J J-banan skrev:
Laddboxen skulle jag ha satt på en egen jfb läs här

[länk]
Jag hittar inga fem skäl där. Den sammanfattning som finns där är felaktig. Men Mikael Carlson från elsäkerhetsverket beskriver det korrekt i texten, dock utan att peka på krav på en egen JFB. Istället gäller, som vanligt, att "det beror på".

Men nu är vi OT i denna tråd som inte är avslutad ännu. Om TS väljer att byta central kan vi diskutera sektionering av JFBer om TS har frågor kring det.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den enradiga har höjden 205 mm och den tvåradiga 330 mm. Ingen av den passar i TS fall med dess central som är 305 mm. Vad är det jag missar?
Hur vet du att TS central är 305 mm?
Det finns de som är 330 mm höga.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
En laddbox kan dela JFB med andra förbrukare.
Sen kan man ju vilja ha helt egen JFB till laddboxen ändå, men det krävs inte av dagens regler.
Vill minnas att vi diskuterat detta tidigare då du skrev samma sak men inte vad vi kom fram till.

Det står ju dock klart och tydligt i elinstallationsreglerna under:

722.41 Skydd mot elchock
och anmärkningen till underpunkten 722.411.3.3
Denna fordring innebär att denna jordfelsbrytare inte används för att skydda andra inkopplingspunkter eller strömförbrukande materiel.

Det tillhör den normerande delen i standarden. En standard är i grunden frivillig att följa men elinstallationsreglerna är speciell då det som berör elsäkerhet får laglig grund genom Elsäkerhetsverkets föreskrift för utförande 2022:1

Vill man avvika från denna skrivelse måste man först ta reda på om det har en inverkan på elsäkerheten. Och om man kommer fram till att det har det, att avvikelsen inte ger en sämre säkerhetsnivå än den normerande texten ovan.

Jag tror man som installatör får väldigt svårt att motivera en sådan avvikelse då själva punkten ligger under 41:an skydd mot elchock och att den inte skulle ha negativ inverkan på något sätt. Det är ju precis det punkten är till för att säkerställa.

Men det blir i domstol det får avgöras i slutändan. Varför ens hamna i det läget? Jag tycker bara vi ska vara ärliga med vad lagar och regler säger.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det Zaptec skriver här (i detta inlägg)
[länk]
Är också samma övertolkning.
Det där är en ai-sammanfattning från Google när någon gjort en sökning på ämnet. Dock är det inget fel i dess innehåll. Men bara så du är medveten om att det inte är Zaptec som skrivit det.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Anmärkningar i standarden är inga krav. Så här står det i början:

Anmärkningar till den normativa texten i standarden är inte en del av standardens fordringar utan ges främst för information.

Detta innebär inte att man slentrianmässigt ska återanvända en befintlig JFB till laddstationen, utan det är något man kan ta till om det kniper och där de tekniska förutsättningarna finns.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Men nu är vi OT i denna tråd som inte är avslutad ännu. Om TS väljer att byta central kan vi diskutera sektionering av JFBer om TS har frågor kring det.
Ja gärna! En idé med 5 grupper för jfb. Är det för mycket? Alla kritik mottages gärna.

JFB A – Utomhus

9

Uttag utomhus (via strömbrytare i pannrum)

JFB A – Utomhus

15

Garage

JFB A – Utomhus

16

Pool: pump och UV (i pannrummet), poolbelysning, belysning och uttag utomhus

JFB B – Inne: riskkällor (våtlaster & golvvärme)

1

Tvättmaskin och torktumlare (dubbeluttag)

2

Bastuaggregat

7

Diskmaskin

8

Takbelysning sovrum, badrum övervåning (bel. + golvvärme), lampa vardagsrum, vägguttag hall, fasadlampa uteplats

13

Förråd, belysning/golvvärme bastu & badrum, matkällare, utebelysning garage, radonfläkt

