A avh67f skrev:
Gängsäkringscentralen har egentligen bara två nackdelar som jag ser det.
3. Svårt att integrera med andra normapparater som exempelvis tidur utan dessa får bo i en separat kappsling tillsammans med JFB, vilket inte blir lika prydligt som om allt ryms i en och samma central.

A avh67f skrev:
Den är svårare att sektionera upp på flera jordfelsbrytare.
Just flera jordfelsbrytaren är något jag gärna skulle vilja ha. Tidigare gånger den har slagit ut har varit på grund av fel i lampor eller uttag utomhus, och det är ju skönt när sånt inte tar med sig kyl, frys och värme.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en grund i det han säger, men om det verkligen har hänt i detta fall verkar högst oklart. Vet du hur gammal den förra JFBn var?
Troligen installerades jordfelsbrytare 2017 då diverse elinstallationer gjordes på uteplatsen, men kanske så tidigt som 2007 då föregående ägare flyttade in och renoverade.

Min suddiga minnesbild över min felsökning innan jag ringde elektrikern är:
1. Jag såg att jordfelsbrytaren gått och försökte återställa den. Den ”fastnade” då aldrig i på-läget utan föll ner igen.
2. Jag tar ur propparna och testar igen. Då går det att återställa jordfelsbrytaren.
3. Jag sätter i propparna igen, från propp 16 och bakåt.
4. Jag tror jordfelsbrytaren gick igen när jag satte i propp 11. Det var i alla fall en propp på den kolumnen (11-13).
5. Jag tog ur de senaste propparna och testade igen men jordfelsbrytaren går då inte att slå på. Likadant när alla proppar är ute.
6. Ger upp och ringer elektriker.

• Gilla
Burträskarn
  • Laddar…
E Erikgabr skrev:
Jag det är rätt jobbigt att den inte stämmer. Tydligen är grupp 4 inte inkopplad till något alls, och elektrikern satte därför inte i något. En ny förteckning blir det nog när en ny central installeras.

Jag fick en offert på 27000 innan rot och moms för att laga den trasiga gruppen/grupperna och ny central, är det rimligt?
Nej byt inte ut den där det finns inte bättre

Den JFBn är inte för gammal, det är säkert. Och jag finner det osannolikt att den gått sönder. Men säkert kan jag inte veta.

Ang punkt 5, om JFBn löst ut pga ett stumt jordfel så kan kvarvarande magnetism göra att den inte går att återställa direkt. Jag har inte varit med om det själv så jag vet inte jur länge, men kanske en kvart.

Om felet är en överledning N-PE så löser JFBn vid en viss belastning. Det är därför svårt att relatera felet till en viss säkring, utan det beror på hur hög last som kopplas in via den säkringen.

Det är svårt att dra några slutsatser ifrån det som framkommit i tråden. Alla symptom går inte riktigt ihop. Vi får nog avvakta elektrikerns vidare felsökning.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E Erikgabr skrev:
Troligen installerades jordfelsbrytare 2017 då diverse elinstallationer gjordes på uteplatsen, men kanske så tidigt som 2007 då föregående ägare flyttade in och renoverade.

Min suddiga minnesbild över min felsökning innan jag ringde elektrikern är:
1. Jag såg att jordfelsbrytaren gått och försökte återställa den. Den ”fastnade” då aldrig i på-läget utan föll ner igen.
2. Jag tar ur propparna och testar igen. Då går det att återställa jordfelsbrytaren.
3. Jag sätter i propparna igen, från propp 16 och bakåt.
4. Jag tror jordfelsbrytaren gick igen när jag satte i propp 11. Det var i alla fall en propp på den kolumnen (11-13).
5. Jag tog ur de senaste propparna och testade igen men jordfelsbrytaren går då inte att slå på. Likadant när alla proppar är ute.
6. Ger upp och ringer elektriker.
Såg du om han mätte JFB? Den kanske blev underkänd i hans mätning? Man mäter så att den löser ut inom ett visst mA och ms. Jag har själv stött på nya JFB i byggväskor och Hager som inte har klarat mätningar

J J-banan skrev:
Såg du om han mätte JFB? Den kanske blev underkänd i hans mätning? Man mäter så att den löser ut inom ett visst mA och ms. Jag har själv stött på nya JFB i byggväskor och Hager som inte har klarat mätningar
Tyvärr såg jag inte det. Jag stod bakom någon halvtimme i början av felsökningen men så han inte verkade så glad i att besvara mina frågor så lät jag honom jobba på i fred.

Oavsett borde du fått behålla den gamla.

E Erikgabr skrev:
Tyvärr såg jag inte det. Jag stod bakom någon halvtimme i början av felsökningen men så han inte verkade så glad i att besvara mina frågor så lät jag honom jobba på i fred.
Det går snabbt mäta, men jag tycker att han skulle gett en förklaring varför den byttes

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den JFBn är inte för gammal, det är säkert. Och jag finner det osannolikt att den gått sönder. Men säkert kan jag inte veta.

Ang punkt 5, om JFBn löst ut pga ett stumt jordfel så kan kvarvarande magnetism göra att den inte går att återställa direkt. Jag har inte varit med om det själv så jag vet inte jur länge, men kanske en kvart.

Om felet är en överledning N-PE så löser JFBn vid en viss belastning. Det är därför svårt att relatera felet till en viss säkring, utan det beror på hur hög last som kopplas in via den säkringen.

Det är svårt att dra några slutsatser ifrån det som framkommit i tråden. Alla symptom går inte riktigt ihop. Vi får nog avvakta elektrikerns vidare felsökning.
Just det med belastning och jordfel N-PE kan vara ett h-vete. Jag har ju en tråd där jag jagar flera konstiga fel där två sådana lååångt ut var väldigt svåra att hitta då de var sporadiska också.

Tillbaka till denna tråden:
Innan man byter JFB här då bör man se till att testa den gamla med rätt trådar urkopplade, jag tror att det kan vara pga av felaktig urkoppling som JFB byttes.

En elektriker har alltid de vanligaste produkterna med sig. Man faller lätt till att prova byta produkten som bråkar. Och eftersom en ny JFB ofta/ibland är mindre känslig än en gammal (kan också vara tvärtom) så kan det vara så att det löser problemet utan att ha löst det.

Jag hoppas att han bytte den på goda grunder, för han tog ju också ordentligt betalt för den, nästan 2000 kr inklusive moms.

IMG_8880.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.