de besluta om en partikelaccelerator så tar det 2 minuter för ingen kan nåt utan litar på underlaget som tagits fram.
Huvudet på spiken tror jag. Gemene man som äger en fastighet av något slag är mer eller mindre intresserad av renovering och byggnation, ekonomiskt eller nöjsamt intresse. Internets insteg har också gett möjligheten för samma gemene man att läsa på rätt mycket själv.
Jag var själv med både innan och när internet sen var hyfsat etablerat. Mot slutet var det vanligt att dom stackars äldre gubbarna som hade egna firmor blev fullständigt överkörda av kunderna. Dom hann inte riktigt med i utvecklingen av produkt och teknik, men det gjorde kunden
. Jag minns när vi plattsättare skulle gå ifrån rollat tätskikt, då jävlar fick man lägga timmar varje vecka för att ha full koll på allt kring dukarna. Dels för att det ändrades rekommendationer från månad till månad, men också att varenda privatkund var mycket påläst redan i offertstadiet. Dock ska det tilläggas att hade man gått efter kundernas teorier så hade 80% av badrummen varit rivna idag. Man läser lite grann, det som verkar intressant aktuellt, men förstår långtifrån helheten. Så är det idag med tror jag.
Jag var själv med både innan och när internet sen var hyfsat etablerat. Mot slutet var det vanligt att dom stackars äldre gubbarna som hade egna firmor blev fullständigt överkörda av kunderna. Dom hann inte riktigt med i utvecklingen av produkt och teknik, men det gjorde kunden
Men där kommer man ju då till det här med VARFÖR man anlitar nån annan för jobbet.
De gånger jag anlitar en hantverkare är det oftast inte för att jag inte klarar av jobbet själv utan för att jag räknar med att hantverkaren är van att göra jobbet så han kan göra det snabbare än mig och därmed billigare. Men om hantverkaren kostar dubbelt så mycket som det skulle kosta mig att offra ett par semesterveckor på jobbet så blir det liksom inte lika intressant.
Där ingår ju då också att jag räknar med att hantverkaren har utrustning för att göra jobbet. Om hantverkaren måste hyra utrustningen skulle jag ju lika gärna kunna hyra den själv. Frågan är ju om de hantverkare som behöver hyra utrustning accepterar att kunden hyr och ordnar transport av utrustningen?
De gånger jag anlitar en hantverkare är det oftast inte för att jag inte klarar av jobbet själv utan för att jag räknar med att hantverkaren är van att göra jobbet så han kan göra det snabbare än mig och därmed billigare. Men om hantverkaren kostar dubbelt så mycket som det skulle kosta mig att offra ett par semesterveckor på jobbet så blir det liksom inte lika intressant.
Där ingår ju då också att jag räknar med att hantverkaren har utrustning för att göra jobbet. Om hantverkaren måste hyra utrustningen skulle jag ju lika gärna kunna hyra den själv. Frågan är ju om de hantverkare som behöver hyra utrustning accepterar att kunden hyr och ordnar transport av utrustningen?
Jag kan nog tycka att det beror lite på vilken typ av utrustning/maskin det handlar om. Jag tror ingen skulle anlita en hantverkare som hyr vartenda verktyg. Om det däremot handlar om mer ovanlig utrustning som kanske används någon enstaka gång per år, har i varje fall jag betydligt större förståelse om den hyrs in från gång till gång. I slutändan handlar det väl ändå som vanligt om att man ska vara överens innan med tydliga avtal.Nerre skrev:
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Så en helt oerfaren lägenhetsinnehavare skulle alltså efter två veckors självstudier fixa ett helt badrum på två veckor?Mikael_L skrev:Hej, vad har du för årslön?
Funderat på att ta 6 veckor ledigt, två veckor för att läsa på hur du ska göra och planera och göra inköp.
Två veckor för att göra i ordning toan.
Och det som sen återstår av insparade pengar minus utebliven lön (kanske en 40-60') använder du till en skön utlandsresa på de två sista veckorna.![]()
Beroende på om det finns hiss eller inte och någorlunda parkeringsmöjligheter så skulle bara rivningen te sig oöverstiglig för mig.
Sen ska rörmokaren in (fast det kan man kanske fixa själv efter ytterligare ett par dagars googlande?)och elektrikern.
Sen är det bara på med skivor på väggarna, flytspackla, tätskikta, sätta plattor, foga, sätta lister, montera inredning. Och sist men inte minst, sjunga nationalen medan man provskiter....
Ja, nog fan behöver man semester om man klarar det på två veckor.