JFB C – Inne: kök & lågrisk

3

Spis

5

Kök, lampor vardagsrum, hall, kontor, toalett, fasadlampa entré

6

Vägguttag sovrum 3, tvättstuga

10

Korridor källare, vägguttag sovrum 1 och 2

11

Pannrum, gästrum, vägguttag vardagsrum, uttag sovrum 4, ventilationsfläkt (utan fjärrvärme)

14

Ringledning

RCBO (egen)

12

Gillestuga, kyl och frys (hela grupp 12)

RCBO (egen)

4 (återbruk)

Fjärrvärmecentral – grupp 4:s befintliga enfasgren får ett uttag på dosan bredvid centralen; fjärrvärmecentralen ansluts med stickpropp

Notera att flytta fjärrvärmecentralen till grupp 4 är obekräftat om det går. Det finns två rör i pannrummet som jag inte vet vad de går till. Det ena är kapat och förseglat. Jag tänker att detta eventuellt varit 3-fas till en elpatron? Men konstigt att den är på den sida av rummet som oljetanken var på.
IMG_8899.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den andra ligger närmare fjärrvärmecentralen och avslutas med en dosa. Kanske går denna att använda?
IMG_8882.jpeg
Skapa konto

Och varför har man istället använt dosan från grupp 11 en halvmeter bort?
IMG_8878.jpeg
Skapa konto

Om inte det går och om separera fjärrvärmecentralen är en bra idé, så är grupp 12 (för poolen) dragen till samma rum i utanpåliggande rör, kanske går att göra samma för fjärrvärmen?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur vet du att TS central är 305 mm?
Det finns de som är 330 mm höga.
Den är 300-ish och sitter rätt tajt mellan tak och mätartavlan. Måste elcentral vara ovanför eller går det att sätta den snett ovanför?

A
Anmärkningar i standarden är inga krav. Så här står det i början:

Anmärkningar till den normativa texten i standarden är inte en del av standardens fordringar utan ges främst för information.

Detta innebär inte att man slentrianmässigt ska återanvända en befintlig JFB till laddstationen, utan det är något man kan ta till om det kniper och där de tekniska förutsättningarna finns.
Jag vet.
Men om jag minns rätt från tiden det begav sig la man ju till den texten (anmärkningen) i utgåva 4 eller vad det var just för att det var så många frågor om vad som åsyftades där med individuellt skyddad. Och nu är det tydligen fortfarande det?

Att tolka en så tydlig punkt i standarden tvärt emot är obegripligt för mig. Men jag lovar att släppa det för denna gång 😉

Mikael_L
E Erikgabr skrev:
Den är 300-ish och sitter rätt tajt mellan tak och mätartavlan. Måste elcentral vara ovanför eller går det att sätta den snett ovanför?
Ja på bilden du har lagt in så syns det tydligt att det är tight, och dessutom så flyttar man inte så lätt eller gärna mätartavlan, det kan kräva att man blandar in nätägaren - jobbigt.

Ja man kan ha centralen snett ovan åt något håll, åt sidan, nedanför osv osv.
Ditt problem här är att du har väl har en massa rör som kommer i väggen och kommer fram där centralen sitter nu, vilket gör att det är där man måste ha centralen, eller ev någon annan slags "dummy-låda" som agerar kopplingsutrymme för alla FK där.
Det är inte så lätt läge där i så fall, när första elektrikern har "pressat" in centralen mellan mätartavla och tak.

Behålla nuvarande central och sätta en till modern central till höger eller vänster om ... och i denna sätta HB, JFB och ev fler säkringar (och framtida utbyggnadsmöjlighet), men då kommer man vilja låta så mycket sitta kvar i gamla centralen (för att inte behöva byta eller skarva så många ledare) och då skiter det sig helt att dela upp på en massa JFB (som jag själv iofs inte tycker är så viktigt).
Jag tror att det jag ogillar mest med den lösningen är att du får en låda till där, jag försöker alltid stäva efter så få lådor som möjligt och så enhetligt och cleant utseende som möjligt,

Mikael_L
A avh67f skrev:
Att tolka en så tydlig punkt i standarden tvärt emot är obegripligt för mig. Men jag lovar att släppa det för denna gång
Det är OK, det är väldigt OK, det är ju det vi (delvis) har forumet till, att lära sig, och även om jag är gammal hund och därmed svår att lära nytt, så kanske det går in till sist ... :D
A avh67f skrev:
Vill minnas att vi diskuterat detta tidigare då du skrev samma sak men inte vad vi kom fram till.

