Igår slog jordfelsbrytaren ut. Jag tog ut alla proppar och försökte hitta vilken grupp som fick den att lösa ut. Den löste då ut även utan några proppar i.
Ringde en elektriker som rätt snabbt konstaterar att något är kortslutet och efter någon timmes felsökande kopplar ur en grupp och byter jordfelsbrytaren. Den grupp som urkopplad är grupp 15, som han också tog ur proppen för. Enligt gruppschemat går denna till till garaget. Mycket riktigt är det ingen ström i garaget eller källarrummet under garaget. Vi diskuterar lite kring hur denna grupp ska lagas och att byta till en moder elcentral, innan elektrikern åker iväg.
Sedan upptäcker jag att det även är strömlöst i alla uttag i vardagsrummet, gästrummet under vardagsrummet, samt till fjärrvärmecentralen. Dessa ska enligt gruppschemat ligga på grupp 11. När jag stängt av strömmen för att renovera dessa rum så är det proppen för grupp 11 jag tagit ur, aldrig grupp 15.
När jag frågar elektrikern om det är rimligt att grupp 11 också är urkopplad, svarar han att den på något sätt måste varit kopplad på 15. Kan detta stämma eller har det blivit något fel efter att han kopplat loss grupper vid felsökning?
Ringde en elektriker som rätt snabbt konstaterar att något är kortslutet och efter någon timmes felsökande kopplar ur en grupp och byter jordfelsbrytaren. Den grupp som urkopplad är grupp 15, som han också tog ur proppen för. Enligt gruppschemat går denna till till garaget. Mycket riktigt är det ingen ström i garaget eller källarrummet under garaget. Vi diskuterar lite kring hur denna grupp ska lagas och att byta till en moder elcentral, innan elektrikern åker iväg.
Sedan upptäcker jag att det även är strömlöst i alla uttag i vardagsrummet, gästrummet under vardagsrummet, samt till fjärrvärmecentralen. Dessa ska enligt gruppschemat ligga på grupp 11. När jag stängt av strömmen för att renovera dessa rum så är det proppen för grupp 11 jag tagit ur, aldrig grupp 15.
När jag frågar elektrikern om det är rimligt att grupp 11 också är urkopplad, svarar han att den på något sätt måste varit kopplad på 15. Kan detta stämma eller har det blivit något fel efter att han kopplat loss grupper vid felsökning?
Redigerat:
Bara för att dubbelkolla, så har du prövat med en ny säkring i 11:an så att det inte bara är proppen som gått?
Annars låter det ju rimligt att det är som elektrikern sagt, eller att han själv råkat skruva loss en kabel till 11:an eller missat att skruva tillbaka efter sig. Att råka skruva loss fasen till 15, men nollan som går till 11 vore ju klantigt av honom men inte hundra procent omöjligt.
Utan att kika inuti proppskåpet är det svårt att veta mer. Bäst att elektrikern får komma tillbaka så snart som möjligt och se vad som hänt.
Annars låter det ju rimligt att det är som elektrikern sagt, eller att han själv råkat skruva loss en kabel till 11:an eller missat att skruva tillbaka efter sig. Att råka skruva loss fasen till 15, men nollan som går till 11 vore ju klantigt av honom men inte hundra procent omöjligt.
Utan att kika inuti proppskåpet är det svårt att veta mer. Bäst att elektrikern får komma tillbaka så snart som möjligt och se vad som hänt.
Bra idé, jag testade med en ny säkring utan resultat.T TedM skrev:Bara för att dubbelkolla, så har du prövat med en ny säkring i 11:an så att det inte bara är proppen som gått?
Elektrikern är väldigt säker på att han inte gjort något fel.
Ser nu också att elektrikern satt tillbaka propparna på ett annat sätt än vad de var innan han kom hit.
Tidigare var de två inringade till vänster tomma (märkta 1. tvättmaskin) och de tre inringade i mitten satta (märkta 4 pannrum med 10 A). Vet inte vad 4:an ska gå till, kanske inte används länge.
Tidigare var de två inringade till vänster tomma (märkta 1. tvättmaskin) och de tre inringade i mitten satta (märkta 4 pannrum med 10 A). Vet inte vad 4:an ska gå till, kanske inte används länge.
Du har även nummer 16 reserv som har en säkring i. Du bör nog se över den där gruppförteckningen och uppdatera den som den är idag. Det går rätt enkelt att göra själv. Ta ut en säkring i taget och notera det som avviker från gruppförteckningen.