Det står ju dock klart och tydligt i elinstallationsreglerna under:

722.41 Skydd mot elchock
och anmärkningen till underpunkten 722.411.3.3
Denna fordring innebär att denna jordfelsbrytare inte används för att skydda andra inkopplingspunkter eller strömförbrukande materiel.

Det tillhör den normerande delen i standarden. En standard är i grunden frivillig att följa men elinstallationsreglerna är speciell då det som berör elsäkerhet får laglig grund genom Elsäkerhetsverkets föreskrift för utförande 2022:1

Vill man avvika från denna skrivelse måste man först ta reda på om det har en inverkan på elsäkerheten. Och om man kommer fram till att det har det, att avvikelsen inte ger en sämre säkerhetsnivå än den normerande texten ovan.

Jag tror man som installatör får väldigt svårt att motivera en sådan avvikelse då själva punkten ligger under 41:an skydd mot elchock och att den inte skulle ha negativ inverkan på något sätt. Det är ju precis det punkten är till för att säkerställa.

Men det blir i domstol det får avgöras i slutändan. Varför ens hamna i det läget? Jag tycker bara vi ska vara ärliga med vad lagar och regler säger.
Ja, vi har kanske haft detta uppe en gång tidigare.
Nu ska jag försöka fästa detta i minnet, och sen kolla upp ordentligt.
Jag vill minnas att jag kollat och att min tolkning gick att göra, men det kan ju ärligt talat varit i t.ex. utgåva 3, eller att det finns flera textavsnitt om saken.

Men jag tar till mig det du skriver, jag vill ju förstås att det ska vara rätt, och att jag i framtiden inte skriver eller säger sånt som inte stämmer.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Erikgabr skrev:
Ja gärna! En idé med 5 grupper för jfb. Är det för mycket? Alla kritik mottages gärna.

JFB A – Utomhus

9

Uttag utomhus (via strömbrytare i pannrum)

JFB A – Utomhus

15

Garage

JFB A – Utomhus

16

Pool: pump och UV (i pannrummet), poolbelysning, belysning och uttag utomhus

1

Tvättmaskin och torktumlare (dubbeluttag)

2

Bastuaggregat

7

Diskmaskin

8

Takbelysning sovrum, badrum övervåning (bel. + golvvärme), lampa vardagsrum, vägguttag hall, fasadlampa uteplats

13

Förråd, belysning/golvvärme bastu & badrum, matkällare, utebelysning garage, radonfläkt

3

Spis

5

Kök, lampor vardagsrum, hall, kontor, toalett, fasadlampa entré

6

Vägguttag sovrum 3, tvättstuga

10

Korridor källare, vägguttag sovrum 1 och 2

11

Pannrum, gästrum, vägguttag vardagsrum, uttag sovrum 4, ventilationsfläkt (utan fjärrvärme)

14

Ringledning

RCBO (egen)

12

Gillestuga, kyl och frys (hela grupp 12)

RCBO (egen)

4 (återbruk)