Det går att köpa anslag med förteckning här: https://www.elbutik.se/product.html/anslagsram
Förteckningar digitalt finns att ladda ner exempelvis här: https://hager.com/se/support/ladda-ner/gruppforteckningar
Det går att köpa anslag med förteckning här: https://www.elbutik.se/product.html/anslagsram
Förteckningar digitalt finns att ladda ner exempelvis här: https://hager.com/se/support/ladda-ner/gruppforteckningar
Redigerat:
Jag det är rätt jobbigt att den inte stämmer. Tydligen är grupp 4 inte inkopplad till något alls, och elektrikern satte därför inte i något. En ny förteckning blir det nog när en ny central installeras.A avh67f skrev:
Jag fick en offert på 27000 innan rot och moms för att laga den trasiga gruppen/grupperna och ny central, är det rimligt?
Jag tycker inte du behöver byta centralen om du inte vill. Den ser ut att vara i fint skick.
En fördel med att byta central är att det går att fördela jordfelsbrytarens grupper exakt istället för att skydda allt som det är nu.
Man vill ju inte ha värme och annat sådant viktigt som slås ut av ett jordfel.
Gällande priset är det alltid bäst att ta in offerter från så många du kan.
En fördel med att byta central är att det går att fördela jordfelsbrytarens grupper exakt istället för att skydda allt som det är nu.
Redigerat:
De låter lite väl saftigt duE Erikgabr skrev:Jag det är rätt jobbigt att den inte stämmer. Tydligen är grupp 4 inte inkopplad till något alls, och elektrikern satte därför inte i något. En ny förteckning blir det nog när en ny central installeras.
Jag fick en offert på 27000 innan rot och moms för att laga den trasiga gruppen/grupperna och ny central, är det rimligt?
Yes jag får vänta på att fler offerter kommer in.A avh67f skrev:Jag tycker inte du behöver byta centralen om du inte vill. Den ser ut att vara i fint skick.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Om elektrikern "kopplade ur" gruppledningen till garaget så kan han mycket väl ha lossat på fel neutralledare. Om du har en sådan där beröringsfri spänningsdetektor kan det vara läge att kolla uttagena i vardagsrummet med denna. Det kanske finns spänning fram.E Erikgabr skrev:
Varför byttes JFBn? Har du kvar din gamla och kan ta en bild på den?E Erikgabr skrev:
Felet (symptomet) du beskriver är typiskt för överledning mellan N-PE i någon grupp. Det är knappast något att diskutera utan bara börja felsöka.E Erikgabr skrev:
Vore intressant att höra elektrikerns motiv till detta.E Erikgabr skrev:
En offert är aldrig prisvärd, eller det beror på hur mycket ni vill betala i "försäkringspremie".E Erikgabr skrev:
Det är materiel för 7-8000 kr inkl moms, plus drygt en dags arbete för ca 5-7000 kr inkl moms.
Det som kan bli knepigt är att hitta en elcentral som passar på höjden.
Diazedcentralen är 305 mm hög och en tvåradig Hager gamma är 375 mm, enradig 250 mm men då blir den väldigt bred.
Med tanke på risktillägget elektrikern behöver lägga på så är det inte ett dåligt pris. Men jag hade kört på löpande kostnad. Är han väl förberedd när han kommer och byter, så har han bytt den på under tre timmar (även med några smärre överraskningar).
Det viktigaste är dock att bestämma hur det skall vara när det är klart. Jag har mina tunga förbrukare, dvs elbilar, badtunna, bastu och vattenpump på en egen JFB.
Sedan har jag en egen till LLVP och ytterligare en till kyl/frys (övervakade så jag får larm om elen bryts). FLVP är utan JFB. Ytterligare en för resten av huset. Skulle dock vilja lägga all utebelysning på en egen grupp med egen JFB, men där är jag inte ännu.
Det viktigaste är dock att bestämma hur det skall vara när det är klart. Jag har mina tunga förbrukare, dvs elbilar, badtunna, bastu och vattenpump på en egen JFB.
Sedan har jag en egen till LLVP och ytterligare en till kyl/frys (övervakade så jag får larm om elen bryts). FLVP är utan JFB. Ytterligare en för resten av huset. Skulle dock vilja lägga all utebelysning på en egen grupp med egen JFB, men där är jag inte ännu.
Att vid byte av central dela upp på flera JFB låter så lätt men kan i ett gammalt hus innebära en massa kabel dragning. Bara så man är medveten om det.