Fjärrvärmecentral – grupp 4:s befintliga enfasgren får ett uttag på dosan bredvid centralen; fjärrvärmecentralen ansluts med stickpropp
Inte fel med tre, men jag tror det skulle räcka med två JFBer. Jag skulle inte vara orolig att lägga TM, TT, DM på en "känsliga" JFBn.
E Erikgabr skrev:
Notera att flytta fjärrvärmecentralen till grupp 4 är obekräftat om det går. Det finns två rör i pannrummet som jag inte vet vad de går till. Det ena är kapat och förseglat. Jag tänker att detta eventuellt varit 3-fas till en elpatron? Men konstigt att den är på den sida av rummet som oljetanken var på.
[bild]
Vad för slags förbrukare handlar fjärrvärmen om? Är det endast för en debiteringsmätare? I så fall har jag för mig att de gärna vill ha en helt egen grupp utanför alla JFBer.
E Erikgabr skrev:
Den andra ligger närmare fjärrvärmecentralen och avslutas med en dosa. Kanske går denna att använda?
[bild]
Går det ett rör med sladdar i så mynnar det ut någonstans... Det kan dock vara svårt att hitta. Det är svårt att söka efter dolda kablar med kabelsökare om man inte har tillgång till båda ändar.
E Erikgabr skrev:
Och varför har man istället använt dosan från grupp 11 en halvmeter bort?
[bild]
En sak som går att säga är att denna dosa har ingen yrkesman kopplat, så man får bedöma anledningen därefter.
E Erikgabr skrev:
Om inte det går och om separera fjärrvärmecentralen är en bra idé, så är grupp 12 (för poolen) dragen till samma rum i utanpåliggande rör, kanske går att göra samma för fjärrvärmen?
Dra nytt rör? Jo...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja på bilden du har lagt in så syns det tydligt att det är tight, och dessutom så flyttar man inte så lätt eller gärna mätartavlan, det kan kräva att man blandar in nätägaren - jobbigt.
Så här skriver nätägaren:
Om du behöver byta plats på din elmätare ska du ta kontakt med en elinstallatör som utför bytet åt dig.
Eller menar du med ”jobbigt” att det är mer administrativt jobb mot nätägaren?

Vad för slags förbrukare handlar fjärrvärmen om? Är det endast för en debiteringsmätare? I så fall har jag för mig att de gärna vill ha en helt egen grupp utanför alla JFBer.
Det är en pump, en ställdon för flödet, en kontrollpaneler och en mätare. Inget som drar så mycket antar jag. Finns två säkringar för centralen och en för mätaren på en panel vid sidan om centralen. Allt installerat av ägaren till både el- och fjärrvärmenätet. Men jfb kanske installerades senare.

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är OK, det är väldigt OK, det är ju det vi (delvis) har forumet till, att lära sig, och även om jag är gammal hund och därmed svår att lära nytt, så kanske det går in till sist ... :D

Ja, vi har kanske haft detta uppe en gång tidigare.
Nu ska jag försöka fästa detta i minnet, och sen kolla upp ordentligt.
Jag vill minnas att jag kollat och att min tolkning gick att göra, men det kan ju ärligt talat varit i t.ex. utgåva 3, eller att det finns flera textavsnitt om saken.

Men jag tar till mig det du skriver, jag vill ju förstås att det ska vara rätt, och att jag i framtiden inte skriver eller säger sånt som inte stämmer.
Ingen fara. Och det här är ett ställe där vi ska kunna diskutera och stöta och blöta saker. Ibland blir jag för nitisk.

Jag tror att en lämplig kompromiss är det som Bo skrev ovan. Så är jag nöjd så och ska inte spåra ur tråden mer. :)

"Detta innebär inte att man slentrianmässigt ska återanvända en befintlig JFB till laddstationen, utan det är något man kan ta till om det kniper och där de tekniska förutsättningarna finns."

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E Erikgabr skrev:
[bild]
[bild]
Jag kan inte mycket om el, men har också en källare med tidigare oljepanna. Gissar att röret som är kapat har varit matning till en pump för brännolja om den sitter vid tanken. Dosa två antar jag har varit till brännaren om den sitter nära där pannan satt. Jag hade också en liknande dosa som inte användes förrän vi dränerade om och kopplade en pump till den.

• Gilla
Erikgabr
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Gissar att röret som är kapat har varit matning till en pump för brännolja om den sitter vid tanken.
Detta skulle ha varit mycket ovanligt!
De allra flesta oljebrännare hade oljepumpen i brännaren. Den drevs av samma axel som fläkten sitter på och pumpen skapade ett undertryck som fick brännoljan att röra sig från tanken till brännaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.